Gå til innhold

Tolking av kjøpsloven


Anbefalte innlegg

Jeg har en Seagate som er 2 år gammel om en måned. Den sluttet å starte opp for en uke siden (nå bare "hakker" den, uten å spinne opp). Kan noen hjelpe meg med å tolke kjøpsloven som gjelder for denne tingen? Jeg lurer på reklamasjon, siden Databutikken kun gir meg ett års garanti.

 

Fra siden om kjøpsvilkår:

" Det er ved reklamasjon etter garantitidens utgang kjøperen som skal påvise at feil man anmerker fantes ved leveringstidspunktet."

 

Kan noen forklare meg kort hva som menes med denne setningen? Er det noe problem for meg å sende denne inn selv om den ikke var ødelagt når den ble levert?

 

Jeg vet jeg spør som en som ikke har erfaring, men det er jo nettopp sånn det er :roll:

 

 

mvh,

Audun Løvdahl

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reklamasjon er tingen her, produktet er ment å vare lengre enn 5 år, da har du soleklar reklamasjons rett. Det fungerer på samme måte som garanti bare at du vedlegger et skriv der du forklarer selger at du har behandlet produktet ifølge bruksanvisning og at feilen må stamme fra produksjonen. Skal selger avvise noe sånt må han motbevise din påstand om at produktet er brukt ifølge bruksanvisning og normal forsiktighet.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Så lenge du er innenfor tidsfristen, har du loven på din side.. Selger må kunne bevise at urettmessig bruk har ført til skade på produkt, at det er derfor det ikke virker mer. Ettersom dette er umulig og bevise, vil du kunne forbeholde deg retten til og retunere varen, få den reparert, eller få ny..

Lenke til kommentar
Reklamasjon er tingen her, produktet er ment å vare lengre enn 5 år, da har du soleklar reklamasjons rett. Det fungerer på samme måte som garanti bare at du vedlegger et skriv der du forklarer selger at du har behandlet produktet ifølge bruksanvisning og at feilen må stamme fra produksjonen. Skal selger avvise noe sånt må han motbevise din påstand om at produktet er brukt ifølge bruksanvisning og normal forsiktighet.

 

Lykke til!

Jupp stemmer det der ;)

Men hvis de skal nekte på 5-års "garantien" din, så har du uansett 2 år :thumbup:

Lenke til kommentar

:thumbs::thumbs::w00t:

 

Jeg er for ikke å skryte "ekspert" på både den nye (etter 1.Juli 2002) og den gamle kjøpsloven! :thumbup:

 

Jeg har reklamert 3 ganger på ting jeg har kjøpt. Alle 3 gangene har jeg fått medhold ;)

 

Viser deg nedenfor deler av en av reklamasjonene!

 

Kjære MultiCom. Jeg kjøpte 12.03.02 tre skjermkort (GeForce 3 Ti 200 med 128MB DDR). Nå har det seg slik at det ene ikke fungerer som det skal (se feilbeskrivelse). Jeg reklamerer derfor på dette produktet, jf kjøpsloven (kjl.) $ 32. Skjermkortet tilfredsstiller ikke de krav som stilles til produktet jf kjl. $ 17.

 

Dersom det ikke er mulig å rette eller omlevere skjermkortet jf kjl. $ 34, ønsker jeg meg et annet skjermkort (med 128 MB DDR) som erstatning. Av de skjermkortene dere selger ser jeg for meg at GeForce 4 Ti4280 128MB DDR (TV-utg + DVI) er et godt alternativ som erstatningskort for begge parter (kr 1 299).

 

 

PS

Du har rett til reklamasjon både etter den nye og den gamle kjøpsloven. Men du må gi beskjed om reklamasjonen så fort som mulig jf. kj. § 32 1. ledd!!!

 

 

§ 32. Reklamasjon.

(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.

 

"Innen rimelig tid". Ca. 1-2 uker når det gjelder forbrukerkjøp :cool:

Lenke til kommentar

Glemte noe! :thumbs:

 

" Det er ved reklamasjon etter garantitidens utgang kjøperen som skal påvise at feil man anmerker fantes ved leveringstidspunktet."

