Gå til innhold

Trenger hjelp til valg av forsterker/receiver


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe et budsjett-anlegg og har bestemt meg for å kjøpe et par Eltax Millennium 500 (har søkt om lest om disse på forumet og vet at det ikke er gode høyttalere, men jeg kjøper dem råbillig på tilbud så andre høyttalere er ikke aktuelle)

 

Det jeg trenger hjelp til er valg av receiver. Jeg har søkt og lest igjennom mange tråder så det er kanskje ingen vits å poste lenker til andre tråder på forumet :)

Jeg har sett på denne receivern Panasonic SA-HE75 fra komplett.no og syntes at den så grei ut. Men så har jeg ikke så mye peiling på dette med hifi. Jeg er ikke helt sikker på om jeg skal ha receiver eller stereoforsterker (da blir det A500), men la oss si at jeg skal ha receiver til DVD og musikk. Vil denne sammen med Eltaxene gjøre jobben? 2000 kr er vel grensen for en student som meg ;)

Har også tenkt å koble receivern til PC for å spille musikk, så det blir vel allroundbruk. SÅ jeg håper at det finnes medlemmer på forumet som har erfaringer med Panasonic SA-HE75 eller Eltax Millennium 500, og kanskje begge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal du ha lyd i 2 kanaler er du best tjent lydmessig med å kjøpe en stereoforsterker. Spesielt i denne prisklassen. Billige surroundrecievere spiller ikke musikk i 2 kanaler spesielt bra.

 

Snus litt rundt på ulike bruktmarked/qxl. Du kan gjøre et kupp ved å kjøpe brukt.

God ide med bruktmarked, Se feks på denne Nad'en

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg er også på jakt etter nytt surround system, men i 12-15 store klassen. Vil legge vekt på stereo lyd (gode fronthøytallere), resten spiller ikke så stort rolle.

 

Har fått tilbudt om Jamo E670 front og E6 surround, men vet ikke hvilken reciever til disse høytallere.

 

Takker for tips.

 

Staljin

Lenke til kommentar
Hei,

 

Jeg er også på jakt etter nytt surround system, men i 12-15 store klassen. Vil legge vekt på stereo lyd (gode fronthøytallere), resten spiller ikke så stort rolle.

 

Har fått tilbudt om Jamo E670 front og E6 surround, men vet ikke hvilken reciever til disse høytallere.

 

Takker for tips.

 

Staljin

start din egen tråd :thumbup:

Lenke til kommentar
Takk for svar :-)

Jeg skal kjøpe receiver fordi jeg har tenkt å bruke DVD. Men vil receiver i 2000-kronersklassen greie å spille musikk rimelig ålreit? Eller er den så svak (5 X 80 W) at lyden er tam og bassen er svak? Dette virker sikkert som dumme spørsmål, men som sagt så har jeg ikke altfor mye peiling på dette. Håper at jeg får mulighet til å prøve varene før jeg kjøper dem :p
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om du er klar over det, men du kan fint bruke en dvd spiller på en stereoforsterker. Jeg ser ikke noe poeng med å kjøpe surroundreciever til musikk i to kanaler, spesielt ikke i den prisklassen. Har du planer om å oppgradere til flere kanaler senere?

 

Jeg synes stereoforsterkere spiller musikk mye bedre enn billige surroundforsterkere. Både lyden og hele stereobildet er mye bedre.

Lenke til kommentar

Ok, nå ble ting mye klarere. Da blir jeg nesten nødt til å kjøpe en receiver siden jeg skal koble til flere enn 2 høyttalere. Planen er å bruke 2 Eltax Millenium 500 som fronthøyttalere og to gamle mindre høyttalere som bakhøyttalere. TV'en blir vel senterhøyttaler. Det bør fungere mener jeg.

Lenke til kommentar

Ja, det lurer jeg også på selv, hehe. Når jeg tenker meg om så fulgte det med "surroundanlegg" til TV'en, der senterhøyttaleren er innebygd i fronten på TV'en. Men nå har jeg tabbet meg ut litt. Da vet jeg egentlig ikke hvordan det skal bli, det er mulig med et 4.1 system? Eller skal jeg bruke surroundanlegget som fulgte med TV'en (som jeg nesten ikke har lagt merke til pga at det er så dårlig) og kjøpe stereoforsterker? Tusen takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar
Ja det passer jo veldig bra med tanke på at du da kan styre dvd spilleren med forsterker kontrollen :thumbup:

Han kan også styre dvd-spilleren med de fleste fjernkontroller som følger med andre merker, bare den er programerbar. Jeg ville ikke anbefalt Pioneer receiver. De låter noe sinnsykt tamt. Tror nok Yamaha ville vært et godt valg for deg. Den er også rimelig grei i stereo kontra feks. Harman/Kardon som mildt sagt suger.

Lenke til kommentar
Ja det passer jo veldig bra med tanke på at du da kan styre dvd spilleren med forsterker kontrollen :thumbup:

Tror nok Yamaha ville vært et godt valg for deg. Den er også rimelig grei i stereo kontra feks. Harman/Kardon som mildt sagt suger.

HÆ!?! er Yamahas budsjettmodeller bedre en H/K sine?????? eller er de bare dårlig i stereo? trodde'H/K var de beste med tanke på at de er strømsterke å har godt rykte.

Endret av per.lund
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...