Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skal ha trådløst nettverk


Anbefalte innlegg

Eg er mentalt hekta på War3 TFT og spelar på battle.net daglig.

 

sida foreldra mine er drittlei kabler som henger å slynger mellom 2 etasjer, bestemte dei at vi skulle ha trådløst nettverk..

 

det er to etasjer mellom ADSL-modemet(der den trådløse routeren skal stå) og mitt rom, derfor treng eg best mulig rekkevidde for å ungå meir lagg..

Har høyrt visse routere, detter ut av og til, då man må resette routeren for å få den online igjen..Dette er SVÆRT uakseptabelt sida eg ikkje vil ha disconnects :] (Mulig dette har vårte fiksa i nye firmwares, men uansett)

 

visse punkt som er greie å få med seg

 

- Innstalasjonen skal gå greit

- Erfaring er høgst velkomne

- Stabilitet og god rekkevidde(serlig rekkevidde)

- bur ikkje i eit mur hus

- skal vere godt egna til online speling (battle.net)

- bruka ikkje å overføre filer mellom dei to maskinene eg har heime(den andre er ei gammal p3 450 mz maskin)

- skal vere trådløs router(med porter)

 

routeren skal ikkje koste meir enn maks 1200 kr.. og det skal ikkje vere den asusen på komplett pga at den ikkje kjem før i slutten av februar.

 

håper nokon kan svare meg på dette..for eg vil ikkje kjøpe feil trådløs router som ikkje er egna til anna enn surfing

 

 

takker og bukker for svar. O_o

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eg er mentalt hekta på War3 TFT og spelar på battle.net daglig.

 

sida foreldra mine er drittlei kabler som henger å slynger mellom 2 etasjer, bestemte dei at vi skulle ha trådløst nettverk..

 

det er to etasjer mellom ADSL-modemet(der den trådløse routeren skal stå) og mitt rom, derfor treng eg best mulig rekkevidde for å ungå meir lagg..

Har høyrt visse routere, detter ut av og til, då man må resette routeren for å få den online igjen..Dette er SVÆRT uakseptabelt sida eg ikkje vil ha disconnects :] (Mulig dette har vårte fiksa i nye firmwares, men uansett)

 

visse punkt som er greie å få med seg

 

- Innstalasjonen skal gå greit

- Erfaring er høgst velkomne

- Stabilitet og god rekkevidde(serlig rekkevidde)

- bur ikkje i eit mur hus

- skal vere godt egna til online speling (battle.net)

- bruka ikkje å overføre filer mellom dei to maskinene eg har heime(den andre er ei gammal p3 450 mz maskin)

- skal vere trådløs router(med porter)

 

routeren skal ikkje koste meir enn maks 1200 kr.. og det skal ikkje vere den asusen på komplett pga at den ikkje kjem før i slutten av februar.

 

håper nokon kan svare meg på dette..for eg vil ikkje kjøpe feil trådløs router som ikkje er egna til anna enn surfing

 

 

takker og bukker for svar. O_o

Det ligger vel ettpar andre poster rundt samme tema.

 

Mine beste erfaringer har jeg fra D-link sine produkter. Enkelt å sette opp og bra stabilitet.

Lenke til kommentar
Eg er mentalt hekta på War3 TFT og spelar på battle.net daglig.

 

sida foreldra mine er drittlei kabler som henger å slynger mellom 2 etasjer, bestemte dei at vi skulle ha trådløst nettverk..

 

det er to etasjer mellom ADSL-modemet(der den trådløse routeren skal stå) og mitt rom, derfor treng eg best mulig rekkevidde for å ungå meir lagg..

Har høyrt visse routere, detter ut av og til, då man må resette routeren for å få den online igjen..Dette er SVÆRT uakseptabelt sida eg ikkje vil ha disconnects :] (Mulig dette har vårte fiksa i nye firmwares, men uansett)

 

visse punkt som er greie å få med seg

 

- Innstalasjonen skal gå greit

- Erfaring er høgst velkomne

- Stabilitet og god rekkevidde(serlig rekkevidde)

- bur ikkje i eit mur hus

- skal vere godt egna til online speling (battle.net)

- bruka ikkje å overføre filer mellom dei to maskinene eg har heime(den andre er ei gammal p3 450 mz maskin)

- skal vere trådløs router(med porter)

 

routeren skal ikkje koste meir enn maks 1200 kr.. og det skal ikkje vere den asusen på komplett pga at den ikkje kjem før i slutten av februar.

 

håper nokon kan svare meg på dette..for eg vil ikkje kjøpe feil trådløs router som ikkje er egna til anna enn surfing

 

 

takker og bukker for svar. O_o

Off topic: Hva kaller du deg på Battle.net?

Lenke til kommentar
Eg er mentalt hekta på War3 TFT og spelar på battle.net daglig.

 

sida foreldra mine er drittlei kabler som henger å slynger mellom 2 etasjer, bestemte dei at vi skulle ha trådløst nettverk..

 

det er to etasjer mellom ADSL-modemet(der den trådløse routeren skal stå) og mitt rom, derfor treng eg best mulig rekkevidde for å ungå meir lagg..

