Gå til innhold

Harddisk plutselig MEGET treg


Anbefalte innlegg

Plutselig en dag merket jeg at PC'en oppførte seg rart. Den hang nesten hele tiden, og jeg fant etterhvert ut at dette måtte være harddisken's skyld.

 

BEVIS:

hdspeed.jpg

(Alt er partisjoner av den ene harddisken)

 

Jeg lurer på om det finnes håp for å få den normal igjen, eller om jeg pent er nødt til å ut med penger for en ny en.

 

Litt fakta:

Harddisken er en Western Digital Caviar 120GB Special Edition.

Partisjonene er oppdelt slik:

C: (NTFS)

D: (FAT32)

E: (FAT32)

F: (FAT32)

G: (FAT32)

Kjører Windows XP Professional med Service Pack 1.

 

CPU:

AMD Athlon Thunderbird 1333Mhz

 

Minne:

768MB DDR-RAM, så tviler sterkt på at det er problemet.

 

Håper virkelig noen vet en annen utvei enn å investere i ny harddisk. Om det er noe mer dere trenger å vite, så spør i vei. (Kommer ikke på noe annet som kan nevnes nu).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være flere ting som er galt, men det jeg tror, er at det har blitt noen små feil på hardisken din, dette blir detektert av operativsystemet og hvis det skjer et hvist anntall ganger begynner os`et og nedtrappe overførinshastigheten ved å sette ned DMA, dette kan skje trinnvis eller alt i et jafs så du plutselig er nede i PIO og dette kan arte seg på den måten du beskriver.

 

Det trenger ikke å være permanente feil på hardisken og kan i mange tilfeller repareres.

 

Undersøk om dette er tilfelle og hvis det er, ta en tur på WD sin webside og se om du finner noe informasjon om din hardisk mode.

 

Vet at det finnes en utility som kan lastes ned og reparere småfeil på harddisken.

 

Defekt rambrikke kan også føre tdette.

Lenke til kommentar

Fikk fikset det for 2 minutter siden! :woot:

Trengte bare å uninstallere, og innstallere brikkesett-driverne til hovedkortet på nytt!

 

Uansett, takk så meget for svar, jeg tror nok du har rett når du sier at den kjørte PIO-mode ja.

 

Men nå er det fikset, og plutselig kunne jeg kjøre winamp samtidig som jeg kunne sitte på irc. :D

Lenke til kommentar
Det kan være flere ting som er galt, men det jeg tror, er at det har blitt noen små feil på hardisken din, dette blir detektert av operativsystemet og hvis det skjer et hvist anntall ganger begynner os`et og nedtrappe overførinshastigheten ved å sette ned DMA, dette kan skje trinnvis eller alt i et jafs så du plutselig er nede i PIO og dette kan arte seg på den måten du beskriver.

Jeg må si at et slikt problem har jeg aldri hørt før... tror nok ikke windows trapper ned på overføringshastighet fordi om den finner feil på disken.

 

Defekt rambrikke kan også føre tdette.

 

Har jeg heller ikke hørt om. En defekt rambrikke vil vel helst føre til ustabiliteter og/eller masse BSOD.

 

Jeg har hatt samme problemet før, HD'ene blir voldsomt treige etter en formatering hvis du har et VIA brikkesett, og alt som må til for å fikse det er en installasjon av brikkesett driverne, og i dette tilfellet, en re-install :thumbup:

Lenke til kommentar

Først; Zybix, fint at du fikk det til, det er jeg glad for.

 

Videre; apollox, ikke la det beskjedne anntall poster lure deg, har vært rundt om dette forum`et noen år nå og brukt pc i enda flere, så selv om avataren din sikkert er en form for selvironi, så tror jeg ikke at den ihvertfall ikke helt er dekkende for mine kunnskaper.

 

Nå, Windows vil sette ned hastigheten på hardisken hvis den stadig finner feil på den, og jo rammen kan være medvirkende årsak, husk at vi snakker grader av defekter på ram og forskjelige feil.

 

Har selv hatt en stor andel av feilene som kommer frem her på forumet gjennom flere operativsystemer og maskinkonfigurasjoner, i et av tilfellene en plutselig treg hardisk, så etter noen runder på dette og forskjelige utenlandske forumer og Microsoft sine svært forvirrende sider, byttet jeg ut rammen og brukte en WD utility og så var alt iorden igjen.

 

Merk; det vil alltid være forskjelige løsninger på tilsynelatende samme problem, det er det som gjør det så morsomt å holde på med PC :)

Lenke til kommentar

J.E: La meg bare påpeke at jeg så ikke på deg som noen newbie, antall poster er etter min mening ikke representativt for kunnskap på dette forumet i det hele tatt :)

 

Jeg mente heller ikke å kritisere løsningen din, problemstillingen kan sikkert være 100% reéll selv om jeg aldri har hørt om problemet, men akkurat at windows setter ned hastigheten på en hardisk hvis den finner feil på den tviler jeg på (jeg kan selvfølgelig ta meget feil)

Jeg har alltid trodd at hvis windows finner feil på en disk, så vil sektorene med feil bli blokkert for videre lesing og skriving, noe som ikke går utover ytelse så mye, hvis ikke store deler av disken er skadet... kanskje det var dette du mente?

Uansett, vi setter jo alltids pris på diverse erfaringer, og det var en meget velskrevet og hjelpsom post du skrev øverst på siden ;)

 

Og avataren min er nok delvis selvironi, da jeg er newbie på mange områder, og erfaren på noen... hehe....

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemelding, jeg er heller ikke (selv om jeg skulle ønske det) noensomhelst ekspert på noen ting, men i dette tilfelle så tror jeg faktisk at det jeg beskriver er reelt, selv om jeg ikke akkurat nå orker å finne og linke kildene, skal på jobb, så det begynner å bli på tide å legge seg.

 

Beklager alle (leifene) i første post, noen ganger går det bare litt for fort :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...