Gå til innhold

Ny Divx-, Mp3- og spill-pc, med levetid 4 år


Anbefalte innlegg

Heisann, har de siste årene byttet pc (eller dvs de større delene av den), annenhvert år. Fordi jeg spiller mye mindre enn før så har jeg tenkt til å satse på en som varer lengre denne gangen. Sitter for øyeblikket på en p4 2.0 ghz på ett relativt gammelt SiS-basert hovedkort.

 

Pcen skal hovedsaklig brukes til divx, mp3 og litt "dilling", jeg spiller ikke så mye som før, men skjermkortet bør være kraftig nok til å rydde unna det meste en stund ihvertfall, men trenger ikke å være det kraftigste på markedet.

 

"Hvorfor skal du skifte din tosk, 2.0 holder lenge til divx og mp3", tenker du kanskje, vel noe av hovedårsaken er at hovedkortet er kjøpt da jeg var vant til å bytte ut komponenter ganske ofte, og er dermed ikke særlig framtidsrettet. Her er de formelle kravene til pcen.

 

Jeg skal ikke kjøpe pcen før tidligst til våren, vil bare ha noen generelle tips, og ikke minst innspill om hva jeg bør vente på, og hva jeg ikke bør vente på.

 

Formelle krav: USB 2.0, Firewire, Bra output på skjermkortet, Dual-head på skjermkortet er ett must, også tv-utgang. Den skal være stille, maskinen min sånn som den er nå er sånn passe stille, har ett gammelt chifteckabinett med noen dempematter i, tror ikke jeg orker å skifte ut det, om ikke støyinntjeningen er stor. Kabinettet er langt fra lydløs, så jeg kommer til å kjøpe ett par skikkelig stille kabinettvifter, en lydløs strømforskyning, om mulig, og stillest mulig cpu-vifte, og skjermkortvifte. Dessuten novbes til hardiskene.

 

Jeg har mange mp3, dermed er mange harddisk-tilkoblinger ett must, bør være plass til minimum 4 disker S-ata pluss minst en ide. Jeg leter også etter en backup-løsning for nevnte mp3er, noen som har noen ide om hva som egner seg bra til dette? Jeg tenkte HD kanskje var det enkleste, ta noen gamle og nye disker og stappe de i skapet, fyllt med info, til dette tenkte jeg å kjøpe ett eksternt "hd-hus", jeg regner med det finnes programmer som holder styr på hva som er backet opp, og hva som ikke er det, slik at jeg slipper å ha dobbelt?

 

Har ikke fulgt med så veldig i det siste, men vil regne med at en 64-bit-prosessor er det mest framtidsrettede. Overklokking vil jeg helst slippe. Ser for meg at jeg kjører legacy-free om det passer seg, har ingenting som ikke er usb for øyeblikket.

 

Ett av hovedspørsmålene mine er: vente på PCI-express eller ikke? Noen som har noen synspunkter på dette?

 

Jeg har disker, dvd-brenner, skjermer, mus, tastatur, diskettstasjon, og alt det der fra før, jeg har også lydkort, men en skikkelig innebygd digital utgang er sikkert ikke å forakte for senere eventuelle oppgraderinger av forsterker.

 

Langt og jævelig innlegg det her, takker på forhånd for alle innspill på dette relativt løse oppsettet, jeg er mer ute etter generelle føringer en konkrete produkter (hva slags grafikk-chip bør jeg vente på, amd-64 eller pentium, pci-ec eller ikke, backup-løsninger, innspill på krav jeg har satt, som er "dumme" osv).

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet det er litt frekt å bumpe en tråd, men jeg gjør det allikevel, virker som den ble litt overveldene denne tråden, så jeg brekker den ned i noen enkle spørsmål.

