Gå til innhold

Lavere effekttap for IBM på 90 nm


Anbefalte innlegg

Det var en ganske uvitende kommentar. Apple bruker allerede denne prosessoren i Xserve G5. PowerMac G5 med denne prosessoren kommer når som helst.

Ettersom du tydeligvis vet en del om dette så kan du kanskje være så snill å fortelle meg hvor en kan kjøpe dual G5 X-server? Da mener jeg hvem som kan levere den innen en ukes tid eller to.

Apple har ikke begynt å sende ut sine DUAL Xsever, men jeg har selv sett en SINGEL Xserver med 90nm PPC970FX, med mine egene øyne. ;)

 

Bare fordi de ikke har begynt å shippe DUAL Xservere går det faktisk an å shippe SINGEL xservere. Viste du det???

Det har nå gått 3 måneder siden pgressum spurte og Apple klarer fortsatt ikke å levere varene?! Det må være tidenes papirlansering! :no:

 

Og hadde du giddet å finne ut hvorfor så er det grunnet, i følge apple sine finansiele resultater, at IBM bare klarer å få 20% av brikkene til å yte i nærheten av 2Ghz.

 

Og IBM sier at det er grunnet at de prøver å lage en nesten helt ny CPU med SSSCOI og 90nm brikker samtidig.

Ja, det er godt kjent at IBM sliter med avkastningen av 970FX på sin 90nm-prosess men det burde Apple tatt høyde for. Forresten, pleide ikke Apple å overklokke G3/G4 på sine toppmodeller før også da? ;)

 

Og hva er SSSCOI for noe? :dontgetit:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det har nå gått 2 måneder siden pgressum spurte og Apple klarer fortsatt ikke å levere varene?! Det må være tidenes papirlansering! :no:

Det er vel gammelt nytt at det kommer uforutsette problemer når en går ned et hakk på nodestørrelsen. Ikke lenge til dette faktumet kommer ramlende ned i hue på andre produsenter som jobber med overgang til 90nm tenker jeg... "alt er etter planen" Right! Nå ja! Før produktene skal sendes ut. Klart alt er "etter skjema" :yes: ...etter?

Lenke til kommentar
Det har nå gått 3 måneder siden pgressum spurte og Apple klarer fortsatt ikke å levere varene?!  Det må være tidenes papirlansering! :no:

Det er vel gammelt nytt at det kommer uforutsette problemer når en går ned et hakk på nodestørrelsen. Ikke lenge til dette faktumet kommer ramlende ned i hue på andre produsenter som jobber med overgang til 90nm tenker jeg... "alt er etter planen" Right! Nå ja! Før produktene skal sendes ut. Klart alt er "etter skjema" :yes: ...etter?

Ja, det vil som regel alltid være problemer med en ny teknologiovergang men jeg har tro på at det tette samarbeidet med IBM vil medføre at AMD drar lærdom og slipper unna de verste problemene med sin 90nm-prosess. Siden AMD allerede mer eller mindre har lovet betydelig lavere strømforbruk, så ser dette absolutt positivt ut synes jeg :)

Lenke til kommentar
105W for FX (Socket 940) single core tviler jeg sterkt på. For det første tviler jeg på at dual core K8 vil selges som FX i det hele tatt. Det blri nok en ny og dyr serie Opteron fra starten av.

 

Jeg tror ikke at dual core K8 blir særlig dyrt heller. Husk at minnekontrolleren + 3x HT + 1MB L2 cache utgjør ca 60% av dagens K8. Hvis den nye dual-core K8 fortsatt vil inneholde 1MiB L2 så kan man altså forvente en die størrelse på 40% over dagens på samme prosess (130nm). Hvis L2 cachen dobles til 2MiB så vil kjernen bli ca 80% større på samme prosess. Men husk nå også at prosessen skal krympes fra 130nm til 90nm. Dette halverer ca arealet (teoretisk: 90^2/130^2 = 0,48 = 48%). Dvs. at kjernen vil holde seg så liten at den er fullt mulig å produsere økonomisk. En enkel sammenligning av masseproduserte CPU'er:

 

Noen av de minste: Pentium 350nm: 83 mm^2, Pentium MMX 250nm: 90 mm^2, AMD K6 250nm: 68 mm^2, Pentium3 tualatin 130nm: 80 mm^2, AthlonXP Thoroughbred A 130nm: 81 mm^2, Pentium-M 130nm: 83 mm^2, Pentium4 prescott 130nm: 112 mm^2.

 

Nåværende Opteron/Athlon64 1 MB L2 130nm: 193 mm^2

Teoretisk dual core Opteron 1MB L2 130nm: 270 mm^2

Teoretisk dual core Opteron 2MB L2 130nm: 347 mm^2

Teoretisk Opteron/Athlon64 1MB L2 90nm: 93 mm^2

Teoretisk dual core Opteron 1MB L2 90nm: 130 mm^2

Teoretisk dual core Opteron 2MB L2 90nm: 167 mm^2

Teoretisk Opteron/Athlon64 1MB L2 65nm: 48 mm^2

Teoretisk dual core Opteron 1MB L2 65nm: 68 mm^2

Teoretisk dual core Opteron 2MB L2 65nm: 87 mm^2

 

Noen av de største: Pentium 800nm: 294 mm^2, AMD K5 500nm: 251 mm^2, Pentium Pro 500nm: 306 mm^2, AMD K6 300nm: 251 mm^2, PentiumII 280nm: 203 mm^2, Athlon 250nm: 184 mm^2, Xeon (PIII-basert) 2MB L2: 385 mm^2, Pentium4 Willy 180nm: 217 mm^2, Xeon (P4-basert) 2MB L3: 237 mm^2, Itanium1 180nm: ? mm^2, Itanium2 McKinley 130nm: 374 mm^2, Itanium3 Madison ? mm^2.

Flere spennende detaljer om dual-kjerne K8 har nå dukket opp:

http://www.vr-zone.com/?i=734&s=1

Dualcorek8.jpg

 

Og her:

http://www.eweek.com/article2/0,1759,1574332,00.asp

 

"One of the most powerful things next year is going to be our dual-core product. To me, that's going to really shock the hell out of everyone, because it's going to be hardware-compatible, infrastructure-compatible, pin-compatible. I mean, people that have a 2-P system can slap in a dual-core product and end up with a 4-P system for the price of a 2-P. That's been the biggest drawback, everyone tells me. What keeps them from going from a 2-P to a 4-P system? It's price."

 

:dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...