Gå til innhold

Defekt hovedkort? Abit NF7-S defket?


Zjaxy

Anbefalte innlegg

Jeg fikk mitt Abit NF7-S for ikke så lenge siden, men jeg tror det er defekt derofr håper jeg noen kan hjelpe.

Det som skjer: Jeg starter opp pcn---->Går inn i bios og endrer hvor jeg skal boote fra---->Så mister jeg skjermbildet og jeg må resette bios, men ingen ting i bios resetter seg, men jeg får skjermbilde tilbake. Så booter jeg fra xp cd og når jeg kommer til der installasjonen starter restarter pcn, Så må jeg slå av hovedstrømmen i noen minutter for å få på pcn igjen.

Hva kan jeg gjøre. kan det bare hvere med jumper innstillinger å gjøre??

:wallbash:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg slet lenge med NF7-M (nesten samme kortet, kjøpt for å sette opp en maskin til dama). Greide å installere XP, men slet med masse små feil i bildet og hyppige selvrestarter.

 

Søkte litt på google og fant mange andre med samme problem, hvor mange pekte på minnet som synderen.

Bytta derfor fra no-name minnet som jeg hadde kjøpt, til en TwinMOS m/Winbond fra min egen maskin, og da kjørte alt stabilt. :)

Problemet skyldes visst at det integrerte skjermkortet (skulle ikke bli en spillmaskin uansett) stilte ganske høye krav til minnet.

 

Etter å ha fått maskina sånn passe stabil lasta jeg ned og installerte nyeste BIOS fra Abits sider, bytta tilbake til den 'dårlige' minnebrikken og problemet var løst.

(Jeg måtte også resette CMOS et par ganger underveis.)

 

Konklusjon: Ny BIOS fikser med stor sannsynlighet ditt problem også!

Lenke til kommentar

Guide til BIOS flashing finner du her

 

Gjør alle forberedelser på en annen maskin, så slipper du å plages unødvendig.

Les godt gjennom guiden først. (Skriv den gjerne ut og ha den på pulten, jeg liker iallfall å lese på papir bedre enn på skjerm.)

Følg oppskrifta og vær nøye med å gjøre ting riktig, så går det nok fint.

 

Men du bør få maskina til å kjøre stabilt i 5 min (ved oppstart fra floppy) først. Ellers kan det bli vanskelig å få fullført flashinga.

Ribb maskina for alt du ikke absolutt trenger og sett helst BIOS til defaultinnstillinger, så har du eliminert flest mulige feilkilder.

 

Lykke til!

Endret av rumander
Lenke til kommentar

Jeg formateterte hddèn min og det virket i et par minutter før det begynte med at jeg mistet skjermbildet,men deter bare når jeg endrer noe i bios jeg mister skjermbilde og jeg har prøvd å restarte mange ganger etter jeg mistet skjermbilde. så dere trenger ikke å spørre om jeg lot biosen save settingsene. :green:

Men det blir nok et nytt hk ja et bra et og :devil:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...