Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hjelp til å lage en server


Anbefalte innlegg

Desverre er det også slik at i små bedrifter skal man spare så mye penger som mulig så man kjører like gjerne alle applikasjonene og tjenestene på en eller et par servere.. Som da sier seg selv at ikke alltid går like bra, spesielt ikke når begge 2 tryner.

hihi... fikk et par kraftige flashbacks her fra Microsoft Small Business Server 4.5 som jeg slet hardt med et par år.

 

Det var en hårball uten like! Heldigvis fikk vi lagt om før det gikk riktig ille.

 

Nei det kan være lurt å ikke legge alle eggene i en kurv ja. Maskinvare er som regel den minste kostnaden. Det er når det går ned at kronene begynner å rulle fort.

 

timtowtdi

så sant så sant.

 

Et sted jeg jobbet før hadde dem 1 server. Denne serveren var domene kontroller, Exchange server, delte ut felles fil ,hjemme områder og skrivere, og ERP systemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her er et godt tips til alle som absolutt skal ha en "server" hjemme. Ta en gul post-it lapp og skriv "server" på den også klistre den på kassa deres. Vips så har dere en server! Kan til og med vise damene dere drar med hjem fra byen at du faktisk har en server!

 

Så slipper dere å tenke på ting som redurante strømforsyninger, RAID, flere nettverkskort med last balansering, PCI-X, SMP, ECC, Chipkill etc etc..

:thumbs:

Lenke til kommentar
Kjør winXP, med bulletproof FTP for fildeling, og Apache webserver for windows, tror du kommer langt med det til å begynne med, også kan du begynne å forske på bedre/ og / eller andre løsninger nå du får tid og lyst. Jeg har kjørt FTP server i et par år basert på Gene6, som nå heter Bulletproof. Phunker Phett!

Bruk av windows XP til noen form for server, annet enn max 10 tilkoblinger over SMB er forbudt i følge EULAen til XP. Du har heller ikke lov til å kjøre noen annen form for fjernstyring enn den innebygde RDPen i XP.

 

 

Ut i fra at en serverversjon av Windows koster 7000 eller.no sånt for de som kjøper uten firmaavtale, så skjønner jeg virkelig ikke hvorfor man skal sette opp en windows-server hjemme. Linux med webmin er lettere å jobbe med enn en windows-server, og du slipper å betale Microsoft-skatten.

Lenke til kommentar

Det er da ikke akkurat en bedriftserver han skal sette opp heller da... Tror ikke det blir store problemer med microsoft om han setter opp en web/fil/ftp server for privat bruk.

 

Selv har jeg en maskin med apache som webserver og bulletproof ftp som ftp server. Den kjører xp professional som os. Den blir stort sett brukt av kamerater og kjente, og som filserver internt på kollektivet der jeg bor.

 

Jeg har statt den i kjelleren der den surrer og går for seg selv. Websider o.l. kan lett oppdateres over nettverket. Ellers så kan man vel bruke remote desktop om man har behov for det. En yppelig løsning om man ikke har behov for de utroligste muligheter og en vanvittig stabilitet (som en god del her tydeligvis ser som en selvfølge).

 

Når det gjelder brukervennlighet, kjenner vel de fleste windows fra før, og apache/bulletproof er relativt enkle å sette seg inn i (om man som sagt bare tenger de enkleste funksjonene).

Lenke til kommentar

Hvorvidt man kan bli tatt for det, har absolutt ingenting å si når det gjelder lovligheten av det. Er mange som kjører fortere enn de tallene det står med rød ring rundt langs veiene, det er fortsatt ulovlig, enten politiet kommer etter deg eller ei.

 

Piratkopiering av programvare er ikke lovlig, selv om "alle" gjør det.

Lenke til kommentar

Jeg begynte som trådstarter. Skulle ha en server bare for å ha en "server". Dette ble etterhvert en veldig nyttig server. Bruker den nå til web, database, ftp, fildeling og streaming av film (til Kiss DP500).

Jeg startet med windows 2000 server, men gikk over til RedHat 7.3 etterhvert.

Hadde egentlig ikke problemer med win2000, men ville gjerne lære meg litt om linux.

"Serveren" er min gamle PIII.

Lenke til kommentar
Jeg har en server hjemme. Der bruker jeg server ordet og der vil jeg si er riktig.

