Gå til innhold

Heldig eier av ulåst Barton 2500


lancaster

Anbefalte innlegg

Jeg er den heldige eier av en Athlon xp2500 som er ulåst (barton). Har hørt at det ikke er så mange av dem eller no.

 

I alle fall, jeg får ikke kjørt den på mer enn 13*166.

 

Altså XP 3000 hastighet, men etter hva jeg har lest her så ser det ut som at alle er enig i av jeg burde klare 3200 hastighet. Den ligger på 47 grader ved full load, og 42 idle. Volt står på 1.73. (1.725 el 1,750 i bios).

 

Noen tips om jeg kan gjøre for å få den litt lengre opp? Jeg har ikke flasha til nyere bios, er det sannsynlig at jeg kan komme høyere med ny bios? Ser ikke helt hvordan det er mulig men...

 

Resten av systemet av betydning

512 winmos PC2700 (333)

Abit NF7

Den nye MIST kjøleren.

 

Noen tips om hva jeg kan gjøre for å nå 3200? Jeg er litt redd for å gå høyere opp på volten, ettersom at jeg egentlig ikke har råd til en ny cpu nå, og vil ikke gå tilbake til duron 1300. :)

 

På forhånd takk for alle svar.

 

 

Med vennlig hilsen

Steffen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare så det er sagt så er det ikke alle som klarer xp3200 hastighet,jeg er desverre en av dem.

Klarer også 13x166 eller 10.5x200 men nærmer jeg meg 2200Mhz går det ikke lenge før maskinen henger.

Men håper for din del at du er heldigere :)

 

Ellers så er det mange tråder med gode tips til å klokke xp2500 med NF7 kort.

Lenke til kommentar

Min 2500+ har en grense på litt over 2100MHz (Prime stabil), altså langt fra toppklasse skal man tro det man leser på forumet.

 

Best ytelse fås ved så høy FSB som gir stabilt minne og chipsett, og deretter øke multiplier så høyt som det blir stabilt. Hos meg er det nå 210*10, selv om 233*9 også går fint (men chipsettet kan bli varmt).

Lenke til kommentar
Den ligger på 47 grader ved full load, og 42 idle. Volt står på 1.73. (1.725 el 1,750 i bios).

Med 47 grader celsius på full load, kan du godt prøve å øke CPUspenningen litt (ett hakk av gangen). Min Barton 2500+ kjører pt på ca 2400 MHz (jeg har ikke stabilitetstestet ennå), og har en load temp på omlag 60 grader celsius. Kjernespenningen er på 1,85 volt (+/-). Bare så fordømt irriterende at mammakortet (NF7 V1.2) mitt ikke er glad i FSB over 170 MHz, i kombinasjon med Barton prosessoren (det kjørte glatt på 210 MHz med min gamle tordenfugl).

Lenke til kommentar
Den ligger på 47 grader ved full load, og 42 idle. Volt står på 1.73. (1.725 el 1,750 i bios).

Med 47 grader celsius på full load, kan du godt prøve å øke CPUspenningen litt (ett hakk av gangen). Min Barton 2500+ kjører pt på ca 2400 MHz (jeg har ikke stabilitetstestet ennå), og har en load temp på omlag 60 grader celsius. Kjernespenningen er på 1,85 volt (+/-). Bare så fordømt irriterende at mammakortet (NF7 V1.2) mitt ikke er glad i FSB over 170 MHz, i kombinasjon med Barton prosessoren (det kjørte glatt på 210 MHz med min gamle tordenfugl).

:yes: , men først etter at du har funnet FSB/RAM grense.

 

Staljin

Lenke til kommentar

Vel, det første jeg prøvde var jo å uppe fsb, men jeg kommer ikke til mer enn 180 ca så kuker den ut helt, og jeg finner ikke riktig innstilling for minnet heller. (fsb ratio). Fordi, hvis jeg ikke tar feil, så skal den stå på 6:5, og ved 200 mhz FSB skal da minnet kjøre på 333, noe som skal funke fint, men jeg har ikke dette valget.

`

Nærmeste jeg kommer er 5:4 tror jeg(og da må jeg kjøre på 210 noe som ikke kommer på tale med denna maskinen i alle fall, dog, har ikke testet å senke multiplyer da).

 

Også lurte jeg på, sist jeg klokket opp en maskin var min stolte athlon 650, og der var det alltid fare for at pci bussen ble for høy, hva har skjedd med dette? Det virker som at dette ikke er ett problem lenger?

 

I tilegg så er jeg ikke så glad å gjøre hk'et på 200, 166 er vel der for en grunn?

Lenke til kommentar
Vel, det første jeg prøvde var jo å uppe fsb, men jeg kommer ikke til mer enn 180 ca så kuker den ut helt, og jeg finner ikke riktig innstilling for minnet heller. (fsb ratio). Fordi, hvis jeg ikke tar feil, så skal den stå på 6:5, og ved 200 mhz FSB skal da minnet kjøre på 333, noe som skal funke fint, men jeg har ikke dette valget.

`

Nærmeste jeg kommer er 5:4 tror jeg(og da må jeg kjøre på 210 noe som ikke kommer på tale med denna maskinen i alle fall, dog, har ikke testet å senke multiplyer da).

 

Også lurte jeg på, sist jeg klokket opp en maskin var min stolte athlon 650, og der var det alltid fare for at pci bussen ble for høy, hva har skjedd med dette? Det virker som at dette ikke er ett problem lenger?

 

I tilegg så er jeg ikke så glad å gjøre hk'et på 200, 166 er vel der for en grunn?

Hei,

på nForce mammakort anbefales det som regel å kjøre minnet og FSB synkront (dvs 1:1, 2:2, 3:3 etc). Sett en lav multiplikator på prosessorfrekvensen (eks 5X el., slik at du ikke stresser prosessoren) og sett FSB så høyt som du kan uten å miste stabilitet (kjør memtest86 el.). Dersom du har NF7 v2.0 så vil antagelig minnet være det som begrenser hvor langt du kommer, dersom du har et v1.x mammakort tviler jeg på at du kommer særlig mye over 170-175 MHz på FSB. Sett deretter FSB til std., dvs 166MHz (evt. lavere), og lek deretter litt med multiplikatoren og kjernespenningen på prosessoren for å finne ut hvor fort prosessoren er villig til å gå. Nå vet du hvor fort hhv. mammakortet og prosessoren kan kjøre, da er det bare å finne fram kalkulatoren for å regne ut multiplikatoren for maks. frekvens på prossesoren med maks. FSB (prøv deg litt fram det er mulig du må sette FSB et par MHz lavere enn maks for å få systemet stabilt).

 

Og by the veien, så er AGP og PCI frekvensen på nForce brikkene uavhengig av FSB.

 

mvh

Lenke til kommentar
Bare så fordømt irriterende at mammakortet (NF7 V1.2) mitt ikke er glad i FSB over 170 MHz, i kombinasjon med Barton prosessoren (det kjørte glatt på 210 MHz med min gamle tordenfugl).

NF7 1.x+166FSB = Ikke bra. Løsningen er å gjøre om CPU-en til å ha 133FSB som standard ved å kutte den tredje L12-broen, så vil nok ikke 210 være noe problem.

Lenke til kommentar
NF7 1.x+166FSB = Ikke bra. Løsningen er å gjøre om CPU-en til å ha 133FSB som standard ved å kutte den tredje L12-broen, så vil nok ikke 210 være noe problem.

Unnskyld meg, men mener du at jeg skal begynne å kutte i prosesoren? Tenk igjen, dessuten, hva er problemet med 166 fsb? den er jo laget og sertifisert for å kjøre det, setter jeg ned fsb setter jeg jo ned ytelsen på hele systemet, og det kommer ikke på tale. minne skal stå på 166 ellers mister jeg jo mye båndbredde.

 

Jeg ser ikke helt hvordan dette kan "hjelpe" meg i å få cpu'en raskere når resten av systemet blir ei flaskehals.

 

Kanskje du kan utdype hva du mener, og hvorfor jeg skal gjøre det?

 

Med vennlig hilsen

Steffen

Lenke til kommentar
Har du satt opp spenningen til max på hovedkortchipsettet?Det gjorde jeg på mitt nf7 og gikk fra 185 til 219MHz stabilt...

 

Du burde absolutt flashe til nyeste bios, kan faktisk ha mye å si, det

OKI, skal teste å flashe biosen, har ikke lekt med volten på chipsettet, men vil ikke chipsettet gå varmt? Finnes det noen måte å sjekke dette på uten å putte på ei sensor av no slag?

 

Med vennlig hilsen

Steffen

Lenke til kommentar
Unnskyld meg, men mener du at jeg skal begynne å kutte i prosesoren? Tenk igjen, dessuten, hva er problemet med 166 fsb? den er jo laget og sertifisert for å kjøre det, setter jeg ned fsb setter jeg jo ned ytelsen på hele systemet, og det kommer ikke på tale. minne skal stå på 166 ellers mister jeg jo mye båndbredde.

 

Jeg ser ikke helt hvordan dette kan "hjelpe" meg i å få cpu'en raskere når resten av systemet blir ei flaskehals.

 

Kanskje du kan utdype hva du mener, og hvorfor jeg skal gjøre det?

 

Med vennlig hilsen

Steffen

Unnskyld meg, men dette er løsningen for kjøre høy FSB med 166FSB CPU på NF7 1.2. Det er en bug i chipsettet. Med v2.0.kort er det motsatt, har lappet sammen broen på min XP2400 med vellykket resultat.

Istedenfor å kutte broen kan man kortslutte den med et batteri (formann har forklart dette i noen poster, søk i ok-forumet).

 

Les avsnittet "L12 MOD" her:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=133443

 

I denne tråden står nok det meste rundt emnet:

http://www.xtremesystems.org/forums/showth...=&threadid=6934

Lenke til kommentar
Har du satt opp spenningen til max på hovedkortchipsettet?Det gjorde jeg på mitt nf7 og gikk fra 185 til 219MHz stabilt...

 

Du burde absolutt flashe til nyeste bios, kan faktisk ha mye å si, det

OKI, skal teste å flashe biosen, har ikke lekt med volten på chipsettet, men vil ikke chipsettet gå varmt? Finnes det noen måte å sjekke dette på uten å putte på ei sensor av no slag?

 

Med vennlig hilsen

Steffen

Ingen fare for at chipsettet går varmt, sett opp til høyeste spenning for chipset. Har gjort det selv, og jeg kjører uten vifte til og med (dog med kjøleribbe fra zalman).

Endret av kristofo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...