TheIlluminated Skrevet 18. mars 2002 Skrevet 18. mars 2002 Jeg har tenkt til å installere winXP Pro Edition og lurer på om jeg skal bruke gamle FAT32 eller la meg konvertere til NTFS, NTFS er jo det sikreste osv, men jeg sitter ofte i nettverk med folk som ikke har NTFS filsystem og vil dette gjøre at jeg får problemer? Kan det bli problemer med spill og andre applikasjoner(gamle applikasjoner).
BBC Skrevet 18. mars 2002 Skrevet 18. mars 2002 Go for NTFS! Har aldri hørt at NTFS kan forhindre (gamle) spill fra å kunne spilles (isåfall er det OSet sin skyld). Det at du har NTFS på din disk, forhindrer ikke andre på nettverket å hente filer fra deg. Det er en av OSets oppgaver å gjøre. Det finnes, i mine øyne, ikke en eneste grunn til å velge Fat32 fremfor NTFS. _________________ SI-korrekt sig: MSI-K7T266 Pro2-RU, XP 1600+, 80 GB WD, 20,5 GB WD, 13 GB Fujitsu, 512 mebibyte DDR, Plextor 12/10/32, Aopen dvd, Chieftec DX-01-BLD, 100 Mbit LAN 24/7 [ Denne Melding var redigert av: borre på 2002-03-18 22:42 ]
aschj Skrevet 18. mars 2002 Skrevet 18. mars 2002 Ach, finnes jo 10 poster som spør om akkurat dette da. Søk før du spør. Uansett; Det er ingen cons med NTFS. Alle spill funker normalt.
rabagast3 Skrevet 19. mars 2002 Skrevet 19. mars 2002 Du maa "aldri" konvertere HD om til ntfs fra fat32. Da vil den innebygde sikkerheten i NTFS nesten bli helt borte. Du maa ha en rein partisjon som er formatert til ntfs for aa faa den fulle sikkerheten som ligger i NTFS systemet.
tilstad Skrevet 19. mars 2002 Skrevet 19. mars 2002 Vel, det er en vesentlig forskjell på Ntfs og Fat 32 da. Skulle du havarere maskinen din en gang, har du ved hjelp av en DOS diskett muliheten til å boote opp og fjerne eventuelle problemfiler, eller andre filer du måtte ønske å redde. Med NTFs er denne muligheten borte. Du får en maksimun størrelse på C partisjonen som da blir 30 GB. Vi pleier å sette C til dette, og formaterer resten av hardisken som ntfs. Bortsett ifra det kan jeg ikke se noen andre fordeler med Fat32.Den sikkerheten det er snakk om i ntfs filformatet går igrunn mest på at du kan sette passord på enkeltmapper og filer. Dette kan man fortsatt gjøre sålenge man legger de på D: Eldre maskiner klarer ikke lese ntfs. Fat32 maskiner klarer det + Fat16. Det er kun Fat12 maskiner som ikke klarer det. Men Fat12 var det jo ikke engang på Win3.11...så her snakker vi om eldgamle maskiner. [ Denne Melding var redigert av: tilstad på 2002-03-19 23:17 ]
BBC Skrevet 19. mars 2002 Skrevet 19. mars 2002 Quote: On 2002-03-19 23:15, tilstad skrev:Vel, det er en vesentlig forskjell på Ntfs og Fat 32 da. Skulle du havarere maskinen din en gang, har du ved hjelp av en DOS diskett muliheten til å boote opp og fjerne eventuelle problemfiler, eller andre filer du måtte ønske å redde. Med NTFs er denne muligheten borte. Veldig enkelt å plassere disken i en annen pc med 2000/XP/Linux. Quote: Du får en maksimun størrelse på C partisjonen som da blir 30 GB. Vi pleier å sette C til dette, og formaterer resten av hardisken som ntfs. Bortsett ifra det kan jeg ikke se noen andre fordeler med Fat32.Den sikkerheten det er snakk om i ntfs filformatet går igrunn mest på at du kan sette passord på enkeltmapper og filer. Dette kan man fortsatt gjøre sålenge man legger de på D: Får man totalt disk-krasj er man like ille ute med Fat32 og NTFS. Men vanlige fil-ødeleggelser ved uventede reboots har jeg ennå knappt sett noe til med NTFS. Her er en del om NTFS. Journaling er åpenbart min største grunn til å bruke NTFS.
trn100 Skrevet 19. mars 2002 Skrevet 19. mars 2002 Quote: Basus skrev (2002-03-18 22:35):Jeg har tenkt til å installere winXP Pro Edition og lurer på om jeg skal bruke gamle FAT32 eller la meg konvertere til NTFS, NTFS er jo det sikreste osv, men jeg sitter ofte i nettverk med folk som ikke har NTFS filsystem og vil dette gjøre at jeg får problemer? Kan det bli problemer med spill og andre applikasjoner(gamle applikasjoner). Behold en 'liten men stor nok' partisjon med FAT32 til filutveksling og kritiske filer (Org. prog's etc.) som det kan tenkes at du trenger i begge miljøer, f.eks. ved en ev. restart fra en Win98 diskett. Resten kjører du som NTFS...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå