Gå til innhold

Subwoofer


Anbefalte innlegg

Ser på suber og ser at Dali [url="http://www.hifiklubben.no/iz.asp?id=2|p|118|118|229|pdetail"]SWA12[/url] har lukket kabinett, mens Energy [url="http://www.energy-speakers.com/subwoofers/subwoofer_speakers_S10.html"]S10.2[/url] har bassrefleks.

Samtidig er kabinettet på Energy 40*40*44 cm (H,B,D) = 70.400 cm3, mens kabinettet på Dali er 45,5*36,5/*41 cm (H/B/D) = 68.090,75 cm3.

Burde ikke et lukket kabinett være større enn et bassrefleks kabinett ?? Og med tanke på at Dali har 12" mens Energy har 10". Eller har ikke dette så mye å si?

Jeg skal bruke til musikk og film, og vil ha en sub som da henger med helt fra lavt volum, slik at jeg kan få fine dunk selvom musikken står lavt på..

Vet ikke om forsterker effekten har mye å si, men Dali har 120W og Energy har 150W.

Har hørt mange lovord om Dali'n så den er vel bra.

Men hvilken bør jeg satse på til mitt bruk??
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går en del i "listepop" da jeg liker det meste, men den må klare en ekspolsjon på film uten at den står og uler og skrangler. Det gjør noen bassrefleks jeg har hørt, men de var til prisen 500-1000 kr, så antagelig ikke så bra kvalitet.

 

Variable Low Pass Filter - 50 -100Hz

 

Frequency Response (+/-3 dB): - 23-100Hz

 

Men hva betyr disse tallene?? Er hentet fra Energy suben. Spiller den helt ned til 23Hz??

 

For her har Dali disse tallene:

 

Variabel delefrekvens: 50-150Hz

Frekvensgang: 30-150Hz

 

Hvordan bør jeg tolke dette??

Lenke til kommentar
Går en del i "listepop" da jeg liker det meste, men den må klare en ekspolsjon på film uten at den står og uler og skrangler. Det gjør noen bassrefleks jeg har hørt, men de var til prisen 500-1000 kr, så antagelig ikke så bra kvalitet.

 

Variable Low Pass Filter - 50 -100Hz

 

Frequency Response (+/-3 dB): - 23-100Hz

 

Men hva betyr disse tallene?? Er hentet fra Energy suben. Spiller den helt ned til 23Hz??

 

For her har Dali disse tallene:

 

Variabel delefrekvens: 50-150Hz

Frekvensgang: 30-150Hz

 

Hvordan bør jeg tolke dette??

For å ta det første så ser det ut som energy subben går ned til 23Hz ja

 

Mens Dali går fra 30Hz til 150Hz

Variabel delefrekvens betyr at du bestemmer hvir høyt subben skal gå i frekvens du kan altså ta vekk alle signaler høyere en 50Hz - 150Hz avhengig av din instilling av delefilteret :thumbs:

Lenke til kommentar
Frequency Response (+/-3 dB): - 23-100Hz

 

Men hva betyr disse tallene??

Man måler gjerne høyttalere med +/-3 dB når man skal oppgi frekvensspekteret ( i dette tilfelle 23-100hz). Det kan godt hende at subwooferen spiller fra 10-100hz men da kan det hende at den spiller 10hz med -10db. Altså mye lavere enn 0db som er det lineære området.

Lenke til kommentar
Man måler gjerne høyttalere med +/-3 dB når man skal oppgi frekvensspekteret ( i dette tilfelle 23-100hz). Det kan godt hende at subwooferen spiller fra 10-100hz men da kan det hende at den spiller 10hz med -10db. Altså mye lavere enn 0db som er det lineære området

 

Og på norsk betyr det...??

 

Og det at Energy går opp til 100Hz, mens Dali går til 150Hz. Viktig det??

 

Jeg er i en læringsprosess her ja!!

Endret av moho
Lenke til kommentar

150Hz er den teoretiske grensen for hvor mennesker kan høre hvor lyden kommer ifra.. (+ -)

Hadde subben gått høyere ville du hørre at DR står subben og stemmer osv ville gått jennom den, såvidt da..

Vanligvis stille du delefrekvensen helt ned, det gir best "lydmessige" resultater...

Har i grunnen ingenting å sei om den går til 100Hz eller 150Hz..

Lenke til kommentar

Det jeg bare prøvde å si er at subwooferen spiller lavere enn 23hz med betydelig lavere lydtrykk en den gjør fra 23-100hz.

 

Hvis du ikke har kjempesmå satelitt-høyttalere du skal kombinere subben med har det lite å si at Dalien går høyere. Men jeg ville helt klart valgt Dali av de to.

Lenke til kommentar

Har gulvstående passe store høytalere, så det er vel da lite viktig om den spiller 150 eller 100 hz.