Den kjører DC , FTP , streaming av lyd og bilde , mail , og http. Jeg vil ikke si at en dårlig maskin er krafig nok til og drive alt dette. Jeg har brukt 2000 adv server og dette gikk ikke så bra på en svak maskin. Dette er grunnet at windows generelt ikke er noe særlig god på resursstyring. Maskinen SLET når han kjørte alt sammen og uppet med 25MBs på lan (gbit tilkobling selvfølgelig). Så jeg ville ha gått for en P4 med Intel 865 chipsett. Eller et 845 elns. Ikke prøv deg på Via\Nvidia chipsett engang.

 

Prøvde og kjøre dette på en AMD 2400 med Nforce. Det gikk tregt ,men på en P4 2.4 865 gikk det fint. Dette er iallefall lurt med windows server utgavene.

 

Med et eller annet open source alternativ så muligens det er forskjellig.

Korleis har så en så ung mann hatt råd til å kjøpe seg 2k advanced server da?

Lenke til kommentar
Hvorvidt man kan bli tatt for det, har absolutt ingenting å si når det gjelder lovligheten av det. Er mange som kjører fortere enn de tallene det står med rød ring rundt langs veiene, det er fortsatt ulovlig, enten politiet kommer etter deg eller ei.

 

Piratkopiering av programvare er ikke lovlig, selv om "alle" gjør det.

Nå var jo poenget mitt at han sikkert ikke trengte mer enn 10 tilkoblinger... Tenker du på nettverkstilkoblinger, eller gjennom web/ftp?

 

Det blir vel aldri aktuelt med mer enn 10 tilkoblinger på hjemmenettverk, ei heller ftp. Frontpage leveres vel også med web-server? Skal den da være ulovlig å kjøre på xp?

 

Og hvor kom piratkopiering inn i bildet her?

Lenke til kommentar
Kjør winXP, med bulletproof FTP for fildeling, og Apache webserver for windows, tror du kommer langt med det til å begynne med, også kan du begynne å forske på bedre/ og / eller andre løsninger nå du får tid og lyst. Jeg har kjørt FTP server i et par år basert på Gene6, som nå heter Bulletproof. Phunker Phett!

Dette er definitivt det beste og mest gjennomtenkte svaret i denne tråden. :yes:

 

Når trådstarter ikke en gang vet helt sikkert hva den skal brukes til, trengs det ingen mastermind for å skjønne at windows XP holder helt glimrende. Win XP er også stabilt som bare det, og i denne situasjonen er det jo absolutt ikke kritisk med 5 minutters nedetid.

Lenke til kommentar
Hvorvidt man kan bli tatt for det, har absolutt ingenting å si når det gjelder lovligheten av det. Er mange som kjører fortere enn de tallene det står med rød ring rundt langs veiene, det er fortsatt ulovlig, enten politiet kommer etter deg eller ei.

 

Piratkopiering av programvare er ikke lovlig, selv om "alle" gjør det.

Nå var jo poenget mitt at han sikkert ikke trengte mer enn 10 tilkoblinger... Tenker du på nettverkstilkoblinger, eller gjennom web/ftp?

 

Det blir vel aldri aktuelt med mer enn 10 tilkoblinger på hjemmenettverk, ei heller ftp. Frontpage leveres vel også med web-server? Skal den da være ulovlig å kjøre på xp?

 

Og hvor kom piratkopiering inn i bildet her?

10 tilkoblinger via "windows fildeling"/SMB/netbios/network neibourhood, kjært barn har mange navn (hvor kjært det er skal være usagt). Å installere webserver eller FTP-server på Windows XP er forbudt i følge EULAen, selv om det "følger med" IIS på Pro el.l. Dermed må man opp på en serverutgave av windows, og siden en vanlig hjemmebruker ikke har råd til det, så kom jeg inn på det med piratkopiering.

 

 

satt å leste en analyse av EULAen i XP for et par uker siden på jobben, hvorav dette står. *hadde jeg bare funnet tilbake til den*

Lenke til kommentar
eg kjører iis på min winxp pro og har ingen begrensninger på antall connections

Hvorvidt det ligger begrensninger på IIS veit jeg ikke, men på windows fildeling er det begrensning (og det er det jeg har sagt over her også)....

