Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Oppstartstiden til PCer med Telenor ADSL


Anbefalte innlegg

Har en sterk påstand om at oppstartstiden på en pc som har telenor sin internett er opptil 2 min lengre.

 

Dette er er måten telenor har satt opp PPPOE ip tildelingen sin på.(pc'en venter lenge på en ip i oppstarten)

 

Er det andre som har merket dette.

 

ps.

Hos ngt får pc'en ip direkte fra router derfor kontant neste gang (fordi router husker mac adressen til nettverkskortet ditt og gir deg automatisk den du hadde forrige gang)

 

##Topic endret av moderator - vennligst la oss slippe å gjøre dette igjen ;) - Blib##

Endret av Blib
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sett fast IP i settings til windows.

Da slipper du ventetiden i begynnelsen.

Den er der fordi Windows venter på å få en IP den ikke får.

Når du kobler deg opp, vil du få ny IP tildelt.

 

Fikset det for meg i alle fall.

Jeg opplever nøyaktig det samme som trådstarter.

 

Jeg har prøvd å sette fast IP-adresse i Windows (den IP-adressen hastighetsmåleren til IT-avisen kom fram til). Men er det ikke slik at Telenor har en dynamisk IP-adresse (er sikkert helt på blåbærtur nå.... :blush: ), og det betyr vel at den skiftes/fornyes av Telenor hele tiden.

 

Da jeg satte fast IP-adresse, opplevde jeg at jeg ikke kunne komme inn på enkelte sider (deriblant hw.no), i tillegg til en rekke andre småproblemer.

Lenke til kommentar
Har en sterk påstand om at oppstartstiden på en pc som har telenor sin internett er opptil 2 min lengre.

 

Dette er er måten telenor har satt opp PPPOE ip tildelingen sin på.(pc'en venter lenge på en ip i oppstarten)

 

Er det andre som har merket dette.

 

ps.

Hos ngt får pc'en ip direkte fra router derfor kontant neste gang (fordi router husker mac adressen til nettverkskortet ditt og gir deg automatisk den du hadde forrige gang)

Det har ingenting med telenor's PPPoE klient å gjøre. Det har rett og slett med hvordan RFC'en på DCHCP er definert. Dersom du ikke har en DHCP server på nettverket ditt, vil ikke maskinen klare å finne noen, og den vil sette en 169.x.x.x adresse etter den har gått i timeout 3 ganger. (dette tar vel litt under 2 min)

 

Løsningen er veldig enkel, sett en fast adresse på ethernet kortet ditt (vil ikke på virke internet forbindelsen), sett f.eks 192.168.1.1 og subnett maske 255.255.255.0

Da vil ikke maskinen prøve å finne en DHCP server under oppstart.

 

Dersom du ikke får til dette, så er det bare å spørre.

 

Når du starter opp telenor sin klient, eller XP's egne klient vil den da få tildelt adresse fra telenor på vanlig måte.

 

Igjen, ikke telenor sin feil at kundene ikke har satt opp systemet optimalt. Til den som kom med påstander som "Telenor = suger", GET A Happy LIFE!

Lenke til kommentar
men hvorfor må Telenor ha slike "vanskelige" løsninger, mens andre leverandører

ikke har det?

Fordi de var først ute med stor adsl dekning, og når de startet byggingen av adsl nettet, så var dette den teknologien som passet best for dem. Så når nye teknologier kommer,er det nok ikke bare bare for telenor og skifte teknologi, de er et stort firma, der de må veie opp de økonomiske kostnadene vs fordelene slik at fortjenesten deres ikke blir for liten og at ikke de økonomiske ulempene blir lempet over på kundene iform av økte priser.

Lenke til kommentar
men hvorfor må Telenor ha slike "vanskelige" løsninger, mens andre leverandører

ikke har det?

Fordi de var først ute med stor adsl dekning, og når de startet byggingen av adsl nettet, så var dette den teknologien som passet best for dem. Så når nye teknologier kommer,er det nok ikke bare bare for telenor og skifte teknologi, de er et stort firma, der de må veie opp de økonomiske kostnadene vs fordelene slik at fortjenesten deres ikke blir for liten og at ikke de økonomiske ulempene blir lempet over på kundene iform av økte priser.

Er det dyrt å gå vekk fra PPPoE ??? jeg vet ikke , så ikke vær useriøse... :blush:

Lenke til kommentar
men hvorfor må Telenor ha slike "vanskelige" løsninger, mens andre leverandører

ikke har det?

Fordi de var først ute med stor adsl dekning, og når de startet byggingen av adsl nettet, så var dette den teknologien som passet best for dem. Så når nye teknologier kommer,er det nok ikke bare bare for telenor og skifte teknologi, de er et stort firma, der de må veie opp de økonomiske kostnadene vs fordelene slik at fortjenesten deres ikke blir for liten og at ikke de økonomiske ulempene blir lempet over på kundene iform av økte priser.

Er det dyrt å gå vekk fra PPPoE ??? jeg vet ikke , så ikke vær useriøse... :blush:

Neida det er gratis for telenor og gå fra PPPoE til dhcp, de tar det bare på garantien :roll:

Lenke til kommentar
men hvorfor må Telenor ha slike "vanskelige" løsninger, mens andre leverandører

ikke har det?

