Gå til innhold

Linux anbefaling


Anbefalte innlegg

Hei

 

Eg har etterkvart tenkt å sette meg litt inn i Linux. I den forbindelse håpar eg at det er noken her inne som kan komme med anbefaling til ka slags distribusjon som passar best for en nybegynnar som meg!

 

Mvh

 

Ole

 

_________________

Abit KA7

Amd Slot A 700 mhz@805 mhz

640 mb SD RAM

2X IBM dekstar 120GXP 80 gb 7200 rpm

Gainward GF4 TI4200 128 mb@310/580 mhz

 

[ Denne Melding var redigert av: oleredv på 2002-10-24 00:09 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det er kommet mange distroer som er fine for nybegynnere etterhvert. SuSE, Mandrake, RedHat, you name it!

Jeg begynnte med SuSE 7.3, men jeg skulle ikke forundre meg om den nye SuSE 8.0 er enda bedre for nybegynnere.Kanskje verdt å vente på den?

Men KJØP en distro! Da støtter du Linux! Det er verdt det!

 

runmad

Lenke til kommentar

Hvilken linux distro du bør velge kommer an på hvor mye erfaring du har med linux og datamaskiner.

 

Har du absolutt ingen erfaring med linux, vil jeg anbefale SuSE(www.suse.com), eller mandrake(www.mandrake.com).

 

Har du litt erfaring, eller gode erfaringer med datamaskiner i det hele tatt, er nok Redhat til å anbefale(www.redhat.com).

 

Har du mye er faring med Linux/Unix, bør du prøve deg på debian(www.debian.org), eller slackware(www.slackware.com).

 

Såklart, har du litt erfaring med linux, og vil ha en skikkelig distro, som ikke installerer alt det dritet som du ikke trenger, men ellers bruker lite av system ressursene, bør du prøve deg på LFS, http://www.linuxfromscratch.org.

Det krever en del, og tar ganske lang tid, men resultatet er absolutt verdt det.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-17 11:15, runmad skrev:

Vel, det er kommet mange distroer som er fine for nybegynnere etterhvert. SuSE, Mandrake, RedHat, you name it!

Jeg begynnte med SuSE 7.3, men jeg skulle ikke forundre meg om den nye SuSE 8.0 er enda bedre for nybegynnere.Kanskje verdt å vente på den?

Men KJØP en distro! Da støtter du Linux! Det er verdt det!


runmad



 

Hmm runmad.

Kjøp en distro, da støtter du linux?

Linux er først og fremst utviklet og vedlikeholdt av personer som ikke tjener penger på det, ikke de som står bak SuSE, Mandrake og Redhat.

Joda, de har bidratt litt de og, men du støtter ikke linux fordi du betaler for en distro.

Du støtter gjerne eierne av SuSE GmbH, Redhat Inc, MandrakeSoft, men de som gjør den største innsatsen får nok aldri betalt for det.

Lenke til kommentar

Quote:



Kjøp en distro, da støtter du linux?

Linux er først og fremst utviklet og vedlikeholdt av personer som ikke tjener penger på det, ikke de som står bak SuSE, Mandrake og Redhat.

Joda, de har bidratt litt de og, men du støtter ikke linux fordi du betaler for en distro.

Du støtter gjerne eierne av SuSE GmbH, Redhat Inc, MandrakeSoft, men de som gjør den største innsatsen får nok aldri betalt for det.



 

De som gjør den største innsatsen er ansatt i diverse linuxfirmaer.

fx Allan Cox en av de viktigste kernelhackerne jobber for RedHat. Og Transmeta, firmaet som Linus Torvalds jobber for, driver kernel.org. Så kjøp en crusoe basert pc og støtt linux :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-17 15:28, lif skrev:

Quote:



Kjøp en distro, da støtter du linux?

Linux er først og fremst utviklet og vedlikeholdt av personer som ikke tjener penger på det, ikke de som står bak SuSE, Mandrake og Redhat.

Joda, de har bidratt litt de og, men du støtter ikke linux fordi du betaler for en distro.

Du støtter gjerne eierne av SuSE GmbH, Redhat Inc, MandrakeSoft, men de som gjør den største innsatsen får nok aldri betalt for det.



 

De som gjør den største innsatsen er ansatt i diverse linuxfirmaer.

fx Allan Cox en av de viktigste kernelhackerne jobber for RedHat. Og Transmeta, firmaet som Linus Torvalds jobber for, driver kernel.org. Så kjøp en crusoe basert pc og støtt linux :smile:

 

Exactly!! :smile:

Lenke til kommentar

Noke nytt for meg MÅ bli linux sidan eg for øyeblikket har Win ME, Win 2000 Pro og Win XP Pro....:smile:

Det kan virke som om Suse distribusjonen er kurrant. Spørsmålet er om det er verdt å vente på 8.0 eller berre køyre på med 7.3. Også ein anna ting: Ka er forskjellen mellom Pro og Personal?

