Gå til innhold

Abit NF7 + Silent Twin = R.I.P


Rolfus

Anbefalte innlegg

Hei dere, jeg fikk en silent twin vifte fra micoplex i dag, men fikk meg en liten overaskelse da jeg skulle sette den på plass. Har detta hovedkortet, og vifta ser sånn ut..

 

Problemet er at det ikke er plass til vifta noe sted, se bildene av hovedkortet etter at jeg greide å klemme vifta inn: (Store bilder)

 

Bøyde dingser

Bedre utsikt til bøyde dingsebomser

 

Som dere skjønner så veit jeg ikke hva disse greiene heter, men de liker ikke å bli bøyd, for da nekter PC'en å starte. Da jeg bytta vifte igjen og bøyde disse greiene tilbake funka alt OK igjen...

 

Tenkte å klippe dem av og lodde dem fast på HK'et litt lengre borte (bare en forlengelse av kontaktpunktene), tror dere det funker?

 

mvh

Rolfus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"dingsene" du nevner er sannsynligvis kondensatorer. Tror ikke jeg vil anbefale å fjerne dem for så å lodde de på en forlenget "kabel". Jeg tror det blir billigere å kjøpe en annen vifte, for sannsynligheten er ganske stor for at du da må kjøpe nytt HK.

Forresten er vifta knall!

Har den selv, men har Asus A7N8X deluxe. Der passer den fint!!

Lenke til kommentar

Ser du på kondensator nr. 2 fra venstre på http://home.tiscali.no/geforced/Annet/st1.JPG så ser det nesten ut som at det er en bitteliten sprekk i toppen.

Er dette fakta så må de kondensatorene skiftes uansett for dette vil skape ustabiliteter på kortet, bør sendes inn på rep. om det er tilfellet.

Det er ikke lett å se på bildet men det ser slik ut.

 

Overse dette svaret om kondensatoren ikke har en sprekkdannelse.

 

 

Jeg synes det er litt rart at maskinen fungerte etter at du hadde montert MIST'en så skiftet tilbake til orginalviften.

Hadde disse kompontene/kondensatorene blitt ødelagt i første forsøk så hadde det ikke vært nok å bøye de tilbake!

 

Jeg ville mistenke at "Fan-maten" din forårsaker oppstartsproblemet, av og til så vil disse regulatorene hemme tachometersignalet fra viften (turtallssignalet) slik at hovedkortet ikke får dette signalet.

Noen HK har beskyttelse mot for lavt turtall på CPU viften slik at maskinen ikke vil slå seg på.

Prøv å koble viften til direkte til CPU-Fan 1 for å avkrefte/bekrefte det.

Du kan også gå inn i BIOS og slå av den målerfunksjonen der, sett den til "Ignore" eller hva det kalles på ditt hovedkort.

Endret av norrick
Lenke til kommentar

Har samme hovedkortet som du... med akkurat samme type cpu kjøler...

 

Tok "halveis" av klipset på den ene vifta og "presset" den forsiktig opp!

(slik at kondensatorene gikk klar)

 

Og vips så passet den :yes:

 

Funker fint hos meg.. mye enklere enn å kødde med lodding og greier!

 

Blir kanskje 5% dårligere kjøling av dette, hvem vet...

Poenget med å kjøpe en slik vifte er jo får å få STILLEHET ikke værst kjøle effekt!

Lenke til kommentar
Har samme hovedkortet som du... med akkurat samme type cpu kjøler...

 

Tok "halveis" av klipset på den ene vifta og "presset" den forsiktig opp!

(slik at kondensatorene gikk klar)

 

Og vips så passet den :yes:

 

Funker fint hos meg.. mye enklere enn å kødde med lodding og greier!

 

Blir kanskje 5% dårligere kjøling av dette, hvem vet...

Poenget med å kjøpe en slik vifte er jo får å få STILLEHET ikke værst kjøle effekt!

Har gjort akkurat det samme. Kjøleren funker som bare det den, selv om 1/4 av vifta blåser over selve kjøleren.

Lenke til kommentar

Ja ja.. Nå har hovedkortet funnet evig hvile i hardware-himmelen etter lang og tro tjeneste, å føkke med kondensatorene var nok ikke det lureste jeg gjorde i dag...

 

Men, aldri så ille at det ikke er godt for noe -Hvilket Silent Twin kompitabelt hovedkort anbefaler dere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...