Beni25 Skrevet 25. februar 2004 Skrevet 25. februar 2004 (endret) Hei alle sammen. Jeg har det dere ser i mitt signatur... og kjørte CPU-Z og der står det at rammen går sånn her: Frequency: 173.5 MHz FSB:DRAM: 3:2 CAS# Latency: 2.0 clocks RAS# to CAS# Delay: 4 clocks RAS# Precharge: 4 clocks Cycle Time (Tras): 8 clocks vil dette si at rammen min kjører: 2-4-4-8 ? (den er da 2-6-3-3) og.. 3:2? burde jeg ikke bytte til 5:4 eller helst 1:1? frekvensen? 173.5Mhz?? den skulle hadd vært 400? (ddr400) please hjelp meg! hvor kan jeg instille dette (ikke i bios, der finner jeg ingenting for rammen, overklokkingen har jeg fordi jeg instillte 30% overclock i bios´n min) Takk på forhånd. PS: i CPU-Z står det også at performance mode er disabled (i Memory feltet) Endret 25. februar 2004 av Beni25
Alastor Skrevet 25. februar 2004 Skrevet 25. februar 2004 Det hovedkortet skal ha alle muligheter for å stille på rammen i BIOS. Andre steder kan du uansett ikke gjøre det. Så du får lete rundt i alle mulige undermenyer, og slå av "By SPD" om du ikke kan stille på innstillinger.
Spyder Skrevet 25. februar 2004 Skrevet 25. februar 2004 Hei, hvilket hk har du da? Er du sikker på at hk ditt støtter ddr 400 da? I så fall skal du kunne stille det i bios
Spyder Skrevet 25. februar 2004 Skrevet 25. februar 2004 Tror du må gå inn på manuell oc der mener jeg det skal gå å velge ddr200/ ddr300/ ddr400 eller auto
Spyder Skrevet 25. februar 2004 Skrevet 25. februar 2004 Se på denne tråden http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=208908&hl= Jeg hadde samme problem som deg, prøv å sett fsb til 233 tipper det hjelper mye kansje ditt hk kjører cpu og ram synkront da hjleper det å stille fsb.
Beni25 Skrevet 25. februar 2004 Forfatter Skrevet 25. februar 2004 Hei, hvilket hk har du da? Er du sikker på at hk ditt støtter ddr 400 da? I så fall skal du kunne stille det i bios huff... hovedkortet mitt er Asus P4C800-e Deluxe. Skjønner ikke hvorfor men signaturen min, forsvinner etter at jeg har lagt den ut. skal prøv å fikse den igjen.
Beni25 Skrevet 25. februar 2004 Forfatter Skrevet 25. februar 2004 har prøvd manual no, og ja der kom det opp for å stille inn ddr400 men... maskinen ville ikke starte opp, så jeg måtte bruk cd´n til Asus til å flashe biosen igjen... No har jeg satt den igjen til 30% overklokk og den gir meg [email protected] men fortsatt det samme i rammen (ddr400 er ikke valgt heller, ettersom at 30% er valgt)
Nikkor Skrevet 25. februar 2004 Skrevet 25. februar 2004 Hei, hvilket hk har du da? Er du sikker på at hk ditt støtter ddr 400 da? I så fall skal du kunne stille det i bios huff... hovedkortet mitt er Asus P4C800-e Deluxe. Skjønner ikke hvorfor men signaturen min, forsvinner etter at jeg har lagt den ut. skal prøv å fikse den igjen. Det er fordi det ikke er lov med maskinvare i siggnatur!
Spyder Skrevet 25. februar 2004 Skrevet 25. februar 2004 har prøvd manual no, og ja der kom det opp for å stille inn ddr400 men... maskinen ville ikke starte opp, så jeg måtte bruk cd´n til Asus til å flashe biosen igjen... No har jeg satt den igjen til 30% overklokk og den gir meg [email protected] men fortsatt det samme i rammen (ddr400 er ikke valgt heller, ettersom at 30% er valgt) Da er det jo bare å prøve seg frem da, Hvilken type ram er det du har da? uansett tror jeg du bør økespenningen på rammen, jeg kjører min på 2,85 volt nå du kan også prøve å ta cpu på 1,75 volt tror det skal gå da. Jeg har p4p800 deluxe er ikke så foskjellig fra ditt hk det. Er jo mulig at psu'n din ikke leverer nok strøm til og oc.
