Gå til innhold

Hjelp for total nybegynner


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt boka c++ by dissection. Med denne følger det en CD med MS visual c++ 6.0. Når jeg prøver å compile en prøvefil (første compile jeg har gjort, bare så det er klart), og etterpå prøver å åpne .exe fila som blir lagd får jeg opp denne meldingen:

 

Note: The terms of the end user license agreement for visual c++ introductory edition do not permit redistribution of executables you create with this product.

 

Jeg ser et tomt DOS vindu i bakgrunnen, og når jeg trykker på OK forsvinner DOS vinduet og meldingen. Filen jeg prøver å compile heter hello.cpp og er slik:

 

 

/***************************************************************

* C++ by Dissection By Ira Pohl Addison Wesley

* Chapter 1 Writing and ANSI C++ Program

* Compiled with Borland C++ Builder Version 5.0 Summer 2001

***************************************************************/

 

 

 

// Hello world in C++

// by Olivia Programmer

 

#include <iostream> // I/O library

using namespace std;

int main()

{

cout << "Hello, world!" << endl;

}

 

 

 

Jeg har åpnet denne filen i visual c++, gått til build > compile, og etterpå til build > build. Etter dette har programmet lagd 5 filer (som alle heter hello) i samme mappe som hello.cpp lå i. I tillegg er det lagd en mappe som heter debug. Her ligger det 7 filer som også heter hello. Det er her hello.exe ligger, og det er den filen jeg har prøvd å kjøre. Jeg ser at det øverst i programmet står "compiled with borland c++ builder version 5.0, men det er MS visual c++ 6.0 som følger med boka, så den burde vel funke?

 

 

Er det noen som kan hjelpe?

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som kompilerer i Borland C++ skal fungere fint i MSVC++. (bortsett fra noen småfeil i VC++, men det er en helt annen sak)

 

Prøv å kjøre programmet du lager, fra VC++, istedenfor å starte .exe filen gjennom Utforskeren/Explorer. Jeg vet ikke om det vil fungere, men det ville vært rart å gi ut en testversjon av MSVC++ som ikke kan kjøre det du lager.

( Trykk F5, eller så kan du gå på Build->Start debug->Go )

 

 

Det kan forresten være lurt å legge til disse to linjene under den cout << ... linjen:

 

system("pause");

return 0;

 

Siden MSVC++ lukker DOS vinduet når programmet har kjørt ferdig (allefall som standard. mulig det kan forandres på), så stopper system("pause") programmet og venter på at du skal trykke på en tast. Da er det lettere å se det du skriver ut.

Endret av umbramos
Lenke til kommentar

Jeg har nå oppdaget at programmet kjøres når jeg trykker på .exe fila, men vinduet lukker seg når programmet er ferdigkjørt. Oppdaget dette siden jeg lagde et program som måtte ha data fra meg før det var ferdig. Noen som vet hvorfor dette skjer og hvordan jeg kan få fikset det?

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar

Hvorfor det skjer? Hvorfor går du hjem fra jobb/skole når du er ferdig der? Fordi du ikke har mer å gjøre :) Programmet tenker på samme måte.

 

Her er én måte (den beste?) å løse problemet på. Note: \n betyr "ny linje"

 

// Lukkersegikke.cpp
// Viser Morn, verden! og fortsetter 
// å kjøre til brukeren trykker enter.

#include <iostream>
using namespace std;

int main()
{
    cout << "Morn, verden!\n";'
    cout << "(Trykk enter)\n";
    cin.get();
 return 0;
}

 

 

EDIT:

Hjelp for total nybegynner, compile i MS visual c++

Det heter forresten å kompilere :)

Endret av Myubi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...