Gå til innhold

Gebyr for testing av "defekt" maskinvare


Anbefalte innlegg

Sendte inn mitt Sapphire Radeon 9200 Atlantis 128MB for rundt 18 dager siden fordi pcen fra første stund jeg har hatt den frøys hver gang jeg startet et spill eller noe krevende for kortet. Hadde da et Asus A7V8X-X med VIA KT400 chipset. Lånte bort kortet til en som skulle ha det til FTP server pcen og når han testet å spille skjedde det samme. Jeg sendte inn kortet siden jeg tenkte at noe måtte være galt. Prøvd på to forskellige systemer med samme resultat. Vet ikke specs på det andre systemet.

 

Nå får jeg beskjed om at det ikke var noe galt med kortet og det kommer tilbake, han jeg kjøpte kortet gjennom foreslår at det kanskje er et kompatibilitetsproblem med chipsetet mitt og kortet. Dette vil vel uansett være en mangel? Har aldri fått noen beskjed om at det er problemer mellom det.

 

Og så til det jeg er sur for. I den siste smsen jeg fikk fra selger sier han at jeg må betale 310,- for testing og 40,- for frakt, dvs 350,-. Har ALDRI fått beskjed om at det koster penger. Dette er surt!

 

Dette ble sikkert rotete, er trøtt og sinna, får se om jeg redigerer i morra...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er som sagt normalt å kreve gebyr for test av en vare som ikke er defekt. Om de har lov til å kreve dette uten å ha gitt deg beskjed om evt. gebyr, aner jeg ikke. Dette ville jeg sjekket ut. Vi jobber med forbrukerlover i økonomien, og med alle lovene forbruker har på sin side, skal det forundre meg om selger kan kreve testgebyr uten å ha oppgitt om dette på forhånd.

 

Å betale 350kr for et kort som er verdt 500kr hadde jeg ikke giddet. Særlig siden du ikke får brukt det.

Lenke til kommentar

Jeg antar at du er forbruker, og har kjøpt dette legalt gjennom en forhandler.

Da kan ingen kreve at _du_ skal betale testgebyret med mindre dette ble avtalt da du leverte fra deg varen. Det er da butikkens ansvar hva Norek evt. krever av dem.

 

B.T.

Endret av bollatex
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte det gjennom et registrert firma hos norek og første gang jeg fikk beskjed om at det kostet penger var i går (dagen før jeg egentlig skulle ha kortet) da hadde eieren av firmaet fått kortet i posten hos seg.

 

Men hva om det er kompatibilitetsproblemer mellom skjermkort og chipset. Burde det ikke stått et sted eller noe, er jo meningen at kortet skal virke liksom...

Lenke til kommentar

Computercity er et slikt firma som sender varene til Norek for testing.Jeg har gjort akkurat det samme med et Abit NF7-Sv2.0 som klikka fra første dag det satt i pc'n.Nå tok det riktig nok 2 mnd før jeg fikk igjen et nytt kort,men de hadde tenkt å kreve 600 kroner for testing,hvis ingen feil funnet.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte det gjennom et registrert firma hos norek og første gang jeg fikk beskjed om at det kostet penger var i går (dagen før jeg egentlig skulle ha kortet) da hadde eieren av firmaet fått kortet i posten hos seg.

 

Men hva om det er kompatibilitetsproblemer mellom skjermkort og chipset. Burde det ikke stått et sted eller noe, er jo meningen at kortet skal virke liksom...

Isåfall er det eieren av firmet som står ansvarlig for gebyret, - du har rettigheter overfor han som forbruker ;)

 

Når det gjelder kompatibilitetsproblemer, - vel, som forbruker kan du kanskje kreve kreve å heve kjøpet (mot firmet du kjøpte det gjennom) - men mot Norek har du/firmaet iongen slike rettigheter.

Lenke til kommentar
Handle fra komplett.no da. Har selv aldri betalt en krone for testing av varer der inne. Selv om de har vist seg å "være i orden". Ikke frakt engang. Noen som vet om dette er vanli praksis hos komplett?

