Gå til innhold

IRQ problem med skjermkortet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her og sliter litt med ene maskina jeg har hjemme.

Det er en AMD maskin med en 2000+, Abit NF7-S v2.0, Twinmos 333mhz ram, Samsung harddisk og ett Asus GF4Ti4200. Det jeg sliter med er at jeg går inn på egenskaper på min datamaskin. Så går jeg inn på tredje blad som heter Maskinvare og går inn på Enhetsbehandling. Der står det det at maskinen finner skjermkortet og legger jeg inn driverne finner den navnet på kortet, men jeg får beskjed om at enheten ikke er startet siden det er en konflikt med det. Går jeg inn på skjerm-egenskaper-instillinger-avansert-kort-egenskaper og går inn på ressurser (siden jeg antar det er IRQ feil) får jeg denne beskjeden:

Inn-/ut-område 03B0 - 03BB brukes av:

NVIDIA nForce2 AGP Host to PCI Bridge

Inn-/ut-område 03C0 - 03DF brukes av:

Minneområde 000A0000 - 000BFFFF brukes av:

Og jeg har funnet NVIDIA nForce2 AGP Host to PCI Bridge i enhetsbehandlingen og funnet de IRQ adressene som skaper konflikten, men jeg får ikke forandret de på noen av delene. Det er plent umulig og jeg har nå prøvd det meste. Dette er ett stort problem, for etter en 10-20 minutters bruk låser maskinen seg helt, og jeg må enten holde knappen inne 4-5 sekunder eller dra ut ledningen. Så jeg håper at det er noen der ute som kanskje kan hjelpe meg...

Mvh

TH

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm...DET var en nøtt!

Har ikke noe erfaring med Abit, vet ikke hva som er onboard, men skal gjøre et forsøk.

Har stort sett bare opplevd problemer med IRQ konflikt mellom PCI og AGP.

Ofte kan man opplever at konflikten oppstår når man bruker eller avslutter et bestemt program/applikasjon. Når man da, i ettertid, går inn i enhetsbehandleren gis det ikke feilmelding, fordi konflikten ikke er oppstått enda. (Du kjenner deg vel ikke igjen her, hvis jeg har oppfattet problemet ditt rett?)

Så det eneste jeg kan råde deg til er å avinstallere alle potensiellt konfliktskapende drivere, (skjermkort, Nforce-drivere, lydkortdriver(?) m.m.)

Flytt lydkortet til nederste PCI-slot for sikkerhets skyld(Da får det en annen IRQ enn skjermkortet). Reset cmos, gå inn i bios og disable com-porter og parallel-port + alt annet du ikke har bruk for. Målet er å frigjøre så mange IRQ`er som mulig.

Boot opp, og legg inn Nforce, skjerm, PCI, AGP, USB o.s.v. på nytt.

Håpet er da at maskinen skal kunne tildele en mest mulig unik IRQ til skjermkortet, samt at en IRQ ikke blir fordelt på så mange enheter.

Håper dette er til hjelp.

Få høre hva som skjer, har som sagt ikke vært borti dette problemet selv, fryktelig interessant.

Skrevet

:D

Hei, og takk for forslaget. Jeg har prøvd det å resette mange ganger etter dette problemet dukket opp, og plutselig i kveld funket det. Du kan tru det ble liv i stua her når a mor nok en gang kan surfe på nett og legge kabal uten at maskin bæsjer på leggen. Jeg lurer bare på hvorfor skiten bestemte seg for å funke plutselig. Kanskje den hørte at jeg planla og selge skjermkortet (som jeg har montert Zalman VGA HeatPipe'n på) og fant ut at det var best å virke fort som f**n. Jaja takk for gode råd hvertfall, selv om jeg slapp å deaktivere noe i bios.

:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...