Gå til innhold

Hvordan installere et program eller device i Linux ?


Anbefalte innlegg

Har akkurat innstallert Mandrake 8.1. Men så skulle jeg til å legge inn noen programmer, men det er åpenbart ikke så lett som i win.

 

Er det noen som kan forklare meg hvordan det gjøre ?

 

Hvorfor lages det ikke enkle installasjonsfiler for linux?

 

Det er jo fustrasjon over slike enkle ting som får folk til å gi opp Linux .....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-03-18 09:32, ligebli skrev:

Har akkurat innstallert Mandrake 8.1. Men så skulle jeg til å legge inn noen programmer, men det er åpenbart ikke så lett som i win.


Er det noen som kan forklare meg hvordan det gjøre ?


Hvorfor lages det ikke enkle installasjonsfiler for linux?


Det er jo fustrasjon over slike enkle ting som får folk til å gi opp Linux .....






 

*mimre*

 

1: rpm format: rene installasjonsfiler. finnes i "RedHatformat" og "Mandrakeformat" (etter hva jeg husker. ikke helt sikker)

 

2: bin format: f.x. StarOffice 5.2: klikke på fila, minner om Windozer installasjon

 

3: tar.gz format: herk for nye :wink:

stort sett:

 

flytt fila til /tmp

tar -xvfz filnavn

make

make install

 

evt kjøre noen script først (disse fremgår _tydelig_ i konqueror.)

 

søk i forumet her på d med scripta... husker ikke om det var ./script eller /.script :razz:

Lenke til kommentar

ja, det er ikke lett for oss newbies.

Vi som er vant med wizzards og setup install filer og liknende, får høye terskler vi må over før vi kan bruke linux. Det er jo som å gå bakover i tid.

Hvis dette noengang skal bli et brukanes desktop OS, så må det en helt annen brukervennelighet til.

 

Et enkelt lite spørsmål til slutt :

 

Hvordan legger man et ikon med snarvei til en harddisk på skrivebordet ??

 

Håper svaret er like enkelt som spørsmålet ? he he

Lenke til kommentar

Ikke får å legge meg opp i det, men det er en fordel om man kan litt mere en wizarder.

 

Det ligger ved en eller annen form for Readme, så les denne. Der står det hvordan programmet er ment instalert.

 

Har du først lært deg å instalere *unix programmer, er det ikke noe problem. Veldig mange av de større programmene kommer med en configure script. Dette gjør meste parten av jobben for deg.

 

Ellers er jeg enig i at noen flere wizarder er ønskelig.

Lenke til kommentar

Quote:



*mimre*


1: rpm format: rene installasjonsfiler. finnes i "RedHatformat" og "Mandrakeformat" (etter hva jeg husker. ikke helt sikker)


2: bin format: f.x. StarOffice 5.2: klikke på fila, minner om Windozer installasjon


3: tar.gz format: herk for nye :wink:

stort sett:


flytt fila til /tmp

tar -xvfz filnavn

make

make install


evt kjøre noen script først (disse fremgår _tydelig_ i konqueror.)


søk i forumet her på d med scripta... husker ikke om det var ./script eller /.script :razz:


 

Jeg har nettopp lastet ned Mandrake 8.1, og er komplett Linux-idiot.

 

Rett meg hvis jeg tar feil, men jeg mener å ha lest at "tar -xvfz filnavn" er en vanlig feil, og at man heller må skrive "tar -xvzf filnavn".

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-18 13:14, ligebli skrev:

Hvordan legger man et ikon med snarvei til en harddisk på skrivebordet ??


Håper svaret er like enkelt som spørsmålet ? he he



 

Gnome eller KDE ?

 

- Bruker selv Windowmaker , så må ta det litt på sparket,... (da jeg ikke bruker det selv her /nå...)Tror det skal gå ann å linke til device eller noe i kde ved å høyreklikke på desktop.... så link to device eller noe lignende,.. dette ble sikkert bare rot,.. men er mer hjemme i WindowMaker enn jeg er i KDE,...

Lenke til kommentar

Quote:



Jeg har nettopp lastet ned Mandrake 8.1, og er komplett Linux-idiot.


Rett meg hvis jeg tar feil, men jeg mener å ha lest at "tar -xvfz filnavn" er en vanlig feil, og at man heller må skrive "tar -xvzf filnavn".


 

'tar xvzf'. Det er ett fett hvilken rekkefølge parametrene kommer i.

Lenke til kommentar

> Er det noen som kan forklare meg hvordan det gjøre ?

 

tar er et verktøy som ble utviklet for å samle sammen mange filer i en stor

tar-ball, eller hårball som mange kaller det på norsk, for deretter å legge det

ut på magnetbånd. I ettertid har tar også fått støtte for komprimering (derav den

z'en). Idag brukes tar til stort sett "alt".

