Gå til innhold

Tråløst nettverk med bærbar..


Somle_

Anbefalte innlegg

Hei,

 

har akkurat kjøpt en HP Compaq nc8000, den har innebygget tråløst nettverkskort, men når jeg søker etter tråløse nett. Så finner jeg ingen? Har 2 tråløse aksess punkt og et par andre bærbare som det tråløse funker fint med, men de er ikke centrino. Noen som har noen ide hvorfor jeg ikke finner noen tråløse nett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

 

har akkurat kjøpt en HP Compaq nc8000, den har innebygget tråløst nettverkskort, men når jeg søker etter tråløse nett. Så finner jeg ingen? Har 2 tråløse aksess punkt og et par andre bærbare som det tråløse funker fint med, men de er ikke centrino. Noen som har noen ide hvorfor jeg ikke finner noen tråløse nett?

Jeg ville sjekket om aksesspunktene tok både 802.11b og 802.11g-nettverkskort. Jeg tror WLAN i Centrino er basert på 802.11b, mens de fleste nye trådløse aksesspunkt bare tar 802.11g-nettverk som standard, og da er det jo ikke noe rart til at du ikke finner noen nettverk :-)

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Hei,

 

har akkurat kjøpt en HP Compaq nc8000, den har innebygget tråløst nettverkskort, men når jeg søker etter tråløse nett. Så finner jeg ingen? Har 2 tråløse aksess punkt og et par andre bærbare som det tråløse funker fint med, men de er ikke centrino. Noen som har noen ide hvorfor jeg ikke finner noen tråløse nett?

Jeg ville sjekket om aksesspunktene tok både 802.11b og 802.11g-nettverkskort. Jeg tror WLAN i Centrino er basert på 802.11b, mens de fleste nye trådløse aksesspunkt bare tar 802.11g-nettverk som standard, og da er det jo ikke noe rart til at du ikke finner noen nettverk :-)

Nå er det vell slik at G er en vidreføring av B, og at G er bakoverkompatibel med G. DVS G alltid har støtte for B, jeg har ikke sette en ren G ruter som ikke da støtter B i det hele tatt?

 

Til Trådstarter:

 

Siden du har 2 trådøse punkter, har du at de begge sender ut på samme nett, eller en er bridge? Eller har du to separate nettverk?

 

Uansett, test med og sette på Enable Broadcast SSID. Hvis du da ikke har dette på alerede, så setter du den av etterpå. Samme med wep og alle sikerhets instilinger, slå alle av og se om du får kontakt, får du så setter du på en og en og ser hva som gjør at du ikke får kontakt lenger.

 

Hvis du ikke finner noe wan etter denne testen, sjekk i kontrolpanelet at du ikke har fått noen gule utrops tegn på wan kortet. Sjekk i så fall at du har rett driver, og prøv eventuelt og instaler på nytt.

Lenke til kommentar

Nå er det vell slik at G er en vidreføring av B, og at G er bakoverkompatibel med G. DVS G alltid har støtte for B, jeg har ikke sette en ren G ruter som ikke da støtter B i det hele tatt?

 

Nei, men det endrer fortsatt ikke på at noen routere (linksys wpr54g) som standard bare er satt opp til å "se" g-nettverk. Jeg tror det er et liknende problem på skolen (det er bare en hypotese) hvor jeg ikke kan finne noe nettverk med wpc54g-wlan. Siden flere andre kommer seg på nett, samtlige av maskinene basert på 802.11b (Centrino i dette tilfellet), er det grunn til å tro at routeren bare ikke kan "se " nettverkskortett.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Det er i dag ganske mange av 802.11g basene og aksesspunktene som kan settes til å kun akseptere 802.11g klienter for å få best mulig hastighet. Du vil derimot kunne klare å se dette nettet med vanlige 802.11b klienter, men du klarer ikke å koble deg på.

 

Det er derimot ingen baser/ap'er som står i ren g modus når du starter dem. Merk også at det finnes noen større modifikasjoner av g protokollen, spesielt Atheros sin superG. Jeg har ikke testet ut denne enda så jeg vet ikke hvordan dette fungerer med 802.11b klienter.

 

Du som har problemer med å finne trådløse nett bør prøve tipsene som har kommet fram til nå, det kan også tenkes at den trådløse radioen er ødelagt, eller eventuelt at antennekontaktene ikke er koblet til. Husk da også at om du har valgt å gjemme SSID vil de nettene ikke komme opp under slike søk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...