Gå til innhold

Problemer med Linux-Innstallasjon


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg sitter på en gammel P200 maskin med Win98, og tenkte jeg endelig skulle prøve Linux. Jeg er fortsatt avhengig av Windows, så jeg må nok kjøre dual-boot av noe slag. Problemet mitt, er at da jeg forsøkte å installere Mandrake (fordi jeg har det på cd..), så fikk jeg en feilmelding før den grafiske installasjonen fikk startet. Jeg mistenker den ene harddisken for å være synderen; Hoveddisken er en 1Gb hd til Win98, og problemdisken er på 10Gb, jeg har en gammel Bios som jeg må innstille hd'en på mye færre cylindere enn den egentlig har, også starter et program som heter Ontrack automatisk og configurerer harddisken hver gang jeg starter maskinen. Vet ikke om dette er problemet for innstallasjonen.(tror ontrack blir skippet når man booter fra disk)

Uansett, det som skjer under installasjonen, er følgende: først lister den opp all hardwaren, så kommer denne feilmeldingen til slutt;

 

VFS: cannot open root device "" or 08:05

Please append a correct "root=" boot option

Kernel Panic: VFS: Unable to mount root fs on 08:05

 

Så prøvde jeg å skrive root=hdb6 som parameter, hd-navnet fant jeg fra listen som kom først, det var det som hørtes mest naturlig ut. Uansett da, så fikk jeg denne feilmeldingen:

Kernel Panic: I have no root and I feel sad (eller noe i den duren, noe morsomt ihvertfall).

 

Er det noen som har noe peiling på dette? Jeg har aldri brukt linux før, så jeg har ikke den fjerneste anelse om hva som er galt og som må gjøres. Håper noen har svar.

 

André.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt off-topic men

jeg mener jeg har lest at linux ikke bruker infoen fra biosen, som betyr at dersom biosen ikke støtter store disker så kan linux gjøre det allikevel.

Vet ikke om dette kan hjelpe deg, og hvordan det vil fungere i sammenheng med windows (som bruker bios-informasjonen, eller i ditt tilfelle, ontrack-greiene)

Lenke til kommentar

Det ser ut til at det var distro-spesifikt. Mandrake 8.1 likte tydeligvis ikke maskinen min, men Red Hat 7.2 funker utmerket.

 

Det som ikke funka var Dual Boot. Lilo bare hang seg i oppstarten. Så det jeg har gjort nå, er å slette MBR'en, så kjører Win98 automatisk, mens linux må jeg kjøre fra bootdiskett. (windows ser selvfølgelig ikke den andre disken, da ontrack nå er borte...)

 

Har noen peiling på hvordan jeg skal få Lilo til å fungere? Vet noen om det er noen ytelsesforskjell i linux, om man starter fra hd'en eller Bootdisk?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

--boot opp linux med diskett og editer/legg til følgende i /etc/lilo.conf fil slik:

other=/dev/??

label=win98

..hvor ?? står for disk og boot partisjon for w98, feks hda1 hvis det er første harddisk og første partisjon eller hda2 hvis det er andre partisjon. Øverst i fila kan du endre den Os du vil at den skal starte som standard altså default= et eller annet og du kan også stille tida. Husk å kjøre kommando lilo etter editering slik at det blir skrevet til MBR. Håper dette hjalp

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

> da må du kopiere lilo.conf og alt som ligger i /boot til

> den partisjonen også rekonfigurerer du lilo

 

 

Nei.

 

Se på dette:

-------

# Support LBA for large hard disks.

#

lba32

 

# Specifies the boot device. This is where Lilo installs its

# boot block. It can be either a partition, or the raw

# device, in which case it installs in the MBR, and will

# overwrite the current MBR.

#

boot=/dev/hda

------

 

Legg dette inn i lilo.conf. Kjør lilo. Burde funke som en drøm. Window$ er en helt annen historie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...