Gå til innhold

Mounting av ntfs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har problemer med å få deklarert filrettighetene når jeg mounter ntfs-filsystem. Bruker Fedora Core 1 med 2.4.22-1.2115.nptl-kjerne. Uansett får jeg bare kjøre-rettigheter for kataloger, men ikke for filer.

Trodde -o umask=0222 skulle gjelde for både filer og kataloger.

mount /dev/hdb5 /mnt/win2 -t ntfs -o umask=0222,uid=brukernavn

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er på tynn is her, men trodde ikke ntfs var støttet fullt ut i 2.4.* kerneler (bare read?). Så jeg vil tippe

at det, med din kernel, bare vil være mulig a lese fra den disken (read-only). Selv bruker jeg 2.6.2-rc1

der jeg bare har kompilert støtte for lesing av ntfs disker ettersom jeg ikke har behov for skriving.

Slik ser linjen min ut i fstab

/dev/hd** /mnt/ntfs ntfs ro,user,exec,umask=0222

Går ut fra at dersom du vil ha full read/write til ntfs disken din så må du migrere til 2.6 kjerne.

(ps. er kjapp med å redigere dersom dette skulle være feil)

Endret av ola555
Skrevet

Vel, jeg takker og bukker for raskt svar, og det høres veldig sannsynlig ut at 2.4.* bare støtter read-only. Tenker jeg hopper på 2.6-karusellen ganske snart, så da ordner det seg nok

:D

Skrevet

NTFS-skriving i 2.6 er sikkert nok nå, men det er likevel svært begrenset (når det gjelder skriving til store filer, så vidt jeg vet).

Skrevet

Leste noe om at filene måtte ha samme størrelse før og etter du hadde endret på dem. Dette gjør jo at hele greia er veldig begrenset ;)

Skrevet

Er 99% sikker på at jeg klarte å makke til skrivestøtte med min 2.4 kernel for en tid tilbake siden. Var selfølgelig begrenset dog. Tror jeg må hoppe på 2.6 bølgen jeg også.

Er det mye makk å skifte fra 2.4 til 2.6? (kjører slack 9.1) Har ikke vært borti dette med kernel skifte før..

Skrevet

Jepp, men det er en tidlig TEST. Mandrake har allerede en BETA ute med både KDE 3.2 og 2.6-kjernen.

Fedora Core 2, ferdig-utgaven, er nok ikke her før i april.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...