Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NAT - sikkerhet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egentilig alle som kan brukes til å komme seg videre inn. Men jeg kan gjerne formulere d bedre. Hvor sikker er en maskin som bare har NAT som sikkerhet mot intrengere (forutsatt at noen vil prøve) ?

Skrevet

Spørs hva du bruker til nat-server. Jeg får for få parametre til å kunne svare skikkelig.

Hvis feks nat-serveren er kollåpen i alle mulige porter, vil den kunne trenges igjennom.

Skrevet

Takk Tanguero ! Noen som vet om NAPT blir implementert i sikkerhetsløsninger snart, eller om det allerede har blitt ?

Skrevet
Hvor vanskelig er det egentilig å finne riktig ip, når man kun bruker NAT ? Hvor sikkert er det med NAT ?

NAT er ikke laget for å være noen sikkerhetsmekanisme, mange tror at når du har en NAT router så er det det samme som en brannmur, men dette er feil. Alt en NAT router gjør er å skrive om pakkene fra offentlig ip adresse til internt ikke-routbar ip-adresse. Det er fult mulig å forfalske pakker, og på denne måten komme glatt inn i nettet.

Nat is not security! Du trenger fortsatt en brannmur!

Skrevet

Takk for svaret The Boz, og jeg er klar over det. Men i dag er det mange som får levert routere for bredbånd med kun NAT og tror det holder. Derfor lurte jeg på hvor enkelt det var og komme seg gjennom.

Skrevet
Takk Tanguero ! Noen som vet om NAPT blir implementert i sikkerhetsløsninger snart, eller om det allerede har blitt ?

NAPT finnes i flere løsninger de, jeg har satt opp en del NAPT på jobben...

Skrevet

Det kommer jo ann på nat-serveren det, det er nok vanskelig å komme i direkte kontakt med pcene på det intærne nettverket ( ingenting er umulig tho. ), men bruker du f.eks. en halv-patchet linux server som gateway vil det være mye lettere å angripe gatewayen direkte for så å forsette angrepet videre innover nettverket fra denne.

Men som sagt, NAT er ikke sikkerhet, og har vell heller aldri vært planlagt for å fungere som sikkerhet.

Skrevet
Hvor vanskelig er det egentilig å finne riktig ip, når man kun bruker NAT ? Hvor sikkert er det med NAT ?

NAT er ikke laget for å være noen sikkerhetsmekanisme, mange tror at når du har en NAT router så er det det samme som en brannmur, men dette er feil. Alt en NAT router gjør er å skrive om pakkene fra offentlig ip adresse til internt ikke-routbar ip-adresse. Det er fult mulig å forfalske pakker, og på denne måten komme glatt inn i nettet.

Nat is not security! Du trenger fortsatt en brannmur!

Bob, bob. Da må angriperen være på samme subnet som WAN-IPen hans og det begrenser jo en god del. Det er riktig det du sier, men det er likevel en del kriterier som skal oppfylles. Videre er det ikke mange script-kiddies som klarer det (tror jeg da, følger egentlig ikke så mye med på hva de driver med). NAT stanser likevel 99% av angrepene og portscans men det er langt sikrere med en SPI (stateful packet inspection) brannmur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...