 

Ole

Lenke til kommentar

Fra spøk til alvor:

Vet at her på skolen(NTNU) er de veldig hyppe på å gi oss Mandrake. Men om det er fordi skolen har noe avtale med dem eller fordi mandrake er enkelt vites ikke. Mest sannsynlig en blanding.

 

Personlig sikler jeg _veldig_ på mac med macosx(kanskje litt off-topic).

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-17 16:35, oleredv skrev:

Noke nytt for meg MÅ bli linux sidan eg for øyeblikket har Win ME, Win 2000 Pro og Win XP Pro....:smile:

Det kan virke som om Suse distribusjonen er kurrant. Spørsmålet er om det er verdt å vente på 8.0 eller berre køyre på med 7.3. Også ein anna ting: Ka er forskjellen mellom Pro og Personal?


Ole


 

Forskjellen er i hovedsak mengden av "komersiell" programvare og lengden og omfanget av support tjenestene. I en del distroer følger det med komersiell software og det er mer av denne i de dryrere variantene av samme distribusjon. I tillegg er support tjenestene mer omfattende. Sjekk ut hva som er av interesse av den medfølgende softwaren og om du trenger de ekstra support tjenestene. Hvis ikke gå for personal.

Lenke til kommentar

Mandrake 8.1 er den beste for newbies sies det. og den er fanden me vanskelig nok. (jeg kjører denne)

 

Det derre terminal shit er som å gå tilbake til DOSDAYS ... og den tiden vil vi ikke ha igjen.

 

Operasjoner som i win er to museclick, er timesvis med fustrasjon i linux. exempelvis installasjon av et program.

 

Dette er utrolig dumt, for jeg vil så gjerne, med linux er jo så oldfashion.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-18 13:25, ligebli skrev:

Det derre terminal shit er som å gå tilbake til DOSDAYS ... og den tiden vil vi ikke ha igjen.


Operasjoner som i win er to museclick, er timesvis med fustrasjon i linux. exempelvis installasjon av et program.


Dette er utrolig dumt, for jeg vil så gjerne, med linux er jo så oldfashion.


 

Med en del trening kan du gjøre ALT med terminalen som du kan gjøre i WindowsXP... og 10 ganger mer effektivt. Men det krever en del, og ingen hunder og binderser bjeffer når du skriver "rm /* -rf".

 

Eksempel. Du har 200 tekstfiler i en mappe. Du ønsker å lage en innholdsfortegnelse som skal inneholde de 3 første linjene fra hvert dokument.

 

I Windows: Åpne en og en fil i en tekstbehandler, klippe ut, lime inn...

Tid: Lang...

 

I Linux/Unix:

Skriv head -3 *.txt > sammendrag.txt &

Tid: 1 sekund. (Kommandoen kjører tilogmed i bakgrunnen :smile:

 

LeD

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Quote:


Den 2002-03-18 13:25, skrev ligebli:

Mandrake 8.1 er den beste for newbies sies det. og den er fanden me vanskelig nok. (jeg kjører denne)


Det derre terminal shit er som å gå tilbake til DOSDAYS ... og den tiden vil vi ikke ha igjen.


Operasjoner som i win er to museclick, er timesvis med fustrasjon i linux. exempelvis installasjon av et program.


Dette er utrolig dumt, for jeg vil så gjerne, med linux er jo så oldfashion.


 

Mandrake har jo ett pakkesystem som gjør jobben med å installere de fleste program. Eneste man må gjøre er å angi hvor pakkene/pakkene ligger, f.eks, på ftp-server og cdrom. Etter det trenger man bare å skrive:

'urpmi <program/pakke>' så laster den ned programmet/pakken og alle filer som programmet er avhengig av, og installerer og konfigurer automatisk.

 

[ Denne Melding var redigert av: jonnyh på 2002-10-19 22:04 ]

Lenke til kommentar

Like greit å starte med slackware med en gang..

 

Selv var det første linux os'et jeg kjørte Mandrake.. Etter et par dager installerte jeg slackware...

 

Hvorfor?

Fordi å kompilere noe med red hat eller mdk er et herk.. Altid libraries som skal pøble o.s.v. Mdk og Redhat mangler støtte for checkinstall, og baserer seg stort sett på pakkesystemer..

 

Hvorfor kompilere fra source?

Like greit å lære seg det med en gang.. Kan man det, så kan man det.. Og man vil IKKE angre.. Man får ting som man SELV vil, istedenfor at rpm gjør alt for deg. Du lærer mye mer av det også vil jeg si.

 

Gentoo-fans:

Joda, gentoo duger sikkert :smile: Men å kompilere selv er kjekkere :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...