Gå til innhold

SCSI problemer - Tekram DC-395U

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Fikk meg nettopp dette da jeg hadde et gammelt advansys fra før. Tingen er at operativsystemet henger seg under oppstart dersom jeg har connecta scsi brenneren og cd-romen til. Installerte nettopp win2k og installerte driverne til scsi-kortet etter jeg hadde installert windows. Kortet ser ut til å funke fint.

Noe annet merkelig er at det i scsi-bios står "SCSI-bios not installed" under oppstart av windows. Rett før flasha jeg biosen til scsi-kortet.

Har fått tips om at jeg skulle installere scsi-kortet under installasjon av windows, men tror egentlig det har lite å si da det henger i oppstart av windows?

Grunnen til at jeg byttet fra advansyskortet til tekram kortet var at advansys tok laaaang tid for å bla. scanna devices og ting når jeg skal starte opp windows.

Endret av feed
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du fortelle oss:

- Hvilket hovedkort har du (chipsett i hovedkortet)

- Hvilke SCSI/IDE enheter du har

Først av alt, SCSI BIOS not installed betyr bare at den ikke har lokalisert noen disk (SCSI BIOS installeres ikke for CD-ROM på det kortet) så det er ikke noe problem ... dersom du ikke har SCSI disk da.

Du sier den henger seg i oppstarten, har du greit å installere med SCSI kortet i maskinen (ev fra en SCSI CD-ROM) eller begynte dette problemet etter at du manuelt la inn en driver?

Ellers kan det være verd å merke seg, endel gamle VIA/AMD chipsetter har hatt endel trøbbel med endel Tekram SCSI kort.

Skrevet

hummz...

SCSI kortet stod i maskina da jeg installerte windows 2k. Da brukte jeg en ide cd-rom til å installere med siden jeg ikke fikk det til med scsi. Jeg har 2 scsi cd-enheter. En brenner og en cdrom. Disse koplet jeg ut da jeg installerte windows. Tingen er at alt ser fint ut når jeg slår på maskinen og Tekram scsi kortet finner både brenne og cdrom. Alt ser ut til å funke normalt helt til windows bilde dukker opp og skal begynne å loade en hel del drivere etc.. Da ser jeg at den henger seg idet jeg kan tenke meg at den skal kontakte scsi enhetene (cdrom/brenner).. hører lyden av cdromen/brenner jobber med noe.

Jeg har et Asus P4C800-e deluxe. Et intel chipsett altså. Trodde dette skulle fungere bra ilag.

Skrevet

Det burde funke helt fint, har brukt samme SCSI kort selv på både BX og i815e hovedkort.

Du sier den henger - "stanser" den load-windows-animasjonen i win2k boot'en eller bare går den uten å komme noe lenger lissom?

Det høres igrunn ut som et driverproblem, hvilken driver bruker du (helst gi en link eller nøyaktig revisjon/leverandør).

Skrevet (endret)

Jeg brukte den "trm3x5" driveren på cden som kom med scsi kortet. Ellers har jeg prøvd forskjellige drivere fra den tyske hjemmesiden til tekram (tekram.de). Driverne til DC-395U v.3.04(a).

Når win2k logoen dukker opp under boot ser du en mørkeblå linje som beveger seg bortover, den stopper plutselig opp som en indikasjon på at systemet har hengt seg. Har ventet i 10 minutter bare for å sjekke om det gikk tregt, men til liten nytte.

Endret av feed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...