Gå til innhold

Creative eller Ipod mp3 spiller?


Anbefalte innlegg

Hvorfor er alle i mot creative og zen spillere?

det er jo kvalitetsprodukter... :roll: noe i-pod IKKE er.. det er for sosser som ikke vet hva som er gode produkter..

 

NED MED APPLE I-pod!

 

PS: dette er min mening :roll:

Slutt å være så ******!?#)=?"¤)? usaklig. Du ødelegger hele diskusjonen.

Kom heller med noe saklig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor er alle i mot creative og zen spillere?

det er jo kvalitetsprodukter...  :roll: noe i-pod IKKE er.. det er for sosser som ikke vet hva som er gode produkter..

 

NED MED APPLE I-pod!

 

PS: dette er min mening  :roll:

Slutt å være så ******!?#)=?"¤)? usaklig. Du ødelegger hele diskusjonen.

Kom heller med noe saklig.

har redigert det nå

 

sorry

Lenke til kommentar

Var med på å researche litt for en kamerat som hadde samme problemstilling rett før jul, jeg skulle kjøpe spiller til han i Usa. Valget falt på Creative Zen NX Extra 30GB, pga. ting som folk har nevnt tidligere (bedre pris/lagringsplass, bedre lyd (?), bedre batteritid (?)), og vi var enige om at dette måtte være det beste valget. Når vi så bilder av spilleren på nett også, synes vi den så rimelig stilig ut med blått backlight osv.

 

Når jeg stod i butikken og kjøpte spilleren, var det med et snev av dårlig samvittighet, da jeg vegret meg voldsomt for ikke å kjøpe den *utrolig* mye mer elegante ipoden. Det er ikke bare utseendet, men også interfacet (eller mangel av knapper, heller touch-punkter), og hvor mye fastere den virker i hånden.

Når man tar av dekselet på Zen'en skrangler det som i et bilkræsj.

 

Dette med batteritid var noe vi ble skuffet over, da Zen'en ikke på langt nær holder det den lover i spesifikasjonene.

Ladet den helt opp og helt ut de første gangene. Eksakt batteritid kan jeg ikke si, da det ikke er jeg som bruker den til daglig.

 

Bare ment som et lite tips, jeg synes i hvert fall det er surt å gå med en lunken følelse etter først å ha brukt penger på noe som er så dyrt og som du blir påminnet om så og si hver dag. Ta deg en tur i butikken og prøv/hold i de først.

Lenke til kommentar
Når man tar av dekselet på Zen'en skrangler det som i et bilkræsj.

 

ehmm, det er fordi det er laget av aluminium og ikke billig plast. :roll: Men hvordan i all verden får du det til å skrangle når du åpner det? Slipper du dekselet ned på gulvet??? :lol:

Det som er bra er at det faktisk finnes et deksel som man enkelt kan fjerne slik at batteriskifte er null problem. Spesielt kjekt dersom man skal på laaangtur og trenger å ta med ekstra batterier.

Lenke til kommentar

Saft-is :

Det er mange som har klaget på batteri kasapiteten til nx og xtra (les mer på nomadness)

 

Spurte hva de anbefalte(nomadness) av nx og min zen usb2.0 for en stund siden.

Svaret var min zen usb2.0

 

Lengere batteri tid

Tøffere design

Mulighet for kontroll

Bedere bygd (noen har vist klagd på hodetelefon utgangen til nx)

16 mb ram vs nx's 8

 

Men nx er jo 30g lettere og har mulighet for nytt batteri

nomad_zennx_prev_all_small.jpg

 

Egentlig anbefalte de xtra høyest.

Den er å få i 30 gig nå :thumbs:

tror den har 16 mb ram og større skjerm

Endret av ASW
Lenke til kommentar

Tenker du på å kjøpe mp3spiller bør du kanskje vurdere asono spillere også.

 

Se foreksempel på sound hub (asono.no) - har iaff bra spesifikasjoner. Den er helt ny, så har ikke funnet noen tester, noe som gjør det hele litt usikkert. Tidligere asonoprodukter har imidlertid blitt testet og fått gode resultater:

 

http://www.hardware.no/tester/lyd/jaxx_bea...nds/index4.html

Dagbladet (se på asono.no "tester" under asono beatsounds 256MB)

http://produkt.amobil.no/vis_produkt.php?v...product_id=8744 (brukerresponser)

http://www.dinside.no/php/art.php?id=91874

http://www.itavisen.no/art/1301783.html

http://www.sweclockers.com/html/recension/...lare.php?page=1

 

Dette kombinert med et inntrykk av at asono virker seriøse (og har krypet spillerne betraktelig - i volum og vekt), og at de har såkalt 30 dagers fornøydhetsgaranti gjør at sound hub virkelig bør vurderes.

 

Design er ok+ - altså ikke ipod (som jeg liker best på design), men slår likvel iriver ihp120 (som jeg finner litt 'harry'). Den har de funksjoner jeg liker, hvorav radio (med opptak) er for meg en liten juvel.

 

For meg er ikke valget ipod eller zen (nx/xtra/osv), men ihp120 eller sound hub. (hvis jeg ikke går for den utrolig pene og funksjonelle jens mp300 :love: - som dog er flash 512...)

Lenke til kommentar
Egentlig anbefalte de xtra høyest.

Den er å få i 30 gig nå :thumbs:

tror den har 16 mb ram og  større skjerm

Men det som fortsatt er like latterlig er at den ikke har mulighet for fjernkontroll tilkobling. Dette er dens desidert største minus i mine øyne. Hvorfor droppet de dette??

