Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

VPN-Virtuellt privat Nettverk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har søkt litt rundt på nett for å sjekke hvordan VPN fungerer,har vel egentlig forstått det slik at man kan kun koble seg opp mot en maskin.

For å skape et reelt nettverk må man altså koble seg opp mot en maskin som kan stå som dedikert filserver.

Har jeg forstått dette rett?

Grunnen til at jeg lurer på dette er at det kunne jo vært litt artig å skapt et stort nettverk blant kjente nå når så mange sitter på ADSL og SDSL linjer fortiden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
For å skape et reelt nettverk må man altså koble seg opp mot en maskin som kan stå som dedikert filserver.

Har jeg forstått dette rett?

Du kan jo kjøpe en router som kan håntere innkommende VPN på direkten, da trenger du ingen server.

På www.draytek.no finner du endel rimelige routere som kan gjøre dette f.eks Vigor2200 serien tror jeg kan håntere 6 VPN-tunneler på engang.

Skrevet

Ok,men det vil da tilsi at nettverket vil kun ha 6 maskiner,og at hver enkelt bruker må ha en router med 6 VPN tunneler......eller? *klør seg i hodet*

Skrevet
Ok,men det vil da tilsi at nettverket vil kun ha 6 maskiner,og at hver enkelt bruker må ha en router med 6 VPN tunneler......eller? *klør seg i hodet*

Nei, du kan koble til 6 brukere via VPN på den routeren, de trenger ikke og ha noe annet enn det som følger med f.eks windows.

Skrevet

En bruker (eller 6) som kobler seg til gjennom routeren din, vil se ut som om den er på hjemmenettverket ditt slik jeg har forstått det. Du kan altså "invitere" folk utenfra.

Skrevet

Ok,jeg er med....men det går altså ikke å lage et virtuelt nettverk som "oppfører" seg som et LAN over internett med flere en 6 brukere.

Dette er vel kanskje noe som vil komme når man ser bedre båndbredder en det som er vanlig i dag....

Men takker for nyttig informasjon :)

Skrevet
Ok,jeg er med....men det går altså ikke å lage et virtuelt nettverk som "oppfører" seg som et LAN over internett med flere en 6 brukere.

Du kan koble opp tusenvis hvis du hadde linjer og utstyr, det finnes mye større routere enn denne men denne ligger i et prisleie som er overkommelig for de fleste som ønsker slike løsninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...