Gå til innhold

Canon 300D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Plastfølelsen som så mange maser om. Jeg syntes dette ikke er noe problem. Noen påstår at den aut. hvitbalansen ikke er helt topp, men kan ikke si jeg har merket så mye til det. "Kun" 4 bilder i serie, ikke noe problem for vanlig menigmann heller. Kameraet slår seg av når Minnekortlokket åpnes, soo. Ingen justering av eksponering på blitsen. Mao er det kun småting på listen over svakheter.

Lenke til kommentar

TJa, men jeg vil vite de negative!

 

Selv om jeg skrev litt feil, så var vel ikke spørmålet til å missforstå? Eller skjønte du ikke hva jeg mente?

 

Dessuten kan jeg ikke skrive "hvilke negative fordeler..." Det blir jo et helt annet spørsmål!

Endret av tovito
Lenke til kommentar
Dessuten kan jeg ikke skrive "hvilke negative fordeler..." Det blir jo et helt annet spørsmål!

 

Jepp, nesten som "hvilke positive fordeler" eller "hvilke negative ulemper", hehe. Hva med "hvilke negative sider"? :laugh:

 

Men nok om det... Ser ut til at den lille spøken min gikk deg hus forbi uansett.

 

On topic:

 

Når det gjelder de negative sidene ved 300D så er det jo spørs hva du mener med negativt da... Jeg har ikke hørt om noen direkte feil og problemer med dette kameraet, så sånn sett har det ingen negative sider. Hva du ser på som negativt er jo vanskelig å si. Har kameraet stort nok buffer for deg? Høy nok oppløsning? Er det stort eller lite nok for deg? Er autofokusen rask nok? Tilbyr det kort sagt det du er ute etter? Hvis ikke så er den funksjonaliteten du savner en negativ side ved kameraet.

 

Ellers vil jeg anbefale deg å lese tester av kameraet på f.eks. www.steves-digicams.com , www.dpreview.com og ikke minst her på akam.no.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Neida, spøken satt den! Blir bare lei av at mange kommentere når noen skriver feil! Det er jo ingen poeng! Kanskje lider mange av dysleksi, og da er det spesielt vanskelig for vedkommende å ta imot slike spøker!

 

Det gikk helt greit for meg, jeg så spøken og tenkte ******... dær var det min tur!

 

Nok om det.

 

Kanskje jeg kan spørre et annet spørsmål, er det noen som har opplevd noe skikkelig irriterende og uventet med 300D? evt småfeil, eller andre negative sider (dårlig plassering av knapper, dårlig grep etc)

 

Buffer, størrelse, vekt og oppløsning er fakta som man kan lese om, men nå vil jeg hvite fra folk som har hatt kameraet en stund og som begynner å kjenne det! Hva er den mest negative siden?

Lenke til kommentar

Har du telelinser er avbildingsfaktor på 1.6x bra. Men dermed krise hvis du liker å bruke din gamle 24mm eller 17mm...

Kjøper man den med standard zoomlinsen er den grei nok, husk den er billig. Men ikke særlig lyssterk. Uansett, kjøp den med, den dekker standard zoomområde, og er ikke så dårlig som 'ekspertene' vil ha det til. Men en lyssterk 35mm eller 50mm bør stå på ønskelisten.

Ellers er førstinntrykket at der er masse knapper og funksjoner på kameraet, lett å gå vill. Men en er fort tilvendt, en kommer til å bruke dette kameraet mye, en slipper jo å vente på framkallingen....

USB overføringen av bilder fra kameraet er utrolig treg, bruk heller kortleser på PCen, det går fortere.

Savner ordentlig blitz overstyring.

At kameraet er av plast regner jeg ikke som en bakdel, dette kameraet drar en med over alt, og det er nesten et halvt kilo lettere enn en 10d. Plasten holder mål, virker solid. Og jeg liker 'sølvfargen', for oss som går litt utendørs er det skremmende å kjenne hvor varmt et svart kamera kan bli i solen.

