Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NGT Router og 3Com Gateway, kommer ikke på nett


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har problemer med å sette opp en trådløst nettverk. Jeg har en NGT Netopia 4542 router som jeg ønsker å koble sammen med en 3Com Gateway. Jeg får ikke kommunikasjon mellom NGT routeren og Gateway'en. Jeg vet at man kan koble signalet fra Netopia inn på en av de "vanlige" portene (ikke WAN porten) på Gateway'en, det virker. Jeg ønsker å bruke WAN porten på Gateway'en slik at jeg kan administrere det trådløse nettverket. Hvordan skal jeg gå frem for å få dette til?

 

Jeg har en bærbar PC (trådløst) og en stasjonær (kablet) tilkoblet til Gateway'en.

 

Jeg blir veldig takknemlig for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ønsker å bruke WAN porten på Gateway'en slik at jeg kan administrere det trådløse nettverket. Hvordan skal jeg gå frem for å få dette til?

Du får vel ikke noen flere muligheter for administrasjon selv om du bruker WAN-porten.

Får routeren tildelt IP fra NGT-boksen?

Hvilken IP tildeler NGT-boksen til PC-en når du kobler direkte?

Lenke til kommentar
Du får vel ikke noen flere muligheter for administrasjon selv om du bruker WAN-porten.

Får routeren tildelt IP fra NGT-boksen?

Hvilken IP tildeler NGT-boksen til PC-en når du kobler direkte?

Jeg har problemer med å lagre endringer når jeg ikke bruker WAN porten, men jeg kommer inn på Gateway'en. Den stasjonære får tildelt 10.0.0.x fra NGT routeren. Når jeg kobler via WAN porten så lyser ikke Ethernett lampen på NGT routeren, den finner med andre ord ikke PC'en?

 

Jeg har deaktivert at Gateway'en skal tildele IP-adresser, slik at dette gjøres av NGT router.

Lenke til kommentar
Når jeg kobler via WAN porten så lyser ikke Ethernett lampen på NGT routeren, den finner med andre ord ikke PC'en?

Jeg har deaktivert at Gateway'en skal tildele IP-adresser, slik at dette gjøres av NGT router.

Da må du sjekke om du har rett kabel, hvis du kobler via WAN vil vel ikke klientene få tilgang til DHCP-en på NGT-boksen.

Lenke til kommentar
Da må du sjekke om du har rett kabel, hvis du kobler via WAN vil vel ikke klientene få tilgang til DHCP-en på NGT-boksen.

Kabel: det er vel en vanlig TP kabel, ikke krysset?

Skal man teoretisk ha muligheten til å ha full tilgang til Gateway'ens funksjoner dersom man ikke bruker WAN porten?

 

Hva mener du at jeg burde gjøre, koble meg via en av de vanlige portene? Den bærbare PC'en mottar ikke noe signal fra Gateway'en (trådløst). Har det noe med hvordan jeg kobler meg til Gateway'en?

Lenke til kommentar

For å få tilgang til routeren når du ikke bruker WAN porten er det bare å endre IP-adressen til 3Com gatewayen til en som passer i subnettet som DHCP serveren til Netopia boksen deler ut. F.eks. 10.0.0.254 er en grei adresse å bruke.

 

Husk å deaktivere DHCP serveren på 3com boksen, så er du igang. 3Com basen takler både kryssete og vanlige TP kabler, så du trenger ikke å bry deg om hva slags kabel du bruker, så lenge det er en CAT5 kabel

Lenke til kommentar

Takker for all hjelp så langt. Jeg får se hva jeg får til når jeg kommer hjem fra jobb. Ett spørsmål til; jeg har som sagt en bærbar pc med trødløs forbindelse. PC'en finner ikke Gateway'en. Hvordan skal jeg gå frem for å få opprettet forbindelsen? Kan noen sette opp en smørbrødliste over hvordan jeg burde gå frem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...