Gå til innhold

Objektiv til Nikon D-70


Anbefalte innlegg

Hei!

Hvis jeg skal ha et all-round objektiv til et Nikon D-70. Hvilken av disse er å anbefale. Evt noen andre?

 

Tokina Zoom Wide Angle-Telephoto AF 24-200mm f/3.5-5.6 AT-X 242AF Autofocus

 

Sigma Zoom Wide Angle-Telephoto 24-135mm f/2.8-4.5 Aspherical IF Autofocus

 

Sigma Zoom Wide Angle-Telephoto 28-200mm f/3.5-5.6 Compact Hyper Zoom Aspherical Macro Autofocus

 

Noen tips?

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med Nikons eget nye 18-70 mm som vil bli introdusert sammen med D70?

Dette ville avgjort være mitt førstevalg ut fra dine alternativer.

 

Dette skal etter anmeldelsene være et robust og godt objektiv med høy optisk kvalitet,- imotsetning til hva som ofte blir levert som "glass" i pakkeløsninger.

 

På forumet her meldes det at pakken Nikon D70 + dette objektivet vil komme til å koste i underkant av 14.000,-, og du kommer neppe under dette med tilsvarende "pirater".

 

Du må også huske "crop-faktoren", dvs. at de objektivene du nevner vil nesten ikke ha vidvinkel i det hele tatt. Du kan gange brennvidden med ca. 1,6 så får du effektiv brennvidde tilsvarende 35 mm.

Dette betyr at det nye 18-70 mm til Nikon vil tilsvare ca. 27-105 mm "normal" zoom.

Lenke til kommentar
På Nikon-kameraer er cropfaktoren 1.5.

 

Jeg tror også at 18-70 millimeteren til Nikon vil være et godt valg. Så kan du supplere med et teleobjektiv.

Hei! Er det ikke bedre å kjøpe et mer lyssterkt objektiv? Jeg har alt annet enn peiling men ville ikke kanskje ett 24-135mm 2,8-4,5 være bedre? Regner med at det er mer enn lysstyrke som har noe å si men med tanke på at jeg var kjempefornøyd med 18-55 linsa på 300d. Jeg har dog ikke brukt annet.. Tanker?

Lenke til kommentar
Er det ikke bedre å kjøpe et mer lyssterkt objektiv? Jeg har alt annet enn peiling men ville ikke kanskje ett 24-135mm 2,8-4,5 være bedre?

Jo, selvfølgelig, jo mer lyssterkt desto bedre...

samt at den optiske kvaliteten gjerne går hånd-i-hånd med en bra lysstyrke.

Men dette koster mye... veldig mye.

Du dobler fort prisen på et objektiv hvis du går for eksempel F3.5 til F2.8/F2.5 på god zoomoptikk.

 

Den nye 18-70 mm`eren gir deg antagelig høy kvalitet på både glass og konstruksjon til en rimelig penge selv om lysstyrken selvfølgelig kunne vært bedre.

 

Hvis du vil ha bekreftet at "blenderåpning" er dyrt,

så ta et kjapt oppslag i prislisten til Nikon og Canon.

Har du derimot penger nok, er imidlertid dette ikke noe problem.

Objektivene finnes og det er bare å bestille... ;)

Lenke til kommentar

Jeg har da nå tre alternaltiv. Alle koster akkurat det samme!

 

18-70mm linsa som følger med. 3.5-4.5.

 

24-200 Tokina. 3.5-5.6

 

24-135 Sigma. 2.8-4.5.

 

Er sistnevnte kanskje best da. Kunne tenke meg i alle fall noe mer zoom enn 70mm. Og har ikke lyst til å drasse rundt på flere.

Lenke til kommentar

Hei!

Jo da, jeg er klar over cropfaktoren på 1,5 for Nikon og 1,6 for Canon. Det jeg her ville informere om var den svært så hyggelige prisen. Her kan man altså komme inn i Nikonsystemet for ca 11000kr og det med et objektiv som har fått svart så god omtale. At brennvidden blir 42 -120mm med dette objektivet vil si at den dekker et svært så aktuelt område. Kjøper en i tillegg f.eks Sigma 15 - 30mm /3,5 - 4,5 EX Aspherical DG DF for ca. 5000kr har man kommet langt - og det for som sagt - en svært så rimelig penge.

mvh

s-ki

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...