 

Men kan det tenkes at den ene av de har høyere lyd på lavere frekvenser (med tanke på den derre +/- 3db greia)

 

Bare den spiller fint på lave volum blir jeg glad. Dali aw10 hørte jeg ikke på lavt volum, men den taklet film-eksplosjoner bra da..

Lenke til kommentar
Hovedhøytalerene mine går til 44hz, så de tar seg vel av den jobben.

 

Men jeg hadde stilt den ned til de dypeste tonene ja, er evl det suben er til for!

Hei,

 

En par ting du må tenke på:

 

Dybeste tone (E) på en bassguitar er på 32Hz - filmeffekter som eksplosjoner, jordskjelv osv går mye lengere ned - lengere end det meneskelige øre kan høre - men man kan merke det.

Jeg ville gå for Energy subben - da den går ned til 23Hz.

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Har hørt bassreflekser rumle før under feks eksplosjoner. Ikke moro.

 

på bekostning av en liten reduksjon i frekvensgangen

 

Betyr dette at lukket kabinett re årsaken til at den Dali går til 30 Hz, mens Energy (teoretisk) går til 23Hz??

 

Vil Dali da være en bedre Allrounder?? For en presis bass på musikk er vel å foretrekke.

 

Men har det stort å si at Dali er 12" mens Energy er 10"??

Lenke til kommentar

ser du har postet mange poster om subwoofer osv.. jeg har vist svart der og.

 

SWA-12 henger med fra start, du kan jo og selvfølgelig stille in volum, delefrekvens osv (dette kan ta litt tid og krever masse lytting for å få det "rett")

Alle SWA-subbene til DALI er laget spesiellt for musikk og det er derfor de er laget i lukket kasse, di brommer og rister absolutt nok på filmer og men på musikk skal jeg låve deg du blir imponert :)

 

Husk på å koble den til med signal-kabler og ikke høytaler-kabler! Det gir et mye bedre resultat..

Noe annet jeg også har merket er at vist du har en DVD-spiller så får du mye mer presis, kraftig og detaljert bass vist du bruker en coax-kabler fra dvd-en til forsterkeren..

Bruker du vanlig signal-kabel så vil ikke sub'en ha et "eget bass-spor" som den spiller etter og vil da virke MYE tammere :/

 

jaja, gl

Lenke til kommentar

Jeg har postet tett! Takker selvfølgelig for alle svar.

 

Bruker du vanlig signal-kabel så vil ikke sub'en ha et "eget bass-spor" som den spiller etter og vil da virke MYE tammere :/

 

HÆ? Signalkabel betyr da..?

 

Har kjøpt meg hk forsterker nå, for da har jeg sub-utagng. Dette du mener?? For da har vel bassen eget spor.

 

Og da låter den vel bedre.

 

Spurte Hifi klubben, men de mente jeg ikke ville høre stort forskjell på AW10 (eksen min) hvis jeg kjørte den på sub-utgang (mot da jeg hadde den koblet opp med høytaler ledninger).. Derfor tenkte jeg da på SWA12.

 

Men hadde AW10 låtet betydelig mye bedre med nå ny forsterker med egen utgang til sub??

 

Virker som jeg kommer til å gå for Dali uansett? Elkjøp her oppe på lillehammer suger uansett. Kan ikke dette med kundebehandling..

Lenke til kommentar

ja jeg mener fra sub-utgangen på forsterken :)

 

Jeg hører enorm forskjell på dette og høytaler-kabler, spesiellt på DUNKEN, ristingen er der vel nesten uansett.

 

Men det viktigste tipset blir som jeg sa og bruke dvd'en vist du har da, med en coax-kabel. Ikke kjøp en billig en, ta en av de billigste de har på hifiklubben eller noe slikt..

 

Jeg har ikke hørt på AW-10 men tror ikke den er i nærheten av potensiale til SWA-12'en.. Men du ville nok hørre/føle forskjell vist du prøvte det jeg har sagt nå :p

 

mvh

Lenke til kommentar

btw.. AW-10 er jo ikke "aktiv" så det betyr jo at forsterken din må drive dem.. ikke noe spesiellt bra. Vist ikke du har en KRAFTIF forsterker som er veldig strømsterk og tåler høy last

 

Så kan du jo tenke deg at det blir litt forskjell når swa-12 får en egen dedikert 120W forsterker...

Lenke til kommentar

Har DVD, og tittet bakpå den nå, og der under Digital out lå coaxen ja.

 

Og på forsterkeren hadde jeg en Digital inn (cd) som så ut som kunne passe.

 

Regner med at SWA12 banker AW10 ja.. Men slik jeg hadde det fik jeg vel ikke hørt på den ordentlig..

 

Ser at hifi klubben har Denne og da tenker jeg på den billigste. Funker den??

 

Prater Stereo!! Har hverkern plass eller økonomi til å kjøpe flere høytalere nå..

 

påvirker det ting??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...