Gå til innhold

World's Smallest Political Quiz


Anbefalte innlegg

TLZ @ 26/02/2004 : 21:52

(baldviking @ 22/02/2004 : 23:52)
Edit

Det måtte i så fall bli Frp, som lover lavere skatter, mer helse, bedre skoler og høyere pensjoner...

 

bare lurer litt:de vil at man skal gi mindre penger til staten, men mer til helsevesenet? viss det er mulig å gi mer penger til helsevesenet enn staten har så er jo ikke FrP så dumme....

er det bare eg som har problemer med logikken her?

 

Staten er, blant mange andre ting, helsevesenet...

 

Staten (inkl kommuner og fylkeskommuner...) driver helse og omsorgsinstitusjonene, eller betaler andre for å drive dem.

 

I dag går litt over halvparten av Statens utgifter til helse og omsorg.

 

Statens inntekter er skatter (direkte (stat, kommune, formue, trygdeavgift, olje..) og indirekte (moms, veiavgift, alkoholavgift...)).

 

Naturligvis kunne vi kutte Staten og betale helse og omsorgstjenestene selv. En sykehjemsplass koster netto 5-600.000,- pr år.

 

Edit

 

Jeg skrev som jeg gjorde for å få frem at slike politiske quizer er morsomme, men egentlig ganske verdiløse. Politikk handler ikke om finne ut hvem du har mest til felles med, men om hvem du vil gi makt ved å stemme på dem. Vi har alle mye til felles med Ole Brum. Det betyr ikke at vi burde velge ham til statsminister.

Endret av baldviking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Centrist

Centrists favor selective government intervention and emphasize practical solutions to current problems. They tend to keep an open mind on new issues. Many centrists feel that government serves as a check on excessive liberty.

 

The red dot on the chart shows where you fit on the political

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Jeg ble: LIBERTARIAN!

 

De fleste av dagens økonomer er dumme i hodet. De tror at en økning i pengemengden fører til en økning i "prisnivået" uten å forandre relative priser. Liberalister vet at de som mottar de nye pengene først oppnår en fordel, fordi de mottar pengene før prisene på andre varer har steget. Og det er nettopp derfor myndighetene benytter seg av inflasjon: noen favoriserte grupper oppnår fordeler.

 

Dessuten, selv om en økning i den produserte varemengde øker den alminnelige velstand, vil en økning i pengemengden ikke føre til øket velstand. En økning i pengemengde vil kun ha ett eneste sluttresultat: Siden penger kun benyttes som byttemiddel, vil en økning av pengemengden ene og alene føre til en reduksjon av pengeverdien. Og dette vanskeliggjør planlegging i næringslivet, og fører til en reduksjon av verdien på all oppspart kapital.

 

Keynesianske økonomer forstår ikke dette. De kaller seg økonomer, men er i virkeligheten økonomiske analfabeter.

Lenke til kommentar

Denne gangen fikk jeg 90/80 og ble libertarian. :)

 

Merk at dette er en svært gammel tråd. Selv om det ikke er forbudt å bumpe slike tråder så er det begrenset nytteverdi av det. Spesielt fordi at mange av deltagerne i tråden ikke lenger er medlem av forumet, og vi ikke nødvendigvis kan anta at de som er det har samme politiske oppfatning idag som den gang.

 

Å bruke en slik tråd til diskusjon av andre tema er unødvendig. Start heller en egen tråd eller finn en eksisterende tråd om emnet dere ønsker å ta opp.

 

Tråden stenges.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...