Gå til innhold

Fokallengde


Anbefalte innlegg

Dette spørsmålet handler mer om optikk enn om videokamera, så selv om linsen det er snakk om er på et videokamera, velger jeg å poste spørsmålet her, da besøkerne av dette forumet antakeligvis generelt vet mer om optikk enn på videokamera-forumet.

 

Jeg har et videokamera med linse som har f=3.6~62.4mm. Dette skal jeg bruke i forbindelse med en filminspilling. Jeg holder på å undersøke litt om hvordan jeg kan endre dybdeskarpheten på dette, og har bl.a. funnet ut at ved å gå litt bak, og zoome inn litt, får jeg lavere dybdeskarphet med samme crop.

Det har seg slik at jeg fikk låne en linse av fysikklæreren min som passer på kameraet. Den har fokallengde 15cm (150 mm).

Når jeg setter denne på videokameraet greier kameraet fortsatt å fokusere (dog med problemer når jeg zoomer mer enn 2-3x). Men jeg har lagt merke til at å ha denne linsen på når kameraet har vidvinkel tilsvarer det samme som ca. 2x zoom ellers. Høres det rimelig ut, og betyr dette da at det ikke er noen grunn til å ha denne ekstra linsen på, eller gir den lavere dybdeskarphet? Jeg har ikke testet på TV, og det er ikke så lett å se slikt på LCD/søker.

Jeg kan forøvrig låne mange andre linser fra fysikklærerens linsesamling, så dersom det er noen andre fokallengder som passer bedre, tar jeg gjerne imot tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Fokallengden er det samme som objektivets brennvidde. Fokalplanet er det stedet som lysstrålene passerer gjennom i et objektiv - fokuseres mot. I et filmkamera plasseres filmen i fokalplanet eller som vi også sier - filmplanet. Liten brennvidde, feks 24mm og blender 22 gir dybdeskarphet fra ca 1m. til uendelig når objektivet er stilt på uendelig. Med en 135mm stilt på samme blender (f) oppnår du først skarphet fra ca 22 –25 m. og til uendelig når objektivet er stilt på uendelig. Stiller du avstanden på eks.4 (135mm) vil du få skarpt fra 3,5m til 5m. Alt foran og bak denne avstanden blir altså uskarpt. Dette er forøvrig ikke noe hokuspokus – regning, jeg sjekket bare med dybdeskarphetsskalaen på de to nevnte objektiver, den sitter mellom blenderringen og fokuseringsringen. Det samme gjelder også ved bruk zoom, så dine iaktagelser er riktige. Nå vet jeg ikke om jeg forstår deg riktig, eller resten av spørsmålet overhodet, men jeg antar det du beskriver som en linse utenpå vidvinkelen må være en teleforsats. Du har da som du antyder, økt brennvidden og dermed minsket dybdeskarpheten. Fokuseringsproblemene kommer helt sikkert av lystapet denne forsatsen skaper!

Håper du fikk litt klarhet i det du lurte på.

mvh

s-ki

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...