Fordi de var først ute med stor adsl dekning, og når de startet byggingen av adsl nettet, så var dette den teknologien som passet best for dem. Så når nye teknologier kommer,er det nok ikke bare bare for telenor og skifte teknologi, de er et stort firma, der de må veie opp de økonomiske kostnadene vs fordelene slik at fortjenesten deres ikke blir for liten og at ikke de økonomiske ulempene blir lempet over på kundene iform av økte priser.

Er det dyrt å gå vekk fra PPPoE ??? jeg vet ikke , så ikke vær useriøse... :blush:

Greia som jeg har hørt er at ren PPPoE modem er en greiere og billigere løsning for mange ISP'er

 

Dette er fordi at PPPoE modemet til telenor er et rent modem. (Må ikke lenge inn tilleggs funksjoner som DHCP, brannmur etc ) Ikke at det koster SÅÅÅ mye nå men da ADSL kom (Noe Telenor var først på) Så var ADSL modemer veldig dyre.

 

Jeg har også hørt at pålogginga med brukernavn og passord passer bedre oppå det daværende påloggings systemet for dialup slik at de slipper å bytte ut dyr infrastruktur som påloggings servere, faktura systemer osv. sikkert mange andre kostnader forbundet med det som ikke jeg vet om. Men det er noen av dem. (hørt av en i telenor)

Lenke til kommentar
De deler linja mellom flere da, så hvis flere i nabolaget ditt laster ned for full guffe, kan det hende at det går litt tregt.... De har i snitt også en del mer stabilitetsproblemer enn f.eks. Tele2..... :devil:

Så det gjør ikke Tele2 innbiller du deg?

Og hvordan kan du hevde generelt at de er mer ustabile?

Hvilken undersøkelse kan du henvise til?

Lenke til kommentar
De har i snitt også en del mer stabilitetsproblemer enn f.eks. Tele2.....
Bluecom skal vist sette opp sitt eget utstyr. Men de fleste andre leier linjene. Nextgentel har eget utstyr.

Men ja har hatt problemer med hastighet fra bluecom. Men det er telenor som styrer sentralen eg er kobblet til, ikke bluecom.

TELENOR ADSL = Suger
Vær vennlig å spare oss for slike useriøse kommentarer takk. Har selv brukt telenor og de er bra, det de er mindre bra på er den tåpelige GB bremsen.
Igjen, ikke telenor sin feil at kundene ikke har satt opp systemet optimalt.
Stemmer, feilen er firewallen til norton. Tok sinnsykt lange tid på å starte opp med telenor og norton firewall 2003. Hvordan det er med versjon 2004 vet eg ikke. Men du har ellers rett, har selv testet det og det funker.
Glad jeg valgte bluecom jeg! ENKELT OG GREIT 
Det gorde du av samme grunn som eg, slippe den GB bremsen. Engelt og greit, hehe.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Har en sterk påstand om at oppstartstiden på en pc som har telenor sin internett er opptil 2 min lengre.

 

Dette er er måten telenor har satt opp PPPOE ip tildelingen sin på.(pc'en venter lenge på en ip i oppstarten)

 

Er det andre som har merket dette.

 

ps.

Hos ngt får pc'en ip direkte fra router derfor kontant neste gang (fordi router husker mac adressen til nettverkskortet ditt og gir deg automatisk den du hadde forrige gang)

Det har ingenting med telenor's PPPoE klient å gjøre. Det har rett og slett med hvordan RFC'en på DCHCP er definert. Dersom du ikke har en DHCP server på nettverket ditt, vil ikke maskinen klare å finne noen, og den vil sette en 169.x.x.x adresse etter den har gått i timeout 3 ganger. (dette tar vel litt under 2 min)

 

Løsningen er veldig enkel, sett en fast adresse på ethernet kortet ditt (vil ikke på virke internet forbindelsen), sett f.eks 192.168.1.1 og subnett maske 255.255.255.0

Da vil ikke maskinen prøve å finne en DHCP server under oppstart.

 

Dersom du ikke får til dette, så er det bare å spørre.

 

Når du starter opp telenor sin klient, eller XP's egne klient vil den da få tildelt adresse fra telenor på vanlig måte.

 

Igjen, ikke telenor sin feil at kundene ikke har satt opp systemet optimalt. Til den som kom med påstander som "Telenor = suger", GET A Happy LIFE!

Prøvde netopp den teorien der, men fikk beskjed om at jeg ikk kunne gå over 223 når jeg prøvde å skrive inn 255 i subnet nettmaske... ? :roll:

Lenke til kommentar

Merket ikke store forskjellen nei gitt... :(

Oppstarten ligger fremdeles på ca 3 min, fra bios dukker opp til alt er på plass til slutt.

Hengetiden ligger på 70-80 sek. :thumbdown:

 

Og enda har jeg ikke oppdatert xp etter formateringa...gruer meg til å se oppstarten etter det... :cry:

Endret av gromgut32
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...