Gå til innhold

Sende på FM båndet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
F.eks hvis man står i bilkø, kan bilde forran/bak ta inn musikken til iPoden?

jeg ville heller brukt en kabel, hvordan man man gjør dette vet jeg ikke helt

Først kveilar du opp 8-10 meter kabel og held kveilen i venstrehanda. Så rullar du ned glaset, strekk handa ut og slengjer kabelen fram til bilen framfor deg. Nett når du kastar kan det hjelpa å akselerera litegrann, men ver varsam i bilkøen! Sjåføren i bilen framfor bør sjølvsagt vera klar til å ta i mot kabelen, viss ikkje kan det verta litt vanskelegare. Deretter er det berre å kopla til kabelen og spela i veg.

 

;)

Lenke til kommentar
Denne "dingsebomsen" var jo genial f.eks hvis man har lyst til å høre på iPod i bilen. Hvor kraftig er egentlig sendere? F.eks hvis man står i bilkø, kan bilde forran/bak ta inn musikken til iPoden?

jeg ville heller brukt en kabel, hvordan man gjør dette vet jeg ikke helt

Med linjeinngang på CD-spilleren i bilen.

Lenke til kommentar
Ja, men speilfrekvensene forstyrrer andre frekvenser. :(

 

---

 

Husker jeg SÅ feil?

Du er i hvertfall dårlig i matte ;)

 

(Kall dette MHz om du vil, hovedsaklig ment som illustrasjon.)

 

100 / 2 = 50

200 * 2 = 200

-----

50 / 2 = 25

50 * 2 = 100

 

ad infinitum.

 

Så det blir ikke akkurat så veldig mange speilfrekvenser som vil forstyrre innenfor FM-båndet.

 

Dette er jo da forutsatt at det du sa om speil-frekvenser tidligere i tråden er riktig, men det blir jo samme fenomen som oktaver, så det er vel det.

Lenke til kommentar

Det du snakker om kalles kryssmodulasjon. Det vil si at en radiosender kan sende ut sammen "signal" på overharmoniske frekvenser.

Disse vil ganske riktig ligge på n* (frekvensen til senderen). En god radiosender har et filter som fjerner disse overharmoniske frekvensen før signalet går ut på antenna. Signalene på de overharmoniske frekvensen vil uansett være mye svakere enn hovedsignalet.

 

Som sagt før.......speilfrekvenser handler om en radiomottaker, og er noe annet.

Lenke til kommentar
Det du snakker om kalles kryssmodulasjon. Det vil si at en radiosender kan sende ut sammen "signal" på overharmoniske frekvenser.

Disse vil ganske riktig ligge på n* (frekvensen til senderen). En god radiosender har et filter som fjerner disse overharmoniske frekvensen før signalet går ut på antenna. Signalene på de overharmoniske frekvensen vil uansett være mye svakere enn hovedsignalet.

 

Som sagt før.......speilfrekvenser handler om en radiomottaker, og er noe annet.

Oki, jeg som husket feil begrep da. :)

Er tross alt noen dager siden jeg gikk ut.... (-96)

 

Pluss at radioteknikktimene hovedsaklig gikk med til å spille Sim Farm. :)

 

Men jeg var inne på noe.... hihi...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...