Hvis en vare blir funnet i orden etter feilbeskrivelsen som var gitt med varen, blir du belastet med kr 150,- i testgebyr.

 

http://www.komplett.no/k/k.asp?action=cust...returns#returns

 

Har betalt dette gebyret 1 gang, men også sluppet det noenganger.

Lenke til kommentar

Hentet fra nettsiden til Norek:

Hvis en vare blir funnet i orden etter feilbeskrivelsen som var gitt med varen vil kjøper bli belastet med Kr. 250 eks. mva. i testgebyr. 

 

Dersom du selv er ansvarlig i dette firmaet og har søkt retur via nettet, må du selvsagt belage deg på å betale dette gebyret. Dersom du har kjøpt kortet av et firma som sender det til Norek for testing, må du også betale dette gebyret, men kun dersom firmaet ikke har opplyst om at "hvis ingen feil funnet må du betale et test-gebyr på 250,- eks. mva".

Lenke til kommentar

Det skjermkortet der skulle det ikke forundre meg at frøs i spill, må hvertfall spille på 0x0 oppløsning for å få 10 fps.

 

Er ikke starter av tråden her som har overvurdert kortet litt for meget?

 

det er jo ikke til spilling for 5 øre.

Endret av hmm
Lenke til kommentar

har du kjøpt maskinen i deler så er det vel kjøper sitt ansvar om tingene passer sammen. Butikken kan ikke vite 100% om du skal bruke delene sammen eller teste/sjakke ut om de passer sammen.

 

Har butikken satt sammen maskinen for deg så er det butikken sitt ansvar.

 

Kompabilitetsproblemer er dessverre kjøpers problem ved kjøp av deler. De fleste butikker er villig til å bytte inn deler hvis du har kjøpt "feil vare". Angrefristen kan oxo benyttes ved kjøp over nettbutikk.(den gjelder som sagt ikke ved kjøp direkte i butikk)

Lenke til kommentar
Det skjermkortet der skulle det ikke forundre meg at frøs i spill, må hvertfall spille på 0x0 oppløsning for å få 10 fps.

 

Er ikke starter av tråden her som har overvurdert kortet litt for meget?

 

det er jo ikke til spilling for 5 øre.

Kan nok stemme men det burde ikke fryse helt, bare hakke og slite mye.

 

Du har nok rett i det at til nyere 3dspill så vil dette kortet ikke duge noe særlig med mindre man setter oppløsning og slikt til minimum.

Lenke til kommentar
Mange firmaer krever betaling for forundersøkelse, eller betaling for å dekke sine utgifter til testing/frakt, etc.

 

Dette er en link som Forklarer det hele! :yes:

 

uberboss: Tror du burde lese serviceseddlen litt bedre neste gang, det står ikke at det koster deg 600,- Les det som står, ikke det du tror det står, det sa alltid min far... :roll:

Det sier vel det meste, jeg fikk ikke beskjed om det gebyret før norek har behandlet kortet... Takk :)

Lenke til kommentar
Det skjermkortet der skulle det ikke forundre meg at frøs i spill, må hvertfall spille på 0x0 oppløsning for å få 10 fps.

 

Er ikke starter av tråden her som har overvurdert kortet litt for meget?

 

det er jo ikke til spilling for 5 øre.

Er ikke snakk om hva kortet duger. Er snakk om at kortet ikke klarer å starte opp et forbanna spill. Tenk før du poster.

 

Takk

Lenke til kommentar
Mange firmaer krever betaling for forundersøkelse, eller betaling for å dekke sine utgifter til testing/frakt, etc.

 

Dette er en link som Forklarer det hele!  :yes:

 

uberboss: Tror du burde lese serviceseddlen litt bedre neste gang, det står ikke at det koster deg 600,- Les det som står, ikke det du tror det står, det sa alltid min far...  :roll:

Det sier vel det meste, jeg fikk ikke beskjed om det gebyret før norek har behandlet kortet... Takk :)

Men driver du et firma som handler fra Norek? Eller kjøpte du kortet fra en databutikk som handler med Norek?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...