Gå til innhold

Abit Kv8-Max3 og A64 3200+


PureTamil

Anbefalte innlegg

Hei, har nettopp investert i ny PC (løse komponenter) som jeg sliter med å få opp og kjøre. Har flg:

 

 

Abit KV8-Max3 hovedkort

Athlon 64 3200+ "boxed"

Sapphire Radeon 9600XT

Corsair Valueselect 1024MB RAM, PC3200 (2*512MB)

2 * Seagate Barracuda 160GB SATA-disker

 

 

Kabinett med 380W strømforsyning.

 

 

Skrudde sammen hele sulamitten i går, men PC-en vil ikke starte. Under POST vises flg. på LED-panelet:

 

 

00 --> power-on --> 8.d --> 0.3 --> 8.0 --> PC-en skrur seg av selv.

Under "0.3" starter en sirene, og denne går helt til jeg manuelt skrur av hovedstrømmen. Sirenen er 0.5 sek på, 0.5 sek av. "8.0" vises også på LED-panelet helt til jeg slår av manuelt.

 

 

Har prøvd å sjonglere med de ulike komponentene; det samme skjer både med og uten skjermkortet og minnet i (eller de enkelte minnebrikkene). Har til og med prøvd å starte hovedkortet utenfor kabinettet med samme resultat.

 

 

Nå er jeg veldig i tvil i om hva jeg skal gjøre, noen med gode forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må man cleare CMOS'en?

 

Jeg har en venn som jeg nettop har bygd en maskin med likt hovedkort, ram og cpu til, samme problemet, 0.3 kommer frem, og så 8.0. Den piper som bare det å, du di du di du di. Trodde den var defekt jeg, så vi hadde tenkt til å sende den inn. Men det er mulig det ikke er tilfellet da.

 

Vifta på cpu går ikke rundt, ikke viftene på skjermkortet heller, og ikke vifta på hovedkortet heller. Harddiskene jobber heller ikke. Er dette tilfellet for deg å puretamil?

 

Zink, har du dette hovedkortet selv? måtte du gjøre det? (Cleare CMOS'en)

Endret av pcfreak
Lenke til kommentar

Har nå vært og snakket med de hyggelige folka hos Datakjeden her i Oslo (komponentene ble kjøpt på komplett.no). Det er trolig en kortslutning som er årsaken til problemene.

 

Når en skrur på bakplaten på hovedkortet (som kjøleribben og viften festes i), stikker det to pin-er som er for lange ut av hovedkortet. Disse borrer seg gjennom isolasjonen på bakplaten, noe som fører til kortslutning.

 

Løsningen kan kanskje være å klippe av disse litt, men problemet mitt nå er at jeg ikke får av bakplaten, da den er festet med dobbelsidig teip :blush:

 

Har også snakket med komplett.no, og de ba meg sende inn kortet. Frykter dog at jeg bare får et nytt et med samme feil tilbake (og bakplaten må jeg jo også sende med....).

Lenke til kommentar
Etter å ha løsnet bakplaten med en CD og snudd den (de litt for lange pin-ene var bøyd) startet nå PC-en for første gang! :-)

 

Tror ikke jeg bryr meg om å sende den inn.

så de var blitt bøyd ja, men inn i isolasjonen på den plata, knakk du dem bare av da (de to litt for lange pinnene)?

 

Måtte du ta i veldig mye (med cd'en) for å få av plata?

 

Hos kammeraten min så står det ikke

 

0.0 > Power On > 8.d > 0.3 > 8.0

 

slik som det gjorde hos deg, men

 

0.0 > Power On > 0.3 > 8.0

 

men mulig jeg tar feil, tror ikke det, men mulig...

 

 

Men puretamil, gikk noen vifter rundt når du hadde dette problemer, jobbet harddiskene?

Endret av pcfreak
Lenke til kommentar

Med CD-plata var det piece of cake å få løs bakplaten. Med noen saftige gloser og litt viggling frem og tilbake løsnet den.

 

Pinnene var allerede bøyd litt på skrå av bakplaten, og jeg la i tillegg litt plastikk i mellom hovedkortet og bakplaten (fra antistatisk pose) før jeg skrudde alt sammen igjen.

 

Og ja pcfreak, viftene mine kjørte på fullt selv når jeg hadde feilen, men dette kan kanskje variere fra tilfelle til tilfelle?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...