Men la ikke disse 'bakdelene' skremme deg, å fotografere med en digital speilrefleks, som en 300D, er en opplevelse, for meg var det som å komme inn i en ny fantastisk verden. Har alt overveid å gi vekk min gamle 'analoge' Canon, kommer aldri til å bruke den igjen....

Lenke til kommentar
Det største irritasjonsmomentet mitt er egentlig bare et valg og en kostnadsfaktor. Jeg fikk med en 256MB brikke til kameraet og har anskaffet 2x512MB brikker i tillegg. Pga. at jeg har valgt å fotografere i RAW så går det ikke stort mer enn 35-40 bilder på 256MB-brikken og en 70-90 bilder på 512MB brikken.

Derfor vil jeg skaffe meg en portabel harddisk ved leilighet slik at jeg slipper å måtte begynne å vurdere bilder der jeg er. Nå er ikke jeg noen profesjonell fotograf, jeg er mer en amatør med fint utstyr, men jeg ser at jeg tar mange nok bilder når jeg først setter igang.

Utenom det har kameraet fått en ørliten knirke-lyd oppe i venstre hjørne på bakplaten, men det tror jeg nesten en må regne med på plastikk-hus som dette. Kameraet virker veldig solid og jeg har ingen planer om å drive fjellklatring med det slengende rundt halsen uansett.
Lenke til kommentar
Hvilke negative baksider har canon 300D?

 

Med forbehold om hva mitt ringe minne klarer å huske:

Etter hva jeg kan huske fra de utallige diskusjonene på dpreview så risikerer du et eller annet med Autofokusen i full Auto. Tror det omtrent slik: Hvis en har fokusert på et objekt, og det så kommer en person eller noe annet som beveger seg inn i fokusområdet, så vil servoen automatisk følge det nye objektet. Tror det kun gjelder om objektet kommer rett imot eller beveger segi rett linje bort.

Lenke til kommentar
[quote name='Ravis' date='29/01/2004 : 16:00'] [quote name='tovito' date='28/01/2004 : 13:33']Hvilke negative baksider har canon 300D?[/quote]

Med forbehold om hva mitt ringe minne klarer å huske:
Etter hva jeg kan huske fra de utallige diskusjonene på dpreview så risikerer du et eller annet med Autofokusen i full Auto. Tror det omtrent slik: Hvis en har fokusert på et objekt, og det så kommer en person eller noe annet som beveger seg inn i fokusområdet, så vil servoen automatisk følge det nye objektet. Tror det kun gjelder om objektet kommer rett imot eller beveger segi rett linje bort. [/quote]
Problemet med en løpsk AI-servo er en smule overdrevet.
Selv har jeg ingen problemer med det i det hele tatt. Grunnen er nok at jeg alltid bruker selv-valgt fokuspunkt og risikerer dermed ikke at et annen punkt skal prøve å finne fokus. Om man kjører kameraet på Auto og de andre programmerte modusene kan man ikke velge å bruke singel fokuspunkt.

Personlig styrer jeg i 99.9% av tilfellene unna de programmerte modusene, da man ikke har den valgfriheten/styringen som man har i de kreative modusene (P, Tv, Av, M og A-DEP). Jo før man behersker å bruke et kamera i kreative modus, jo mer glede får man av fotograferingen. Å bestemme selv hvor fokuspunktet i et bilde skal være må jo være en selvfølge om man har tenkt å få tatt noen gode bilder, hvor man selv har bestemt hvordan bildet skal se ut og ikke tar til takke med hva automatikken på kameraet synes er bra :yes:

Om det er et kamera for å ta bilder du er ute etter vil det være en stor tabbe å velge 828. Det er nå min mening :thumbup:
Lenke til kommentar

Nå må jeg ha en 300D! Har hørt så mye bra om den, samt at jeg fikk gleden av å prøve en et par dager! Jeg liker det godt! Har også prøvd f-828, men synes ikke bildekavliteten var tilfredsstillende! Men kanskje man skulle ta et skritt videre opp mot 10D (eller en brukt d60)?

Endret av tovito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...