 

Alle programmer du laster ned, som ender på tar.gz eller tgz, installerer du på

følgende måte:

 

tar zxvf <filnavn>.tar.gz (for filer som bare ender på .tar, dropp z'en)

cd <filnavn>

./configure

make

su (må være root for å installere programmer)

make install

 

Ønsker du å avinstallere programmet, så gå til den opprinnelige katalogen du installerte fra og skriv:

 

make uninstall

 

Evt. kan du også bare slette alle filene, hvis du vet hvor de ble lagt. Trenger ikke å bekymre deg for noe registry-dilldall.

 

For rpm-baserte distribusjoner:

.rpm pakker er enklere. For å installere en .rpm pakke, laster du den ned og lagrer den, cd til den plassen du lagret rpm-pakken og som root:

 

rpm -ivh <pakkenavn>

 

Hvis pakken tilfredsstiller alle dependencies, så installeres programmet. Hvis ikke, får du beskjed hvilke andre pakker du må installere først.

 

For å slette .rpm pakker:

 

rpm -e <pakkenavn>

 

Er du usikker på hva pakken du skal avinstallere heter, så kan du skrive:

 

rpm -qa |grep det-du-søker-etter

 

For å få listet alle pakkene som inneholder det-du-søker-etter. For de som bruker Mandrake, har de laget en utvidelse av rpm kommandoen som heter urpmi. Den finner ut selv hva som må installeres. Kommandoen

 

urpmi netscape

 

Installerer netscape f.eks. (husk at du må være root) Hvor mye enklere kan det gjøres? :wink:

 

Debian baserte distribusjoner (apt-get) er ganske likt urpmi, men (ifølge mange) mye bedre. Koker vel ned til smak og behag...

 

> Hvorfor lages det ikke enkle installasjonsfiler for linux?

 

Vel... Hvor enkelt vil du ha det da? Jeg synes ikke det er så veldig vanskelig å

skrive noen av kommandoene over. Har brukt linux i endel år nå, og sannheten er at et GUI kan *aldri* bli like effektivt og raskt som en konsoll. Men et GUI har mange andre fordeler, bl.a. brukervennlighet.

 

Som nevnt i en tidligere post, så kan du bare åpne f.eks. konqueror og klikke på en .rpm pakke, så starter rpmdrake automatisk, ber om root-passord og installerer pakken for deg. Og alt er GUI basert... Akkurat samme som den klikk-o-ramaen som er i windows.

 

> Det er jo fustrasjon over slike enkle ting som får folk til å gi opp Linux .....

 

Hmmm... Var ikke det jeg nå forklarte veldig enkelt da? Er det ikke mer at du nettopp har begynt å lære deg noe nytt (linux), og at det derfor er vanskelig i starten? :smile:

 

"Alt" i linux foregår gjennom en konsoll, men for stort sett alle kommandoer så finnes det et GUI også. Så det er opp til hver enkelt hva de vil bruke. Det er sikkert enklest for nybegynnere å arbeide med et GUI, men når du har drevet med dette i noen år - og blitt kjent med systemet - så orker du ikke starte tunge/treige GUI for å gjøre noe. Men for all del; slike wizards trengs for nybegynnere og jo bedre de er, desto flere kommer til å prøve linux.

 

Velkommen etter til linuxverdenen og lykke til videre...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-18 14:46, TiaZzz skrev:

Quote:



Jeg har nettopp lastet ned Mandrake 8.1, og er komplett Linux-idiot.


Rett meg hvis jeg tar feil, men jeg mener å ha lest at "tar -xvfz filnavn" er en vanlig feil, og at man heller må skrive "tar -xvzf filnavn".


 

'tar xvzf'. Det er ett fett hvilken rekkefølge parametrene kommer i.

 

 

Ikke vet jeg.

uanz -> jeg copy/paster fra

http://sunsite.dk/linux-newbie/FAQ2.htm

 

"Please note that the filename must follow immediately after the option "f" (which stands for "filename). This WILL NOT work (very common mistake):

tar -zxfv my_tar_file [wrong!]"

Lenke til kommentar

Forresten er det et gui basert program som kan installere .tar.gz filer for deg også.

Hvis jeg ikke husker feil, heter det KConfigure eller noe (søk på sourceforge).

 

I KConfigure åpner du bare en .tar.gz fil fra en meny, og programmet pakker det

ut, kjører ./configure og make og spør deretter om root-passord og kjører make install.

 

Jeg har prøvd dette en gang, og det fungerer helt fint. Men for min del går det mye raskere å gjøre det i konsoll...igjen: smag og behag - det er tross alt mangfoldet ved linux som gjør det vakkert :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Quote:


'tar xvzf'. Det er ett fett hvilken rekkefølge parametrene kommer i.


 

Ikke vet jeg.

uanz -> jeg copy/paster fra

 

"Please note that the filename must follow immediately after the option "f" (which stands for "filename). This WILL NOT work (very common mistake):

tar -zxfv my_tar_file [wrong!]"

 

Du har helt rett. My bad. Det er et fett hvilken rekkefølge de _andre_ parameterene kommer. :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...