Gå til innhold

Finner ikke harddiskene


Anbefalte innlegg

Visste ikke helt hvor jeg skulle sette denne posten siden den har litt av hvert, så jeg bare satt den her.

 

Men problemet er at når jeg starter opp pc'en min (ny p4 2.6 ghz og p4p800 deluxe hovedkort) så finner den ikke harddiskene.

 

Dette skjer når jeg starter opp:

 

1. PC'en starter og startbildet kommer opp.

2. Så kommer det noe hvor det står noe om ati raid og copywright øverst på skjermen og så står den og "scan devices, please wait...."

3. Primary master : no drive

Primary slave: no drive

Secondary master: no drive

Secondary slave : no drive

4. Så kommer opp siden hvor man kan velge hvordan man skal starte windows.

Safe mode, normal mode osv.

5. Uansett hvilken jeg velger så bare restarter maskinen seg på nytt når jeg prøver å komme meg inn i windows.

 

Kan hende jeg har koblet noe feil på hovedkortet siden jeg har ikke så veldig mye peiling på hvor alle kablene skal. Vet at jeg har koblet IDE kablene riktig da.

Jeg har satt min største 80gb harddisk som primary master og en 20gb hd til primary slave. (cd-rw er secondary master og cd-rom er secondary slave, men vet ikke om det har noe med det å gjøre.)

Vet ikke om jeg har boot priority på riktig rekkefølge heller.

 

Det fulgte med noen spesielle kabler til hovedkortet, men jeg aner ikke hvor de skal settes inn på harddiskene hvis de skal der i det hele tatt.

Men det som egentlig er litt rart er at når jeg trykker 'del' i oppstarten og går inn i bios så finner den harddiskene og cd-rom og cd-rw der. Men når jeg skal prøve å starte windows så finner den de ikke.

 

 

Noen som har noe peiling på hva som kan være feil / hva jeg har koblet feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkort: Asus P4P800 DELUXE Hovedkort for S478/800Mhz

CPU: Intel Pentium 4, 2.6Ghz bus 800mhz

RAM: Geil 512 mb pc3200

Harddisk: Samsung (tror jeg) 80 gb

Skjermkort: GeForce 4 4200

 

 

De jeg kjenner sier hvertfall at problemet er at siden windows er installert på et annet chipset så er det noe bug med at den ikke finner harddiskene.

Men jeg gidder ikke reinstallere windows eller formatere harddiskene. Noen som vet noe som gjør at det funker uten å måtte gjøre det?

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg tror du har sat Hardisken på den onboard Promise controller.

(den nederste på hovedkortet når du kikker ind i kabinettet).

Men det skal gå bra det.

 

Promisesen må du 'enable' i BIOS og sette den til at køre P-ATA (parallel IDE)

 

Under BOOT-menuen velger du den Samsung hardisk som første Boot device.

 

Edit: Stavefeil!

 

PS. Som andre nevner må du nok formater og reinstallere WinXp igen og SP1

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Lol........jeg tror nok du må formatere harddiskene dine hvis det er slik at du nettopp har byttet hovedkort.........det er bare sånn det er det......

Og i de aller fleste tilfellene kreves det også at du reinstallerer Windows - ihvertfall hvis du ønsker noenlunde stabilitet.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Fikk et lite annet problem nå.

Har fått installert windows på en hd som jeg fikk låne av en venn.

Men når jeg prøver å koble til den 80gb hd'en som jeg har brukt før så får jeg bare feilmeldingen: "Reboot and select proper boot media or insert boot media in boot drive" eller hva det var. (husker ikke helt)

Windows funker bare når jeg kobler ut 80 gb hd'en.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...