Gå til innhold

Toll og avgifter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen toll, men du må betale 24% mva av kameraets pris. Med andre ord akkurat det samme som du må dersom du bestiller kameraet direkte fra butikken i USA og hjem til deg selv. Ingenting å spare på å gjøre det på denne måten, så vidt jeg kan se. Hvis du derimot har noen i USA som kan ta kameraet med seg til Norge...

Lenke til kommentar

.... dårlig råd...

skulle pakken forsvinne eller innholdet ødelegges slik at befrakterens forsikring kommer inn i bildet, får du maks kr. 1000,- igjen. Jeg har vært ute for begge deler, og da nytter det lite å argumentere med at innholdet "egentlig var mer verdt" . Av og til kan en bli så lur at du kun lurer deg selv... ;)

Lenke til kommentar

Hva om jeg hadde glemt utstyret i USA (kjøpt i Norge), og da skulle hatt det sendt hjem? Hvordan har det da blitt med avgiftene?

 

Det er ikke snakk om dårlig råd, hvorfor betale 20-40% mer for en vare hvis det finnes smutthull som gjør at man kan spare de pengene!?

Endret av tovito
Lenke til kommentar

Det du kan også gjøre er vel å få ham til å sende dem til deg som pakke. Han bare pakker den inn i en fin eske å sender deg papirene som brev :p burde vel gå. Det han også kunne gjort er å bare sende deg kameraet men orginal innpakning og sende papirene som brev. Tollerene kan jo ikke tolle noe de ikke vet prisen på og tollerene sin lønn er ikke basert på hvor mye de toller så vidt jeg vet så jeg tror han ville bare latt den gå ubemerket gjennom ;)

Lenke til kommentar
Hva om jeg hadde glemt utstyret i USA (kjøpt i Norge), og da skulle hatt det sendt hjem? Hvordan har det da blitt med avgiftene?

 

Det er ikke snakk om dårlig råd, hvorfor betale 20-40% mer for en vare hvis det finnes smutthull som gjør at man kan spare de pengene!?

Hva om jeg hadde glemt utstyret i USA (kjøpt i Norge), og da skulle hatt det sendt hjem? Hvordan har det da blitt med avgiftene?

 

Du slipper heller ikke da unna. Hvis du påstår dette, må du sannsynligvis fremvise bevis på at kameraet tidligere er fortollet. Hvem er det som glemmer igjen sitt splitter nye, dyre kamera i USA? Sånn tenker de på tollen. De vet om alle unnskyldninger etc. Folk prøver seg med det meste. Så om du ikke kan bevise at kameraet allerede er fortollet/betalt moms for, eventuelt kjøpt i Norge, må du belage deg på å betale momsen uansett.

 

Eneste fungerende måte å få kameraet momsfritt inn i landet på, er selv å bringe det inn i landet. Sjeldent man blir stoppet i tollen på Gardermoen.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke i boks før du har fått det... Jeg bestilte et 300D fra ITbutikken, ventet i noen uker mens jeg stadig fikk nye mail om at mulig leveringsdato ble flyttet frem i tid. Etter ca tre uker ble jeg lei, og kjøpte det på en butikk som hadde det på lager. 10D er vel enda vanskeligere å få tak i?

Lenke til kommentar
Det du kan også gjøre er vel å få ham til å sende dem til deg som pakke. Han bare pakker den inn i en fin eske å sender deg papirene som brev :p burde vel gå. Det han også kunne gjort er å bare sende deg kameraet men orginal innpakning og sende papirene som brev. Tollerene kan jo ikke tolle noe de ikke vet prisen på og tollerene sin lønn er ikke basert på hvor mye de toller så vidt jeg vet så jeg tror han ville bare latt den gå ubemerket gjennom ;)

Problemet er at tollvesenet faktisk stopper mange pakker som ikke har

så mye som en proforma faktura på seg.

 

Det lureste han kan gjøre er å lage en proforma faktura selv, be kameraten sette den på pakken og skrive at det er software for en verdi av 15$, eventuelt skrive at det er dokumenter på fraktbrevet.

 

Da kan han håpe på at tollvesenet ikke plukker den opp i en rutine sjekk, gjør de det så må han punge ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...