Gå til innhold

Toll på pakker


Anbefalte innlegg

Den idiotiske grensa på kr 200 som vi har i norge, over det så er det ca 150 kr til posten + 24% moms.

 

Men var det ikke slik at man kunne hente pakken selv, og slippe de 150 kr?

 

Og på østlandet er ikke det på alnabru, innkjøring fra Nedrekalbakkvei.

 

Spørsmålet er slik, er det enkelt å gjøre jobben selv der?, er ofte i det området i jobben.

 

Men sist jeg bestilte noe, kom regninga med en gang, ikke ett spørsmål om jeg ville gjøre jobben selv, har de sluttet med det?

 

Og til slutt, hvor kan jeg skyte han som fant opp den ideen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

200 grensen har stått der siden 70-tallet, tror det var 1972, den er helt latterlig. Grensen burde ligge på rundt 1000, som er blir foreslått, men vil politikerene godta den grensen? Nei, de skal ha absolutt ha den på 200, 200 er for lavt, de kan jo i hvert fall la den bli satt opp til 500.

 

argh :mad:

Lenke til kommentar

Det er fordi at første gangen du fikk en pakke som kostet over 200 kr. så fikk du også med et fint lite brev fra posten. Der du fikk valget om du ville gjøre jobben selv eller at posten skulle gjøre jobben for det. Det fikk hvertfall jeg. Og dum som du er så har du sikkert sendt det brevet i retur og sagt at posten kan gjøre jobben for deg.

 

:roll: Er ikke helt sikker på hvorfor jeg skriver dette, siden jeg kan gå 3 meter og si det :p

 

Edit: Har til min stor irritasjon bedt posten om og gjøre det samme, kan jo umulig være store jobben å gjøre det selv. Men hvis jeg kjenner systemet godt nok, så skal de vel helt sikkert ha litt for jobben oppe på alnabru også. Når du gjør jobben for dem :no:

Endret av MU26599
Lenke til kommentar

:angry::mad::thumbdown: Pakker under 1000 kr kan du fortolle via internett....da koster det "bare" 67 kr for postens avgifter + 24%moms.

 

Ellers er jeg fullstendig enig i at grensen burde så ABSOLITT forandres....helt latterlig at vi sitter med samme bestemmelser som i 1972 når handelen mellom landene har gått så mye opp i årene,,,,,grensen burde væt på 1000 kr MINIMUM 500 og de politikerene som er imot det burde offentlig gjøres slik at de får hatbrev resten av livet :devil:

Lenke til kommentar
:angry::mad::thumbdown: Pakker under 1000 kr kan du fortolle via internett....da koster det "bare" 67 kr for postens avgifter + 24%moms.

 

Ellers er jeg fullstendig enig i at grensen burde så ABSOLITT forandres....helt latterlig at vi sitter med samme bestemmelser som i 1972 når handelen mellom landene har gått så mye opp i årene,,,,,grensen burde væt på 1000 kr MINIMUM 500 og de politikerene som er imot det burde offentlig gjøres slik at de får hatbrev resten av livet :devil:

Har du linken hvor du gjør dette og vet du hvordan man kan komme seg vekk fra "jeg er så dum at jeg jeg lar posten gjøre dette for en ****** overpris" listen til posten?

 

Sikkert det samme som brodern kommer til å spøre om ;)

Lenke til kommentar
du trenger ikke betale gebyret til posten på 150 spenn om du fortoller pakken selv på internett.

Nei da må du bare betale 70 kr (sparer 80, men allikevel) - utgjør ganske mange % på 200kr.

 

Før var det noe sånt at du kunne gjøre det helt gratis ved å dukke opp på toll/postterminalen, men jeg har hørt løse rykter om at du nå må betale de 70 kronene allikevel.

 

Noen som vet noe mer om det?

Lenke til kommentar

Før var det noe sånt at du kunne gjøre det helt gratis ved å dukke opp på toll/postterminalen, men jeg har hørt løse rykter om at du nå må betale de 70 kronene allikevel.

 

Noen som vet noe mer om det?

Tror ikke du kommer unna de 70 kronene desverre. :no:

I forbindelse med fortollingen må du melde Tollvesenets referansenummer samt Postens ref.nr til Godssentret via mail, fax eller brev. Dette kaller de ankomstbehandling av pakken, noe som for tiden koster kr 70,-

 

Kan jo ta feil, men tror ikke du slipper unna dette gebyret... :thumbdown:

Lenke til kommentar

Stemmer det... Posten skal ha 70 kr i gebyr uansett.