 

1. Lar det seg gjøre å bygge en pc med levetid 4 år til en ikke hårreisende dyr penge (eneste jeg kan vudere å oppgradere er cpu)

 

2. Hva slags feutures må jeg ha med, får å forsikre meg om maskimal levetid?

 

3. Noen som har noe bedre forslag til backupløsning enn harddisker?

 

AtW

Lenke til kommentar
1. Lar det seg gjøre å bygge en pc med levetid 4 år til en ikke hårreisende dyr penge (eneste jeg kan vudere å oppgradere er cpu)

 

Selvfølgelig går det an, sitter i skrivende stund på en 4 år gammels pc som har blitt brukt hver dag den tida, og den virker like bra som ny. Den var ikke av det beste når den var ny, men heller ikke det dårligste. Så lenge komponentene er kompatible med hverandre og den behandles pent så kan en pc leve mye lenger enn 4 år.

 

3. Noen som har noe bedre forslag til backupløsning enn harddisker?

 

Ville nok ment at harddisker i RAID1 er vedlig sikkert for ditt vedgående. Kanskje en ekstern? Å brenne på cder. dvder ville blitt altfor tungvint siden dagens standarder støtter bare opp til 4,7 gb.

Lenke til kommentar
3. Noen som har noe bedre forslag til backupløsning enn harddisker?

Hvor mange GB med mp3'er er det du har da?

Det kunne vært en idé å bruke en slik en ekstern harddisk.

 

Når det gjelder CPU og HK som skal vare lenge så lurer jeg litt på om det er lurt å vente til AMD lanserer deres Socket 939 prosessorer. Kjenner jeg AMD rett så kommer de til å benytte samme prosessorsokkel en god stund (bare se hvor lenge de har brukt socket a).

 

EDIT: Leif, å leif, åh-åh-åh læ-æ-æ-if... Du-du-tu.

Endret av gixer
Lenke til kommentar
3. Noen som har noe bedre forslag til backupløsning enn harddisker?

Hvor mange GB med mp3'er er det du har da?

Det kunne vært en idé å bruke en slik en ekstern harddisk.

 

Når det gjelder CPU og HK som skal vare lenge så lurer jeg litt på om det er lurt å vente til AMD lanserer deres Socket 939 prosessorer. Kjenner jeg AMD rett så kommer de til å benytte samme prosessorsokkel en god stund (bare se hvor lenge de har brukt socket a).

 

EDIT: Leif, å leif, åh-åh-åh læ-æ-æ-if... Du-du-tu.

Jeg har for øyeblikket 200 gb, men det går stadig oppover, min opprinnelige plan er å kjøpe en ekstern "hardiskholder", dvs ett HD-hus, som man kan stappe interne disker i, som går på firewire eller noe sånt, så kan jeg stappe filer inn på litt eldre hardisker og legge de i skapet etterhvert som jeg trenger det :) (kan feks kjøpe trege interne, til en billig penge, sågar brukte disker).

 

Eriksen: Takk for input, RAID1 er mer praktisk om noe først skulle gå til ******, men jeg er litt skeptisk, hovedsakelig fordi jeg ikke vil stappe hele kabinettet fullt av disker jeg "ikke trenger", når jeg kan ha de ett annet sted (i skapet for å samle støv, til de trengs).

 

Så lurte jeg litt på hvorfor du synes cd er mer praktisk enn dvd? Tror neppe jeg orker å sitte å brenne 300+ cd-plater, må jo være mer praktisk å brenne 40+ dvd-plater?

 

PS: når jeg skriver, lar det seg gjøre. så mener jeg at den har grei ytelse på slutten av levetiden, har 486 som funker ennå, men de er jo ikek så veldig nyttige ;)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
4 år er nå veldig optimistisk da... men, heh.. du kan jo spytte inn en absurd formue og krysse fingrene...

Hvis du venter litte granne, så kan du ihvertfall på med det 939 socket, og neste runde med PCI standard, hvis det ikke flopper, så skaffer du deg kanskje litt lenger levetid ;-)

 

 

 

 

 

- Ai

http://www.outwar.com/page.php?x=1752675

Hadde egentlig ikke tenkt til å spytte inn en absurd formue, da er jo litt av poenget borte (nemlig å ikke bruke fullt så mye spenn på nye maskiner som jeg gjør nå), langsiktige investeringer kan jeg godt bruke endel på (stille kabinettvifter, novibes, stille og god strømforskyning), men resten bør ikke ligge i det dyreste prissjiktet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...