Gå til innhold

Blits til Canon 10D


Anbefalte innlegg

Har kikket litt på blits til mitt canon 10D, og lurer på hvilken jeg bør velge. Har kikke litt på canon sin speedlite 420ex, men synes denne er litt dyr! Hvordan er det med bruk av blitser fra andre leverandører eks. Sigma EF-500 ST eller noe tilsvarende fra Metz?

 

Noen som har erfaringer med en av disse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan er det med bruk av blitser fra andre leverandører eks. Sigma EF-500 ST eller noe tilsvarende fra Metz?

 

Problemet med uoriginale blitz til Canon er, at der ikke rigtig findes nogen, der fungerer helt godt sammen med Canons kameraer. Jeg havde det samme problem, da jeg skulle købe en blitz til min G3. Jeg tog turen forbi forskellige fotohandlere og fandt ud af, at der ikke rigtig var noget at gøre. Du kan læse mere om emnet her: Haun.dk.

 

Men kort fortalt er problemet, at du MÅSKE nok vil kunne bruge blitzen i fuld manuel modet, men at du i hvert fald ikke vil kunne bruge den på automatikken sammen med dit Canon-kamera. Og det er i hvert fald noget, jeg sætter stor pris på, at jeg kan.

 

Og skal det være en original blitz vil jeg nok ofre de ekstra penge og købe en EX550. Den kan - hvis du ser dig lidt om på nettet - fås til omkring 3300-3500 kroner. Den kan du også se en kort brugstest af på akamera.dk.

 

Jeg købte min hos digital4u i Danmark. Du kan finde butikken på www.edbpriser.dk. Du skal dog være opmærksom på, at du får en tysk brugervejledning med til blitzen.

 

Mvh

 

Jens Hansen

akamera.dk

Lenke til kommentar

En Sigma 500 Super DG bruker jeg på mitt 300D med meget bra resultat.

Har en 420EX også, men der er ingen manuelle innstillinger på den, så en Sigma til under 2.000,- inkl. alt fra B&H var et kjempekjøp synes jeg. Sigmaen kan også brukes som trådløs Master for 420EX ;)

 

Du må IKKE kjøpe ST-modellen, men DG-modellen. DG er den siste utgaven og er spesiallaget for digitale kamera. Ser man bort fra at byggekvaliteten er litt svakere enn 550EX er det 99% samme blitzen.

 

Husk å kjøpe en Stofen Omnibounce til den også. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...