Gå til innhold

Test av musematter, FUNC, Speedpad og Lightpad.


stoolman

Anbefalte innlegg

Introduksjon

 

Musematter er en av de vanligste tingene å nedprioritere når man kjøper seg maskin, selv om en god musematte kan ha relativt stor betydning for totalopplevelsen. Spesielt med optisk mus, men også om man bruker en "konvensjonell" kulemus.

 

Speiselt optiske mus har vært i vinden i løpet av det siste året med flere nylanseringer fra både Microsoft og Logitech. I tillegg til ette er det blitt mer og mer vanlig å kjøpe hele sett med tastatur og optisk mus.

Man ser at billigleveranører som A4Tech nå leverer denne typen sett for en meget rimelig penge, mens Logitech og Microsoft ligger en god del høyere i pris.

 

Nå som dette er blitt så utbredt mener jeg at det kan være på tide å teste noen av de musemattene som er på markedet.

 

Denne testen vil omhandle musemattene

FUNC surface FUNC

Speedpad Speedpad

Revoltec Lightpad Lightpad

 

 

 

Hvordan testen er gjennomført

 

Der vil i denne testen bli lagt vekt på subjektive oppfatninger av hvordan musemattene fungerer, utfra et sett kritereier som jeg mener er viktige.

Disse er:

 

Design

Ytelse/bruksegenskaper

Tilleggsfunksjonalitet

Pris

 

Til denne testen er det benyttet 3 forskjellige mus, hvorav to er optiske og en er en konvensjonell kulemus. De optiske er: Microsoft IntelliMouse Explorer 4.0, Logitech MX700, mens den konvensjonelle er en Logitech MouseMan.

Videre er det verdt å nevne at testen blir gjort ved å bruke mattene til FPS spill som krever respons, samt bilderedigering i Photoshop som krever nøyaktighet og presisjon.

 

Det er som tidligere nevnt subjektive erfaringer og opplevelsen av disse som ligger til gunn for bedømmelsen i denne testen. På grunnlag av dette vil det bli gitt karakterer fra 1 til 6 hvor 6 er den beste karakteren.

Det er i denne testen meget vanskellig å holde resultatene opp mot et ideal, da det etter min viten ikke er mulig å definere noe ideal i denne sammenheng.

 

 

 

Design

 

FUNC

 

Det føste som slår meg med denne musematten er at den ser meeeeget ekslusiv ut! Den som sier at innpakning/emballasen ikke har noen betydning har ikke kjøpt denne musematten! Musematten kommer i en flat stål innpakning som gir skikkelig eksklusivt preg. Når jeg åpner boksen ser jeg at musematten består av 3 deler: et museunderlag, en ramme til underlaget og en smart liten sak for å holde musekabelen under kontroll. Matten er stiv men fortsatt bøyelig med en mønstret underside som skal gi et godt feste til underflaten. Overflaten er lett ruglete.

Matten er sort (finnes også i blå), med FUNC sin logo nede i høyre hjørne.

Alt i alt meget stilfull.

 

Speedpad

 

Denne musematten er ikke i nærheten av FUNC når det gjelder førstinntrykk. det eksemplaret jeg har, ble levert i en noname pappinnpakning som ikke ga meg de beste assosiasjoner. Gleden var desto større når jeg fikk pakket den opp. Dette er en sort matte som er stiv som en pinne, med en overflate som er litt mer ruglete enn på FUNC. Denne matten har også et annet design enn FUNC som er firkantet. Speedpad er konkav både i front og i bakkant, med alt i alt en ganske interessant form. Logoen er så vidt synlig nede i venstre hjørne. Underlagsfester består av fire gummiknotter. Speedpad leveres også i blå utførelse. Denne matten er litt større enn FUNC.

 

Revoltec Lightpad

 

Dette er vel alt i alt den mest spennende musen i testen da denne har endel "features" som svært få andre musematter har. Innpakningen er det ingenting å utsette på, med Revoltec's standard med sort og flammeinnpakning. Kanskje litt "harry". Denne matten har en klar utterkant hvor det ligger lysdioder som gir en ganske kul effekt... Noe å ha med på LAN kanskje.. Strøm leveres gjennom en usb-tilkobling, og det er muligheter for mange forskjellige "lysmønstre". Overflaten på museunderlaget er ruglete med dog ikke så ruglete som på Speedpad. Underlaget er temmelig likt FUNC. Lyspatterns styres av en knapp i front på musematten. Underlagsfestet består av fire kraftige gummiknotter. Matten er på størrelse med FUNC matten og har samme form.