 

Dette er noe inkompetente idioter påstår!!!!

 

Jeg hater at folk som jobber i butikker o.l. skal fortelle om garanti!!

 

Hvis garantien ikke er bedre en reklamasjonsreglene i kjøpsloven, kan du be selgeren om å putte garantien sin opp dit hvor solen ikke skinner, og krev ny HD (omlevering) eller få hevet kjøpet!!! :devil:

 

Mvh. Sempai :thumbup:

Lenke til kommentar
Glemte noe! :thumbs:

 

" Det er ved reklamasjon etter garantitidens utgang kjøperen som skal påvise at feil man anmerker fantes ved leveringstidspunktet."

 

Dette er noe inkompetente idioter påstår!!!!

 

Jeg hater at folk som jobber i butikker o.l. skal fortelle om garanti!!

 

Hvis garantien ikke er bedre en reklamasjonsreglene i kjøpsloven, kan du be selgeren om å putte garantien sin opp dit hvor solen ikke skinner, og krev ny HD (omlevering) eller få hevet kjøpet!!! :devil:

 

Mvh. Sempai :thumbup:

såvidt jeg vet refererte han fra kjøpsloven? i såfall mener du at de som har skrevet lovene er idioter??

 

Poenget med den setningen var i hvert fall at om garantien er gått ut må man bevise at den ikke har fungert som den skal da man fikk varen.

 

Men, får man lånt seg en lovbok så er garanti null problem. Er bare å finne den riktige loven slik en over her har gjort, og sette den fornuftig inn i en setning. Funker ikke dette tyder det på at selger er rimelig dum i skallen, og da er det bare å nevne programmer som Tv2 hjelper deg eller FBI.

Lenke til kommentar

Hei igjen :yes:

 

"såvidt jeg vet refererte han fra kjøpsloven? i såfall mener du at de som har skrevet lovene er idioter??"

 

" Det er ved reklamasjon etter garantitidens utgang kjøperen som skal påvise at feil man anmerker fantes ved leveringstidspunktet."

 

Som jeg poengterte tidligere står det ingenting i kjøpsloven om at kjøper skal påvise at feilen fantes på leveringspunktet. (Hvordan kan man påvise det???) Men det skader nok ikke å argumentere på en slik måte at man får frem at feilen sannsynligvis var latent! :thumbup:

 

 

Hvem retter man kravet om reklamasjon til hvis selgeren (dvs butikken/webshopen) har blitt lagt ned?

 

Garanti = produsenten står ansvarlig

Reklamasjon = selger er ansvarlig

 

Ta kontakt med forbrukerrådet, eller jushjelpen. Det er klart det letteste i dette tilfellet. Produktet er 23 mnd gammelt, og selger er juridisk sett ansvarlig! ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjøpsloven sier også noe om "urimelig kostnad" for selgeren... Jeg jobber til daglig i mobil-bransjen, og folk som har "skal ha nytt produkt med en gang for det har jeg hørt på tv2 hjelper deg" instilling kommer ikke langt her i verden...

 

Som nevnt over er det alfa omega og ta en fin tone til selgeren når det gjelder reklamasjon. (reklamasjon foregår forøvrig mot produsenten av varen)

Lenke til kommentar

Nesten helt enig, christian_lenvik.

 

Vi forbrukere bør alltid gå en sak i møte med en viss ydmykhet for at det tross alt er mennesker som skal motta og behandle kravene. En erfaren kundebehandler kjenner umiddelbart igjen et klart urimelig krav, og kan sikkert få dagen ødelagt om en kvasi-forbruker legger hele sjela si i påstander vedkommende har fanget opp på TV2 eller FBI.

 

Men reklamasjon er det utelukkende _selger_ som skal håndtere, og denne kan ikke dytte ansvaret over på produsent! Hvilket forhold selger og produsent måtte ha, er forbrukeren uvesentlig.

 

B.T.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...