Gå til innhold

Lyden er flat! Hvorfor? Hvordan unngå?


Anbefalte innlegg

Jeg har et KOSS UR-30 (headset) koblet til onboard-lydkortet på min nye maskin. Hovedkortet er altså et EPoX EP-8KRAi (Via KT600-chipset). Når jeg prøver å spille musikk i Winamp og WiMP, høres lyden helt forferdelig flat ut. Software-equalizer-innstillinger gjør det heller ikke slik jeg vil ha. Hvordan får jeg lyden "rett ut", uten at den blir gjort "flat og tørr" av systemet? Tips?

(Lydbrikken er altså ALC655 fra Realtek.)

 

Edit:

- har prøvd å oppgradere driverne til det nyeste jeg fikk tak i på RealTek.com.tw

- har oppgradert fra DX8.1 til DX9.0b

- har prøvd software-equalizers

Endret av the_ruthless
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har et KOSS UR-30 (headset) koblet til onboard-lydkortet på min nye maskin. Hovedkortet er altså et EPoX EP-8KRAi. Når jeg prøver å spille musikk i Winamp og WiMP, høres lyden helt forferdelig flat ut. Software-equalizer-innstillinger gjør det heller ikke slik jeg vil ha. Hvordan får jeg lyden "rett ut", uten at den blir gjort "flat og tørr" av systemet? Tips?

Præ-hæhæhæ..

 

(tenkte at siden dette er mitt første innlegg ever, så skal det gå til deg Tore, og være totalt usaklig.)

 

Prøvd andre typer drivere? :)

Lenke til kommentar
Nå er det jo litt knøvlete å innstallere andre OS'er for å finne ut av lydproblemene mine, da... Så nei. Det er snakk om WinXpPro.

Det var bare et forslag. for å se om det er driverene som plages av WinXp. Du har sendt mail til de som har laget lydkortet/hovedkortet ja?

Lenke til kommentar

Jeg VET at headsettet låter slik det skal, for det har jeg testet (har hatt det i et års tid) på en Mac etter å ha testa det på lydkortet på PC'en... Lydkortet/driverne er nok mer problemet... Men aner ikke helt hvordan.

 

Edit; Den nederlandske support'en til EPoX er ganske tåpelig. "Vi prøvde vårt headset på vårt hovedkort, og det funka helt fint." Og det var stort sett alt de skrev, i tillegg til "best regards", da. Høflig null-kunnskap.

Endret av the_ruthless
Lenke til kommentar

Headsettet er helt kurrant. Har testa det, som nevnt, på Mac'en jeg har ved siden av meg her, har testa det på en NAD T752 og et par andre PC'er, så jeg vet nøyaktig hva jeg kan forvente fra det. Og nekter å tro at lydkort er så kjipe som dette i år 2004. En vesentlig del av lydspekteret mangler jo?! (Bass, mellomtone.)

 

cdrom:

Tja. Det er jo en mulighet... (Store klokker.) Men det har ikke vært et problem før, det med å levere nok strøm på andre maskiner. Hvordan kan man eventuelt få lydkortet til å levere mer strøm, da?

Endret av the_ruthless
Lenke til kommentar

Åh. Det er litt trist om jeg må kjøpe/skaffe et eksternt lydkort, da, men okej... Onboardlydkortet på mitt Soyo K7V-Dragon Plus! er jo sinnsykt bra, egentlig, det har brilliant god lyd på musikk og film (og suger litt til spilling). For jeg trenger jo bare dette lydkortet til stereo (musikk) og INGENTING annet.

 

KAN prøve med et par datahøyttalere i morgen, men tviler på at det har noe særlig å si...

 

Og ellers; joda. Det står i rett utgang, og jeg har valgt rette innstillinger ("headset") i softwaren.

 

Takk for hjelp og tips så langt.

Lenke til kommentar

Okej, testa med et par høyttalere, og plutselig hadde låta "Propellerheads - Spybreak!" fått plenty av bass og "nedre del" av mellomtonene. Disse høyttalerne har egen strømkilde. Kan problemet rett og slett være at headsettet (ganske stort) krever for mye strøm?

Er dette et vanlig problem? (Kan problemet bli borte om jeg setter i et PCI-lydkort, og altså bruker dette til lyd istedetfor?)

Endret av the_ruthless
Lenke til kommentar

Har kommet fram til at jeg trenger et forsterker-ledd mellom lydkortet og headsettet. Noen tips om dette? (Har svært lite peiling på akkurat det.) Det er kanskje litt drøyt å kjøpe et lite høyttalersett med headset-utgang på til dette bruket...

 

Alternativet er å teste med et eget lydkort. Så tungvint.

(Noen som vet om dette kortet kan gi nok futt til mitt kjære KOSS UR-30-headset?)

Endret av the_ruthless
Lenke til kommentar

har samma problem med mitt phillips sbc 890 headset når jeg tenker meg om. På det eksterne lydkortet mitt (sb live value) funker det sånn noen lunde. på dårligere lydkort er lyden flat. På ekstern forsterker er lyden KNALL.

 

ergo, et tungdrevet headset. faktisk VELDIG tungdrevet, da det er ikke hvilken som helst forsterker som drar det bra akurat....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...