 

Karakter Design

FUNC 5

Speedpad 3,5

Lightpad 5

 

 

 

 

Ytelse/bruksegenskaper

 

 

FUNC

 

Denne matten fungerer meget godt. Spesielt de optiske musene trives godt på denne matten, men det er heller ikke noe å utsette på opplevelsen når man bruker vanlig mus heller. Under spilling var det dog et irritasjonsmoment at matten "gled" litt i "rammen". Dette er noe som kan løses med fire små dråper lynlim, noe som fungerte bra. Ledningholderen er ganske grei, men spesielt i spill oppleves den som bare i veien. en ting jeg ikke likte med FUNC matten er at den ikke gir godt nok grep på glatte underflater. Jeg plasserte den på et skrivebord av laminert tre, og hadde flere ganger problemer med at matten flyttet på seg når ting gikk litt vilt for seg i Unreal 2. Til fotoredigering i Photoshop fungerte matten bra på de optiske musene, men ikke spesielt bra med vanlig mus.

Til spill er underlaget upåklagelig.

 

Speedpad

 

Denne matten overasket meg stort! Fra et noe frynsete førsteinntrykk, vokser denne matten seg stor og sterk i denne delen av testen. Den ruglete overflaten gir meget godt resultat på både optisk og vanllig mus. Mattens form opplevde jeg som en stor fordel i både spill og i fotoredigering da den gir en mer "riktig" bevegelse av hånd og håndledd. Festet til underlaget er meget bra, og jeg opplevde ikke en eneste gang at denne matten "vandret" som FUNC matten gjorde.

 

Lightpad

 

Jeg var i utganspunktet litt skeptisk til denne mattens egenskaper, men dette er ikke føste gangen jeg opplever at man ikke skal være forutinntatt. Denne matten fungere meget bra den også, og den har etter min mening bedre ytelse på vanlige mus en det FUNC har. Overflaten på de to mattene er til forveksling helt ilkt, men det er forskjell når man bruker vanlig mus. Ved bruk i spill og i Photoshop, er matten behagelig å bruke, samt at den ligger fjellsøtt mot underlaget. Et minus kan være lysstyringsknappen som er plassert litt til venstre for midten helt foran. Denne representerte ikke noe problem for meg etter å ha brukt matten i noen timer. Dog var det litt ubehagelig til å begynne med. Usb ledningen representerte heller ikke noe problem da den er plassert i underlagshøyde foran på matten.

 

Karakter Ytelse/bruksegenskaper

 

FUNC 4

Speedpad 5

Lightpad 4

 

 

 

 

 

Tilleggsfunksjonalitet

 

FUNC

 

Det at FUNC matten ligger i en ramme, gjør det enkelt å ta ut selve museunderlaget, for rengjøring. Dette har allikevel sine baksider da rammeløsningen fører til at musematten glir litt i rammen. Hvorvidt kabelholderen er en fordel er en smakssak, men jeg har i denne testen valgt å gi kredit for dette, da det kan betraktes som en ekstra egenskap.

 

Speedpad

 

Denne matten har tilsynelatende ikke noe tilleggsfunksjonalitet. Men, etter flere timers testing av disse musemattene er det allikevel en ting som må nevnes som tilleggsfunksjonalitet. Matten oppleves som veldig ergonomisk riktig, og ga håndleddet mitt langt midre juling enn de to andre mattene. Dette hører riktignok inn under design også, men etter min mening er dette også tilleggsfunksjonalitet. Forskjellen mellom denne matten og de to andre er faktisk så stor på dette området et jeg gir denne matten et stort pluss for dette!

 

Lightpad

 

Denne matten har en to store tilleggsfunksjonaliteter: Den har lys, og den er kul! Dette går faktisk heller ikke nevneverdig utover ytelse eller opplevelse.

 

Karakter tilleggsfunksjonalitet

 

FUNC 4

Speedpad 4,5

Lightpad 5,5

 

 

 

 

Pris

 

Jeg ville ha foretrukket å brukt prisguiden i denne sammenheng men det er dessverre ingen kategori for musematter. Jeg ser meg derfor nødt til å bruke prisene til forhandlerne av disse produktene.

