Gå til innhold

Dårlig skjermbilde

gv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp bygd en ny pc fra løse deler, rundt et Abit AI7 hovedkort. Kjøpte et rimelig grafikkort (Hightech Excalibur Radeon 9200). Da jeg fikk installert Win XP og drivere ble jeg skuffet over kvaliteten på skjermbildet. Spesielt svart skrift på hvit bakgrunn blir uklart, og skjermbildet er generelt litt grått og blast. Jeg bruker maskinen stort sett til kontorarbeid.

Min første mistanke var skjermkortet, så jeg byttet til mitt gamle Matrox G400 MAX, som jeg vet gir et krystallklart bilde. Uten at dette hjalp det grann. Jeg har prøvd alle mulige justeringer på skjermen og skjermkortet uten at det hjelper. Har også byttet skjermkabel.

Så hva annet er det som kan påvirke kvaliteten på skjermbildet? Hovedkortet? Operativsystemet? Den gamle pc'en (med godt skjermbilde) kjører Windows 2k, mens den nye kjører xp. Jeg begynner å bli desperat nå. Takker for all hjelp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan være skjermen din, men rart om det har skjedd over natta.

Blir det ikke bedre av å stille på skjerm-menyen har du mulighet til å stille på magnetene i bakkant av bilderøret, tviler på at det er hovedkortet men man skal aldri si aldri :)

Skrevet (endret)

Jeg kjører skjermen i 1280 x 1024 med 85 Hz. Skjermen er det ikke noe galt med, for den gamle PC'en min gir like godt bilde som før. Jeg bruker samme skjerm på begge PC'ene, samme oppløsning og frekvens. Skjermen har to innganger, og jeg har også forsøkt å bytte mellom dem. Samme hva jeg gjør blir bokstavene litt mer flytende og grå fra den nye PC'en enn den gamle. Forskjellen er ikke så veldig stor, men den blir mer tydelig jo kraftigere teksten er (f.eks. store fonter i bold).

Neste forsøk blir å installere XP på den gamle pc'en (fra samme cd) og se om bildet fra den blir dårligere da. Det skulle overraske meg, men alt skal prøves.

Skjermen er forresten en Dell 21" CRT skjerm (P1110).

Endret av gv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...