Gå til innhold

Legge inn ny kernel..(2.6)


/dev

Anbefalte innlegg

Kjører nå slack 9.1 med kernel 2.4. Har hørt mye bra om den nye kernelen 2.6 og er ivrige til å prøve den ut. Hvordan legge inn ny kernel? Er dette vanskelig? Har en god del erfaring med linux, så jeg tror at jeg kan klare det bare noe forteller meg hvordan.

 

Takker på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I korte trekk:

Pakk ut kernel-sourcen i /usr/src, slik at den ligger i en katalog med navnet /usr/src/linux-2.6.1 eller lignende.

Lag en link fra /usr/src/linux til /usr/src/linux-2.6.1(Ikke strengt tatt nødvendig).

Gå inn i katalogen med kildekoden og skriv "make menuconfig" om du vil ha en tekstbasert konfigurasjonsmeny, eller "make xconfig" eller "make gconfig" om du vil ha en grafisk konfigurasjonsmeny. Der velger du det du vil ha med, dette greier du forhåpentligvis selv.

Så kjører du "make bzImage".

Om du valgte å ha med moduler kjører du også "make modules" og "make modules_install".

Så kopierer du /usr/src/linux-2.6.1/arch/i386/boot/bzImage til /boot/bzImage-2.6.1(Du kan kalle den /boot/mordi_er_mann, men det er selvfølgelig mer praktisk å gi den et beskrivende filnavn). Så redigerer du bootloader-konfigurasjonsfilene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...