Gå til innhold

Hvor stor vanntank?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det sies at størelsen på en vanntank ikke har noe og si på temperaturen, hvis ikke du har et basseng ute i hagen. Det som har noe og si er størelsen på radiatoren og hvor store og hvor fort viftene går.

Normal størrelse på en vanntank er 2-3dl.

 

Det sier også at det er bra og montere vanntanken høyt oppe i kabinettet, da slipper du problemmer med luft i systemmet.

 

Skal lage en ny vanntank jeg også.

Den skal passe inn i en 5 1/2" CD-rom plass. (har ikke prøvd enda, med målene er tatt med skyvelær).

 

Fronten er litt større enn resten av tanken(da skal det bli lett og sette den inn).

Front platen stikker 1,5mm ut på hver side og 0,5mm oppe og under.

Det må bores og gjenges huller i sidene for og feste den.

 

Her er det tegning til min nye vanntank

 

Denne er laget av 10mm plexiglass, alle sider.

Kan lages med 3mm topp og bunn. (da økes høyden på sideplatene med 14 mm til 35mm).

Jeg får kjøpt disse platene ferdig skåret av glassmesteren for 120,-

Platene limmes sammen med plexilim.

Setter så inn tetteplugg og slangenippler og trykkprøver med en bar luftrykk.

Endret av bluesman
Lenke til kommentar
Lurer på om det er noen som har synspunkt på hvor stor en vanntank bør være. Vil størrelsen på vanntanken ha noe å si på temperatur? Fordeler/bakdeler ang størrelse??

Når du skal lage egen tank synes jeg du skal lage så stor du har plass til. Det er kanskje ikke noen store fordeler med stor tank, men utover at den tar mer plass er det hvertfall ingen ulemper!

 

Angående temperaturer så vil en stor tank føre til en jevnere temperaturkurve. Det tar lengre tid før du når maks temp og det tar tilsvarende lengre tid før vannet er kjølt ned igjen. Maks og minimum temp vil bli det samme sålenge tanken ikke avgir varme, men lager du den i alu/kobber så skal du ikke lage så stor tank tank før den faktisk er med på å kjøle (dog en radiator i same størrelse vil selvsagt være mer effektiv selv uten vifte). En stor tank har jo også den fordelen at du kan putte pumpa nedi noe som etter min subjektive oppfattning rundt halverer støyen fra den, men du får en liten økning i vanntemp da du tilfører litt mer varme til vannet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...