Gå til innhold

Konvertering til NTFS uten formatering?

maestr0

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulig på noe slags vis (f.eks. med Partition Manager) å konvertere en eller flere partisjoner fra FAT32 til NTFS uten å måtte formatere den/de først?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
lurer på dette jeg og... vil ytelsen bli d samme som en disk som er formatert til ntfs?

mvh,

haakon

Nei, ytelsen er raskere om du bruker fat32 og cluster 32KB. Kjører c=fat 32 cluster 32KB, 149GIB. D=NTFS cluster 4KB, 93GIB. F=NTFS cluster 4KB 186GIB.

C er den raskeste partisjonen min.

Skrevet

Kommer vel ann på størrelsen på disken hva som er raskest av NTFS og FAT32, så vidt jeg vet. Husker dog ikke hvilken som er raskest i hvilket tilfelle, men det er det sikkert noen andre som vet...

Skrevet
lurer på dette jeg og... vil ytelsen bli d samme som en disk som er formatert til ntfs?

mvh,

haakon

Nei, ytelsen er raskere om du bruker fat32 og cluster 32KB. Kjører c=fat 32 cluster 32KB, 149GIB. D=NTFS cluster 4KB, 93GIB. F=NTFS cluster 4KB 186GIB.

C er den raskeste partisjonen min.

Trodde NTFS var raskere uansett jeg.

Hva er egentlig cluster size, og hvordan kan man bestemme den?

Skrevet

Data blir lagret i "blokker"(cluster) på harddisken. Blokkene på en partisjon kan ha forskjellig størrelse avhengig av hvilket filsystem man bruker.

Men hvis man lagrer en fil på 2 kb, og en blokk er på 10 Megabyte. så vil den fila bruke 10 Megabyte på harddisken.

p.s. Man kan ikke ha 10 MB blokker. Max er vel 64kb ell.no husker ikke helt i farten..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...