 

 

Veit det er noe begrensning på antall TCP og UDP-porter du kan kjøre i "servermode" også (har hatt problemer med å sette opp dedikert CS-server på LAN fordi CS tar i bruk så mange porter)

Endret av laaknor
Lenke til kommentar
Har ikke giddet å lest hele posten, men har bare en ting å si

 

Hvis du har ca 60 høvdinger til overs så er ikke denne dårlig http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebO....3.0.7.11.1.1.0

 

Vet sef, at den er alt for dyr, og at den ikke er verd det den koster. Men er man macfan, er man macfan. :p

så nice ut den, selv om mesteparten av softwaren var open source og man for den prisen burde greie en liten superklynge basert på intel-maskiner, men ;)

Lenke til kommentar

Server og server fru blom. Det er jo en definisjonssak. Hva er en server? Er definisjonen basert på hardware, software eller/og funksjoner? I alle tilfeller kan feks en maskin som fungerer som dhcp i et nettverk defineres som en server, og det vil jo si ar feks de fleste bredbandsrutere kan defineres som servere. Ruting er en også serverfunksjon. Enhver maskin som dedikeres til en spesifik oppgave i et nettverk, så som det overnevnte, printing, fildeling, ftp, brannmur er pr definisjon servere. Til de fleste av disse oppgavene finner man programmer som kan kjøres/driftes på pc-plattform, enten man velger linux eller windowsbaserte opperativsystemer. Jeg kjører to "servere" her, en ipcop som brannmur/nat/dhcp, og en w2k server til fildeling, printing, backup etc. For meg er det ikke navnet på os'et som betyr mest, det er hva jeg er mest tjent med i min situasjon kombinert med brukervenlighet, stabilitet og pålititelighet som er det avgjørende. Kommer nok etter hvert til å forsøke å erstatte den w2k med ett eller annet innen linux, men det har egentlig ikke spesielt høy prioritet, det jeg har nå fungerer prikkfritt.

Lenke til kommentar

Skal du bruke en maskin som server er det som nevnt her, flere muligheter.

Linux og windows er to helt greie alternativ.

Du kan kjøre det meste på begge deler, men alt er litt i forhold til hva du er vant til. Linux er gratis men kan være litt fomlete i begynnelsen når du skal sette dette opp. For å lage filshare osv kan det være greit å sette opp samba på Linux versjonen din.

 

Windows 2003 server er også ett veldig bra alternativ, men det koster kroner.

Ville kjørt win2003 pga av IIS, i 2003 versjonen har 6.0 versjonen kommet som er betraktelig bedre enn tidligere versjoner av Windows.

 

Som flere har nevnt her, bør du først sette deg ned å tenke igjennom hva du skal bruke serveren til.

Noen alternativer som er de vanlige for bedrifter og for de som bruker serverene til mer enn Mp3 server:

Fil/Print

DHCP

DNS

Applikasjons server

Mailserver

WEB Server

Terminal server

 

Personlig ville jeg hvis en har muligheten til å kunne kjøre en Firewall løsning helt separat fra de andre maskinen. Finnes en del bra programmer på nettet som du kan kjøre på helt ned i 486 maskiner for Firewall

 

Stabilitests messig er både windows og Linux bra, men det handler om å sette opp konfigurasjonene riktig med en gang.

Kjører både Linux og 2003 server på hjemmenettet(med Lisens!!)

Begge deler fungerer bra til sitt bruk.

Når du finner ut hva du skal bruke serveren til og hvilket type Os du skal bruke er det mye lettere å hjelpe deg videre.

 

Definisjonen for meg på en server, er at det må minst 2 mann til for å løfte den :thumbup:

Det som mange setter opp hjemme med en gammel pentium maskin med noe server software på, er ikke en ordentlig server.

Lenke til kommentar
Har ikke giddet å lest hele posten, men har bare en ting å si

 

Hvis du har ca 60 høvdinger til overs så er ikke denne dårlig http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebO....3.0.7.11.1.1.0

 

Vet sef, at den er alt for dyr, og at den ikke er verd det den koster.  Men er man macfan, er man macfan.  :p

så nice ut den, selv om mesteparten av softwaren var open source og man for den prisen burde greie en liten superklynge basert på intel-maskiner, men ;)

Forhold til ytelse er Xserverne faktisk rimligere enn mange intel baserte servere.

Lenke til kommentar
Definisjonen for meg på en server, er at det må minst 2 mann til for å løfte den 

Det som mange setter opp hjemme med en gammel pentium maskin med noe server software på, er ikke en ordentlig server.

Alle datamaskiner som har en dedikert oppgave i et nettverk kan vel defineres som en server, uansett om den har 486 eller Xeon...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...