Gå til innhold

Harddisk problemer?


namla

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en Compaq Presario. Den har hatt en Western Digital 30GB disk, men den er helt død.

Så jeg prøvde å sette i en IBM 40Gb disk. (Som jeg har hatt noen problemer med tidligere) Det virker som om maskina finner disken, men maskina vil ikke starte opp. Det er installert Win XP på IBM disken.

Dette skjer ved oppstart: Det står COMPAQ over hele skjermen, like etterpå høres det ut som om harddisken jobber veldig, ca et sekund, så er dt helt stille fra den. Så kommer det en liten lyd fra diskettstasjonen og jeg får følgende feilmelding:

NTLDR mangler

Trykk en tast for å starte på nytt

 

Hvordan skal jeg få maskina til å fungere?, må jeg kjøpe en ny disk, eller er det et annet problem?

 

Takk for all respons!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

 

Jeg har en Compaq Presario. Den har hatt en Western Digital 30GB disk, men den er helt død.

Så jeg prøvde å sette i en IBM 40Gb disk. (Som jeg har hatt noen problemer med tidligere) Det virker som om maskina finner disken, men maskina vil ikke starte opp. Det er installert Win XP på IBM disken.

Dette skjer ved oppstart: Det står COMPAQ over hele skjermen, like etterpå høres det ut som om harddisken jobber veldig, ca et sekund, så er dt helt stille fra den. Så kommer det en liten lyd fra diskettstasjonen og jeg får følgende feilmelding:

NTLDR mangler

Trykk en tast for å starte på nytt

 

Hvordan skal jeg få maskina til å fungere?, må jeg kjøpe en ny disk, eller er det et annet problem?

 

Takk for all respons!

Dette skjedde meg når jeg glemte igjen en diskett i diskettstatsjonen.

Fikk samme feilmelding.

Lette etter ntldr som selvfølgelig ikke lå på diskett.

 

Men kan ha andre årsaker se her:

 

http://www.computerhope.com/issues/ch000465.htm

Lenke til kommentar

Okay, nå har jeg prøvd en hel del forskjelling ting, uten hell..

 

Jeg har formatert IBM harddisken og innstallert win xp på nytt. Det kom samme feilmeldinga da også. :no:

 

Jeg har også prøvd og satt en fungerende harddisk fra en fungerende maskin inn i compaq'en. Da var det akkuratt samme problemet. Og den harddisken som jeg tok fra den andre maskina er det ikke noe galt med, den booter og virker som bare det, på den andre maskina..

 

Er det ikke et harddiskproblem?

Er det noe annet som er galt i maskina?

 

Nå trenger jeg virkelig hjelp til dette. Dette problemet går over min forstand.

Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd noen flere ting.

 

1. Jeg gikk inn i bios og trykket "Detect Drives and exit", fortsatt problemer..

2. Jeg prøvde (i bios) noe som het "IDE DPS Self-test". Jeg vet ikke helt hva det er og hva den gjør, men jeg fikk følgende resultater:

 

Test failed. Drive replacement recommended

Copletion code: 7

Drive information:

Size: 39266 Mb

Model: IC35..osv

Firmware: ER40.. osv

Serialnummer: SXPT..osv

Location Primary decive 0

 

Fikk samme feilmeldinga igjen.

 

3. Jeg prøvde å gå inn i bios og trykket: "Set defaults and exit. Hjalp lite.

Lenke til kommentar

Ved hjelp av en oppstartsdiskett går du inn å starter scandisk i DOS-mode.

Følg anvisningen du får på skjermen.

 

HAR du prøvd med forskjellig boot-rekkefølge, som "brannslange" foreslo?

 

Hvis du har prøvd en fungerende disk i maskinen din, uten hell, er det bombesikkert noe galt i bios-oppsettet ditt, evt. jumpere/kabler som er plassert feil.

Er jumperen og kabelen på disken satt til master? Er kabelen satt i "IDE 1" på HK?

Står BIOS på auto-detect? Booter fra hdd 0 først?

Har du noen sata-drivere e.l. på maskinen, og er sata jumperen disablet?

Får harddisken strøm fra PSU?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...