FUNC

 

I skrivende stund koster denne matten kr 258,-. Dette er en god matte, men jeg mener at den ikke er verdt den ekstra høye prisen. Mattens ytelse og desig er bra, men spørsmålet i denne sammenheng er om den er bra nok til å rettferdiggjøre denne prisen..Slik jeg bedømmer det kan ikke denne prisen forsvares.

 

Speedpad

 

Denne matten koster kr 160,-. Denne matten er slik jeg bedømmer det meget bra. Ytelse og desig er veldig bra, selv om innpakningen kan defineres som lite tiltalende! Min opplevelse av denne matten tilsier at det her ikke er snakk om noen ågerpris, men en edrulig prising av et godt produkt.

 

 

Lightpad

 

Denne matten koster kr. 179,- Dette er også en god matte. Den har i tillegg endel funksjonalitet som sikkert vil bli satt pris på under et LAN. Matten solid og tung og har meget god ytelse. Men ytelse og tilleggsfunksjonalitet i bakhodet mener jeg at denne matten har en ok pris.

 

Karakter Pris

 

FUNC 3,5

Speedpad 5

Lightpad 4,5

 

 

 

 

Konklusjon

 

 

Det er her snakk om tre meget gode musematter, det er det ingen tvil om! Alle tre har meget god ytelse, så det er de små ekstratingene/opplevelsene som skiller her. FUNC er en meget god matte, og er kjent for å være akkurat det. Dette er med rette. Den har i mine øyne allikevel noen "issues" som kjapt kunne utbedres. Dessuten er prisen alt for stiv, de andre mattenes egenskaper tatt i betraktning.

Denne matten kan anbefales spesielt hvis det er snakk om bruk av optisk mus. Men, jeg gjentar, den er for dyr!

Speedpad overrasker og kan anbefales på det varmeste! Mattens design er kanskje litt visuelt kjedelig, men designet virker! Meget behagelig i bruk, samt at den oppleves som meget riktig for håndledd. Ytelsen og pris står godt i samsvar.

Lightpad er en meget god matte med LAN egenskaper av de store. Matten har et morsomt design, og har en upåklagelig ytelse. Prisen oppleves heller ikke som avskrekkende.

 

Edit 1.

 

Det er riktig som det blir påpekt her at museunderlaget til FUNC kan vendes, ved å gjøre dette oppnådde jeg endel bedre resultat med vanlig mus. Dette ska FUNC ha pluss for. Dette kan også sees på som tilleggsfunksjonalitet noe som også er et pluss. Allikevel mener jeg at dette ikke rettferdiggjør den høye prisen.

 

 

Dette er nok et bevis på at det er menneskelig å feile!

 

Jeg håper at denne testen kan være til god hjelp..

Tar gjerne mot tilbakemeldinger...

Takk for oppmerksomheten!

Endret av stoolman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fin test - slike småtester er alltid interessant å lese

 

Jeg kan bare uttale meg om Func siden jeg ikke har prøvd de andre

og legger til at jeg liker den veldig godt.

 

Tar meg forøvrig friheten til og nevne at FUNC har fin OG grov side som man velger ved å "vende" matten

 

Til Stoolman - Du skriver at Func "gled" litt i "rammen" dette skjønte jeg ikke helt hva du mente med ??

Lenke til kommentar
Til Stoolman - Du skriver at Func "gled" litt i "rammen" dette skjønte jeg ikke helt hva du mente med ??

Kanskje at musematta var litt dårlig festet i de forskjellige delene.

 

Meget bra test, utrolig hvor mye fornuftig man kan få ut av en test av tre musematter, det skal du ha. Vet det sikker er en smule harryfaktor over det, men jeg fikk lyst på Lighpad.

Lenke til kommentar

Har selv SpeedPad, du var nok heldig som fikk den pakket inn, min kom slengt oppi pappesken sammen med et andre.

 

Bruker også MX700, og satte på mouse skates, men syntes den fortsatt kunne ha glidd litt mer på underlaget, ellers er musematta utrolig bra, dette har vel mer med tyngden av musa å gjøre.

 

Brukte før en gammel blå, 6mm matte fra IBM, trofast sliter fra 1991, har merket at håndleddet ikke blir like slitnet etter bytte.

 

Det eneste minuset er at den delen av hånden som til tider havner på overflaten, har en tendens til å bli veldig svett, men det kan nok ha med meg å gjøre, tøy matta tok vel det til seg. Det er litt små irriterende.

 

Med en Logitech Optical Mouse, veldig enkel, så glir den faktisk bedre på min brors tynne metallica tøymatte enn på SpeedPaden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...