Men en av dens absolutte største plusssider er kapasiten: Ikke bare finnes den i 30gig, men i 60gig!! :thumbs::thumbs:

Lenke til kommentar
Ipod slår Zen i fysisk størrelse, men Zen slår ipod i lagringskapasitet, pris og lyd.

Dette er vel de viktigste forskjellene... :shrug:

Ellers kan Ipod oppfattes som litt enklere å bruke vha. menysystemet.

Det finnes også mer ekstrautstyr til Ipoden.

Kan du gi meg en link til en skikkelig test der ipod blir slått av creative på lyd ?

Se feks. Asw sin post. (Eller skaff deg et abonnement på et eller annet hi-fi blad...)

Den posten ASW skrev inneholder ikke mye nyttig info, hvis du leser gjennom måtene IGN tester produktene på så er man nødt til å flire . . .

Lenke til kommentar

Jeg holdt på å kjøpe en iPod, men valgte i steden Creative Jukebox Zen. Det angra jeg ikke på. Sparte jo nesten 1500 kr, og fikk i tillegg 5 GB større disk. Hvis jeg noen gang skal kjøpe ny spiller, så blir det nok Creative, ja.

 

Ikke for det, iPod'en er sikkert en helt grei spiller, men sånn fancy design orker jeg ikke. Ble ikke så veldig imponert av det derre touch-greiene heller. Synes metal-designet til Creative er mye tøffere.

 

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

Har gjort en liten sammenligning av iPod og Zen her:

 

Minne (hvor lenge kan man jogge uten at musikken hakker)

iPod = 32mb

Zen = 8mb

 

Batterilevetid:

iPod = 8 timer.

Zen = 14 timer.

 

 

Skjermstörrelse:

iPod = 160x128

Zen = 132x64.

 

Lydformat:

iPod = MP3, WAV, AIFF, AAC, Audible.

Zen = MP3, WMA, WAV .

 

Störrelse:

iPod = 158 gram, 104x61x16mm (10-20gb), / 176 gram, 104x61x18.5mm (40gb).

Zen = 224 gram, 113mm x 76mm x 22mm.

 

Line Out: (Om man skal koble til stereo)

iPod = 3.5mm Analog Line-Output on Dock

Zen = Ingen Line out.

 

Fjernkontroll:

iPod = Ja

Zen = Nei.

 

Harddrive:

iPod = Built-in 1.8" Disk, NOT Replaceable, 15 GB, 20 GB, 40 GB

Zen = Built-in 2.5" Disk, Replaceable, 18.5 GB, 28 GB

 

Dock:

iPod = Nei (15GB), Ja (20GB & 40GB)Charges player,Connects to PC,Line Output.

Zen = Nei.

 

EQ: (justere bass og diskant)

iPod = Preset EQ (fesk, rock, pop, dance)

Zen = Custom (4-band) +/-12dB.

 

Browse musikken:

iPod = By Playlist, Artist, Album, Title, Genre, Composer

Zen = By Playlist, Artist, Album, Title, Genre

 

Noen som har noen endringer så post i vei så skal jeg editere.

Endret av MCDr
Lenke til kommentar

Vil bare si at den gammle zen har 16 mb ram, mulighet for kontroll og (har nevnt dette noen ganger før). Zen har også eq pop, dance, disco, o.s.v.

Kan lyd efekter som Enviroment, Time-scale o.s.v. kalles som eq eller?

Hvis, må du ta med resten av eq'ene til zen :yes:

Endret av ASW
Lenke til kommentar

mcdr:

Zen finnes i flere forskjellige utgaver, med forskjellige specs, så en direkte sammenligning slik du har satt opp vil ikke stemme med mindre du angir spesifikt hvilken Zen modell du sammenligner.

Ipod finnes også i flere modeller, men ved sammenligning må man bruke v3 da dette nå er den eneste "offisielle" ipod versjonen.

Lenke til kommentar

drmowinckel.com, netmd-spillerne har dette. Jeg hadde en, men leverte den tilbake i dag fordi den ikke kunne overføre opptakene digitalt til maskinen, som selgeren sa på mandag da jeg kjøpte den.

 

Så over til topic. Jeg kjøpte selv iPod i dag. Så også på Zen, men må helt ærlig si jeg syns den virker klumpete i tillegg. Jeg spurte i butikken om jeg fikk prøve begge, og det gjorde jeg.

Det viktigste for meg er at den ligger fint i lomma, samt akseptabel batterikapasitet. Nå vet jeg riktignok at Zen er bedre på batteri, men det får bare være, for størrelsen tar igjen det forspranget.

 

Nå så jeg at folk påstår Zen er for folk med peiling på lyd, og dette reagerer jeg litt på. Jeg har hørt på begge, og syns iPod hadde en mye mer behagelig lyd høyt oppe på tonene i forhold til Zen, som ble litt skjærende for mine ører. Og jeg har til opplysning stereoanlegg med kabler med en meterpris høyere enn hva jeg egentlig har råd til, så det med lyd har jeg til dels peiling på.

Lenke til kommentar
Hei, jeg kommer rett inn i diskusjonen uten å ha lest de tidligere innleggene og lurer på om det finnes en mp3-spiller i harddiskklassen som har mulighet for opptak fra ekstern mikrofon? Altså en spiller som har mic-inngang? Har sett spillere med line-inngang og med innebygd mic, men jeg trenger en som tar opp fra ekstern mic. Noen forslag?

Creative Nomad Jukebox 3 har denne muligheten.

Kan ta opp fra mic, analog og digitalt opptak.

 

Men vet ikke om man får kjøpt den lenger.

:(

 

Refererer til min egen brukertest.

Så det er bare å sjekke ut.

Eller så kan du se på hardware sin.

 

:yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...