Spyder Skrevet 26. februar 2004 Skrevet 26. februar 2004 (endret) Dobbel post Endret 26. februar 2004 av Spyder
timtowtdi Skrevet 26. februar 2004 Skrevet 26. februar 2004 (endret) Vet ikke hva slags minne du har, men ut fra timingene du oppgir (2-3-3-6) kan det tyde på at du har PC3200/3500 minne, bruk da sk. 5:4 FSB:MEM ratio, innstillingen heter DRAM Frequency og settes til 320Mhz. Sett så CPU på 230-240 MHz, som burde være en 'sikker' hastighet som du antakelig får bootet på. Kjør noen runder med Prime95 for å være sikker på at det hele er stabilt. Øk FSB med 5 MHz av gangen og kjør Prime95 hver gang, slik finner du ut max. overklokk av prosessoren din. Hvis maskinen ikke booter trenger du ikke å flashe BIOS! Bare start på nytt (opptil 3 ganger) og velg default settings (jeg får som regel meldingen 'overclocking failed, press F1 to enter setup') Når du har nådd absolutt max. hastighet kan det være lurt å senke FSB med 1-2 MHz for å være sikker på at det hele er 100% stabilt. Så minnet: Velg alltid 2.85 VDimm. Videre er det et valg i BIOS (chipset) som står til 'by SPD (auto)', du skal velge 'manual'. De viktige timingene er de tre øverste (ikke rør noe annet): CAS# Latency: 2.0 clocks RAS# to CAS# Delay: 4 clocks RAS# Precharge: 4 clocks CAS står til 2 allerede, men RtCD kan du forsøke å sette til 3 og se om det booter på den settingen. Om det gjør det kan du forsøke å sette RAS Precharge til 3 også... du kan leke litt med settingene for å finne ut hva som funker, men lavest er alltid best. Det finnes et fint testprogram som heter memtest86 og du booter opp med fra diskett/CD som du kan bruke til å teste minnet med. Når du tror du har funnet de optimale settingene kan du kjøre memtest over natta, ikke sikkert at det er 100% stabilt allikevel ;-) timtowtdi Endret 26. februar 2004 av timtowtdi
Beni25 Skrevet 26. februar 2004 Forfatter Skrevet 26. februar 2004 ok, skal forsøke i natt en gang. Jada minnet min er PC3200, mer presis så er den Geil DDR400 PC3200 Dual Channel og Cas Latency på 2-6-3-3 (2x512 brikke, altså 1GB) takk for hjelpen, poster noe så fort jeg har fått til noe!
whom Skrevet 26. februar 2004 Skrevet 26. februar 2004 Når du øker fsbèn så øker du mhz i cpuèn også...
Cell_v14 Skrevet 26. februar 2004 Skrevet 26. februar 2004 Det finnes et fint testprogram som heter memtest86 og du booter opp med fra diskett/CD som du kan bruke til å teste minnet med. Når du tror du har funnet de optimale settingene kan du kjøre memtest over natta, ikke sikkert at det er 100% stabilt allikevel ;-) tenkt litt med og bruke det programet...men..OVER NATTA!, huff, tar heller et par runder DC med 64 boter, det holder for meg hvertfall
timtowtdi Skrevet 29. februar 2004 Skrevet 29. februar 2004 tenkt litt med og bruke det programet...men..OVER NATTA!, huff, tar heller et par runder DC med 64 boter, det holder for meg hvertfall Du trenger jo ikke å håndsveive programmet akkurat da, det går jo av seg selv ... For meg er det iallefall viktig å ha en stabil datamaskin som ikke kræsjer 'en gang i blant' heller enn at jeg får 50 poeng mer i 3DMark. Å kjøre Prime95 og memtest86 iallefall noen timer er iallefall en noenlunde garanti for at maskinvaren er stabil! timtowtdi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå