Gå til innhold

Oppgradering av PC - AMD


Anbefalte innlegg

Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB 2 634,44

 

Seagate Barracuda 7200.7 120GB S-ATA 880,15

 

AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz 765,06

 

Asus A7N8X-E Deluxe hovedkort Socket A 1 045,59

 

TwinMOS PC3200 TwiSTER DDR 512MB CL2 996,44

 

Thermaltake Volcano 11+ Xaser Edition 250,25

 

TOTALT: 6 571,93

 

Dette er fra komplett.no. Tror ikke jeg kommer til å kjøpe derfra da de ikke får inn enkelte av delene før 28. Februar. Eventuelle oppsett skal være max 7000 (er ikke gnien på 100 lappene men 7500 er for mye.)

 

Jeg skal ha delene som er nevnt ovenfor, det jeg er i tvil på er hovedkort, RAM og kjøler/vifte. Det er viktig for meg at det ikke skal være helikopter støy fra cpu, men jeg tåler støy.

 

Angående harddisk har jeg lest at 7200.7 skal være det nye S-ATA interfacet og Seagate skal være den beste. Noen som har kommentarer til oppsettet?

 

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viftene på radeon 9800pro bråker litt. Jeg har min på 7(5?)volt, og da er den stille. Den blir ganske varm, så jeg har en annen vifte(60mm) som blåser på fra baksiden. Så enten lever du med bråket, eller bestiller en annen løsning til å kjøle skjermkortet med en gang. Har hørt mye fint om vga silencer fra f.eks microplex.

 

Ellers er det greit. Kan også anbefale nf7-s v2 til HK.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at det skal være bedre med lavere timings på RAM med AMD XP prossessorer. Den RAMen jeg har der har lavere timings enn den wh1t3inc foreslo. Er ikke sikker på om det er sant dog.

 

Dessuten har ikke hovedkortet som er foreslått GBLan, noe som kanskje kan være fint å ha i fremtiden.

Endret av NilsJohan
Lenke til kommentar

Cooler Master AERO 7+ AMD 318,50

 

Thermaltake Gigant II Heatpipe VGAcooler 277,50

 

AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz 765,06

 

Seagate Barracuda 7200.7 120GB S-ATA 880,15

 

Asus A7N8X-E Deluxe hovedkort Socket A 1 045,59

 

PowerColor Radeon 9800 PRO 128MB DDR 2 095,00

 

Corsair XMS PRO3200 DDR-DIMM 512MB CL2 1 242,14

 

Totalt: 6 915,19

 

Dette ser ut til å bli mitt endelige oppsett. Jeg er fortsatt ikke sikker på RAMen, er det vits å kjøpe så bra RAM hvis jeg bare skal overklokke med viften jeg har satt opp? Kan jeg klare meg med value av corsair eller noe twinmos RAM? Noen som har innspill om det?

 

Jeg bestemte meg også for å kjøpe powercolor med skjermkort kjøleribbe pluss vifte, koster mindre enn sapphire og man bør vel klare mer ytelse ut av skjermkortet med det enn med bedre merke? eller?

 

Kjøper alt fra komplett forresten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Hvis du ser i profilen min ser du at jeg har en ganske god Corsair ram i den stasjonære. På den bærbare har jeg derimot 1024 ram og kan forestille meg at den ikke er av ypperste merke. Likevel merker jeg forskjell (dvs bedre på laptop). Blir nok en oppgradering på meg snart.

Lenke til kommentar
Hovedkort og ram. Bare et forslag.

Enig!

Besparelse ved å velge dette hovedkortet: ca 150 kr

Besparelse ved å velge denne ram'en: ca 200 kr

Total besparelse: 350 kr

 

Besparelsen kan f.eks brukes på 160GB i stedet for 120GB harddisk eller noe annet kult som du har bedre nytte av.

 

Gbit-LAN er totalt unødvendig, både nå og for fremtiden. Dvs. man klarer sikkert å utnytte hele båndbredden til et Gbit-LAN en gang i fremtiden og man klarer sikkert også å finne bruksområder der det har noen hensikt, men dagens hovedkort klarer nok unasett ikke å utnytte mer enn ca 300Mbit/s likevel. Og så lenge det holder i lange baner med 100 Mbit/s i dag og i overskelig fremtid (som er ca 1-2 år i databransjen) så ser jeg ingen grunn til å betale noe ekstra for dette.

 

PS. Når det gjelder ram og timings så må du huske at timings utgjør noen få prosent bedre ytelse i ram-spesifikke tester, og som regel under 1% og ofte 0% for alle andre tester (system-tester, spill- og program-tester, og andre ytelsetester). Så det er kanskje noe å tenke på om denne forskjellen faktisk er verd de 200 kronene ekstra .

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
commit charge (K)

Total 336520

Limit 1279212

Peak 406552

trenger jeg meir ram ? har nå 512MB ddr ram

Det der ser helt bra ut. Du bruker bare 80% av det du har tilgjengelig. Du trenger ikke mer ram ennå.

 

Om du skulle passere 512 MiB under bruk så er det heller ikke noe krise, det betyr bare at det går en del tregere (pga swap) akkurat når det skjer, men ellers er det helt ok.

Lenke til kommentar
ok,- har opplevd at spesielt pctv korte mitt hakker noe forferdelig. sendte en mail til support hos pinnacle og fikk som svar at jeg hadde for lite ram...

Det var en utrolig dårlig unnskyldning av pinnacle. Send samme mailen til dem på nytt, men fortell denne gangen hvor mye ram du har totalt og at "peak" ikke er i nærheten av dette en gang. Kryss fingrene for at det er noen andre som svarer. (han som svarte deg sist hadde kanskje en dårlig dag)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...