 

Det er jo tross alt de som får alt bryet med å ta imot pakken. Dere må jo forstå at det er fryktelig mye arbeid for dem å gjøre alt dette, og derfor er det helt på sin plass med et gebyr som i mange tilfeller øker prisen på en vare med 20-30%. :roll:

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skal klargjøre endel her:

Ja du kan fortolle varene selv via internett sålenge prisen er under 1000,-, eller du kan dra ned til Alnabru å gjøre dette. Posten tar seg likevel betalt 67,-, eller 140 om de gjør all jobben for deg.

Denne 200,- kr.grensen er sannsynligvis noe av det mest idiotiske som politikerne har klart å stelle istand. Jeg bare minner om at FRP er eneste partiet som har sagt klart fra at denne grensen bør heves til 1000,- i tråd med også hva tollvesenet og postvesenet selv ønsker (det betyr jo også mindre arbeid for dem). Jeg oppfordrer dere alle til å si klart fra hva dere mener om denne idiotiske grensen ved neste stortingsvalg. La din stemme runge for FRP!

Lenke til kommentar
:angry:  :mad:  :thumbdown: Pakker under 1000 kr kan du fortolle via internett....da koster det "bare" 67 kr for postens avgifter + 24%moms.

 

Ellers er jeg fullstendig enig i at grensen burde så ABSOLITT forandres....helt latterlig at vi sitter med samme bestemmelser som i 1972 når handelen mellom landene har gått så mye opp i årene,,,,,grensen burde væt på  1000 kr MINIMUM 500 og de politikerene som er imot det burde offentlig gjøres slik at de får hatbrev resten av livet  :devil:

Har du linken hvor du gjør dette og vet du hvordan man kan komme seg vekk fra "jeg er så dum at jeg jeg lar posten gjøre dette for en ****** overpris" listen til posten?

 

Sikkert det samme som brodern kommer til å spøre om ;)

Når jeg fikk brev fra posten anngående fortollings post som var under 1000 kr fikk jeg 3 valg.

 

1: Posten ta seg av fortollingen (150 kr)

 

2: Jeg ta meg av fortolling selv (67kr)

 

3: Fortolle over internett (67kr)

 

Når du fortoller over internett gå inn på tolldirektoratet sin side og registrer deg...etter et par dager får du da et brev med en kode og vips du kan fortolle gods under 1000 kr via internett og spare 80 kr lett som bare det :yes:

Lenke til kommentar

Tenkte jeg bare skulle påpeke dette:

§ 5 nr. 2 :

"Andre sendinger av verdi under kr 200,-. Fritaket gjelder ikke alkoholholdig drikk, tobakkvarer (herunder sigarettpapir)".

 

Bestemmelsen ble sist endret den 16. desember 1998 (ikraft 1. mars 1999), hvor avgrensningskriteriet ble endret til maksimum vareverdi kr 200.-, i motsetning til tidligere hvor det samlede avgiftsbeløp på sendingen (kr 50.-), var det avgjørende...

 

Nemlig at 200,- grensen ble innført i 1999 (såvidt meg forstått). Forsåvidt ikke sikker på om det styrker eller svekker grunnen til å ha grensa på 200,- :roll:

Lenke til kommentar
Hva med og la dama et.al. kjøpe på sitt VISA og så sende den til deg som gave? De fortoller jo ikke gaver så vidt jeg vet? Tror grensen der er 1000,-

Amazon.com har en slik ordning hvor du sender den som gave komplett med gave-tekst og innpakningspapir

 

Stig,

Det gavepapiret som Amazon UK bruker spiller liten rolle :(

Bestillte akuratt en film derfra til 324,- og ba dem om å pakke

den inn i gave papir for å slippe toll . . . . . . . . . . men den gang ei .

 

Fikk med det info papiret som beskrevet i et tidligere innlegg om valgmuligheter

på innfortolling . . .

 

Fikk så en regning i postkassa på 222,- spenn :no: , , , i´m clueless :roll:

Lenke til kommentar

Vet ikke helt med tollreglene i sverige (du sier alnabru så jeg regner med at du er i oslo) for å motta saker og ting, men du kan sende pakker til postkontoret i strømstad som vil ligge der og vente på deg til du henter dem. Deretter kan du ta med deg pakken hjem, og verdigrensen for denne manøveren fra sverige til norge er 5000,- uten å fortolle (toll til sverige har du allerede betalt)..

 

Leste ett tips om dette en eller annen plass, husker bare ikke hvor.. ;)

 

EDIT: sjekket litt. Grensen er 6000,- for reisegods

http://odin.dep.no/fin/norsk/publ/utrednin...v008-b-f-a.html

 

tar du sjansen kan du spare mye på dette.

 

http://www.dagbladet.no/dinside/2003/04/04/365747.html

Endret av hart
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...