Gå til innhold

Kjøp av PC spill fra Play


Anbefalte innlegg

Hvis jeg kjøper ett fullpris PC spill fra Play, gjelder tollgrensa som er hvis jeg bestiller filmer derfra?

 

For de fleste PC spill av nyere art, ligger prisene på rundt £25, altså over den vanlige grensa.

 

Hva skjer hvis en pakke til £25 blir stoppet i tollen, hvor mye vil det koste da?

 

Jeg spør, fordi jeg har hørt et eller annet sted at tollgrensa ikke gjelder på spill til konsoller og PC...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først en oppklaring:

Det er ikke toll på varer over kr 200,- men 24% MOMS. Og du må nok betale et gebyr på kr 149,- i tillegg. Koster spillet £25 blir dette regnestykket: £25*12,64= 392 pluss gebyret på kr 149.Totlaen blir da kr 540,-. Konklusjonen er at du bør holde deg under kr 200,- (£15.5).

Momsgrensa gjelder nok for spill også. Desverre!

 

Lasse

Lenke til kommentar
Hvis jeg kjøper ett fullpris PC spill fra Play, gjelder tollgrensa som er hvis jeg bestiller filmer derfra?

 

For de fleste PC spill av nyere art, ligger prisene på rundt £25, altså over den vanlige grensa.

 

Hva skjer hvis en pakke til £25 blir stoppet i tollen, hvor mye vil det koste da?

 

Jeg spør, fordi jeg har hørt et eller annet sted at tollgrensa ikke gjelder på spill til konsoller og PC...

Optisk media er fritatt for toll, men MVA + postens avgift slipper du som sagt ikke unna. Dette gjelder så vidt meg bekjent alle varer. Kjenner du derimot en i utlandet kan han/hun sende varen til deg som gave. Da er grensen 1000,- :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvordan kan man måle verdien på en gave!? Hvem måler den, og på hvilket grunnlag?

 

Poenget er at min Bestefar i England døde, han hadde et hav av gode gamle westernfilmer på VHS, snakker om 80 filmer eller noe (originale). Disse skal sendes meg, og sendes da som gave. Hvordan kan noen måle verdien på disse filmene og evt. bestemme at verdien er over/under 1000 kroner? De er jo gamle og har falt i verdi.. jeg mener, det er jo VHS!

 

Høres rart ut med grense på 1000 da det er vanskelig å oppgi verdien. Verdien er det vel avsender selv som setter, og kan vel da sette den til f.eks. 100. Eneste risikoen en løper da er vel om driten skulle forsvinne i posten og man bare får 100 kroner tilbake, eller?

Lenke til kommentar
Hvordan kan man måle verdien på en gave!? Hvem måler den, og på hvilket grunnlag?

 

Poenget er at min Bestefar i England døde, han hadde et hav av gode gamle westernfilmer på VHS, snakker om 80 filmer eller noe (originale). Disse skal sendes meg, og sendes da som gave. Hvordan kan noen måle verdien på disse filmene og evt. bestemme at verdien er over/under 1000 kroner? De er jo gamle og har falt i verdi.. jeg mener, det er jo VHS!

 

Høres rart ut med grense på 1000 da det er vanskelig å oppgi verdien. Verdien er det vel avsender selv som setter, og kan vel da sette den til f.eks. 100. Eneste risikoen en løper da er vel om driten skulle forsvinne i posten og man bare får 100 kroner tilbake, eller?

Jeg tror det er snakk om ting man har bestillt fra butikk her...

Lenke til kommentar

Jeg har bestilt 1 PC-spill og 2 Xbox-spill på Play.com uten at dette ble stoppet i posten. Alle gangene kom pakkene rett i postkassen uten noe krav om MVA eller gebyrer. Konklusjonen må vel bli at dersom du bestiller spill til over kr. 200 fra Play.com er det en risiko for at du i tillegg må betale 24% + gebyr ekstra. For min del har det gått bra de tre gangene jeg har bestilt.

Lenke til kommentar
Hvordan kan man måle verdien på en gave!? Hvem måler den, og på hvilket grunnlag?

 

 

Sakset fra www.toll.no:

 

Finansdepartementet har med virkning fra 3. juli 2003 hevet grensen for toll- og avgiftsfritak for gaver fra utlandet til 1000 kroner. Som en følge av dette, er det foretatt følgende forskriftsendringer:

 

I Forskrift av 12. desember 1975 (nr. 12) om beregning og oppkreving av merverdiavgift ved innførsel av varer.

 

§ 5 første ledd nr. 1 første punktum skal lyde:

 

1. Gavesendinger av verdi under kr 1000,-.

 

II Forskrift av 12. desember 1975 nr. 1 om toll- og avgiftsfritak for visse gavesendinger som føres inn til bruk for vedkommende selv eller dennes familie.

 

§ 1 skal lyde:

 

Varer i gavesendinger av verdi under kr 1000,- kan leveres avgiftsfritt når varene innføres til bruk for vedkommende selv eller dennes familie. Fritaket gjelder ikke brennevin, vin og tobakksvarer (herunder sigarettpapir) og heller ikke masseforsendelser av varer fra utlandet til en eller flere adressater her i landet.

 

Tror det rett og slett funker sånn at man må sette på verdi når man sender pakke til utlandet. Om man underpriser verdien får man svi om de tilfeldigvis sjekker (stikkkontroll) eller om pakken blir borte og man krever kompensasjon...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...