Har høyrt visse routere, detter ut av og til, då man må resette routeren for å få den online igjen..Dette er SVÆRT uakseptabelt sida eg ikkje vil ha disconnects :] (Mulig dette har vårte fiksa i nye firmwares, men uansett)

 

visse punkt som er greie å få med seg

 

- Innstalasjonen skal gå greit

- Erfaring er høgst velkomne

- Stabilitet og god rekkevidde(serlig rekkevidde)

- bur ikkje i eit mur hus

- skal vere godt egna til online speling (battle.net)

- bruka ikkje å overføre filer mellom dei to maskinene eg har heime(den andre er ei gammal p3 450 mz maskin)

- skal vere trådløs router(med porter)

 

routeren skal ikkje koste meir enn maks 1200 kr.. og det skal ikkje vere den asusen på komplett pga at den ikkje kjem før i slutten av februar.

 

håper nokon kan svare meg på dette..for eg vil ikkje kjøpe feil trådløs router som ikkje er egna til anna enn surfing

 

 

takker og bukker for svar. O_o

Har selv denne routeren fra 3Com og er meget fornøyd. Jeg vil påstå den oppfyller kravene du har satt. Angående rekkevidde så har selv testa hvordan rekkevidden blir i 2. etg. her i huset (routeren står i et kott i kjelleren..), og jeg fikk 'God' på status'en, så ingen problemer der. :thumbup:

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
sorry at jeg bryter inn i tråden men vet dere om jeg trenger d modemet som er med fra telenor vist jeg benytter meg av den routeren som er kampanje tilbud hos telenor? (wlan)

Routeren heter Sparklan 11Mbs WLAN.

Må jeg ha adsl modem i tillegg?

Ja du må ha modeme!

 

 

forskjell mellom 54 mb (g - standar) og 11mb(b - standard) rekkevidde messig?

 

Har vansklig for å tro at det skal være forskjell på rekkeviden på disse.. Men det skal jeg ikke påstå 110%... Er vel bare overførings hastigheten som er forsjellen på disse.

Endret av Blacki
Lenke til kommentar

Vel det har jo litt med rekkevidden å gjøre.

 

Det fleste som har linksys produkter har vel vært borti at ved en "fair link" så har dere bare rundt 20 mbps teoretisk og enda mindre praktiskt. Så fart har litt med rekkevide og signal styrke å gjøre.

 

Det har kanskje ikke så mye å gjøre, men det vises jo at i praksis at rekkevidde og signal styrke går utover farten. Og da lider vi ikke av packet loss, så hva det er vet jeg ikke helt.

 

Saken er vel den at at 11 mbps er kanskje mer stabilt iforhold til fart over lengre rekkevidder, og kanskje litt mer stabilt generelt. Jeg hentet litt ekstra stabiltet da jeg bygget mitt bygg til bygg trådløse nett.

 

802.11b og 802.11g er mer eller mindre like, bortsett ifra sikkerhets tiltak og farten(her kan jeg bli skutt av folk som studerer og planlegger disse tinga, men men...) som kommer av den samme teknikken som blir brukt i 802.11a (OFDM). Svakheten til 802.11b og 802.11g er nok at de bare har 3 kanaler som ikke overlapper hverandre - så forstyrelser er ikke noe ukjent fenomen.

 

Men slik det er idag er det store diskusjoner om hvilke standarder som er best for rekkevidde og stabilitet. 11a har lenge sagt de er bedre på rekkevidde, selv om tester viser at de er bortimot like (11a har hatt bedre throughput). Men siden 11g opererer på 2.4 ghz nettet er disse signalene mindre mottakbare for forvrengelser og alt annet som gjør at signalene blir dårligere (ting som er i veien) i sammenligning med 11a som opererer på 5 ghz nettet.

 

Men så er det igjen mange som sier at rekkevidden på 802.11g er bedre enn 802.11b. Forskere og sånne smarte folk i hvite frakker mener at rekkeviden skal være mye bedre enn 11b'. pga av denne OFDM teknikken som blir brukt, som skal forhindre tap av signaler og takler mye bedre innendørs bruk. Artikkel om akkurat dette finner dere her http://www.commsdesign.com/story/OEG20030114S0008

 

Men som med alt annet, også her er tester gjort - og folk finner ikke de store forskjellene som de i frakkene vil vi skal få.

 

Konklusjonen? Jo si det. Jeg ville kanskje ha vurdert 802.11 a eller 802.11 g. Slik jeg ser det er det ikke mye å tjene på å gå etter 802.11 b framfor 802.11 g siden den lille ekstra stabiliteten jeg har sett kom av å kutte ned farten litt (11mbps på et 54 mpbs nett). Og 802.11 a blir vel egentlig ikke brukt noe spesielt idag, spesielt for oss vanlige folk. Så det blir vel 802.11 g - men tro meg, du kommer ikke til å merke så altfor mye på tvers av standardene.

 

Bare pass på at du ikke kjøper 802.11 g draft.

 

Over til det egentlige spørsmålet. Jeg har hatt god erfaring med Linksys og Buffalo Tech, det eneste jeg har å si meg imot er at jeg kunne foretrekket litt utfyldigere menyer og bedre informasjon i linksys ruterene og noe som plaget meg med Buffalo Tech ruteren var at den ikke ville virke med Catch modemet mitt. Ringte Catch og fikk fortalt at modemet deres var "kjent" for å krangle med noen rutere. Han sa vel det andre veien, men jeg tror nok det ligger i modemet :laugh:

Endret av pantrax
Lenke til kommentar

Kom meg vel litt ut av spor i det siste svaret mitt.

 

Over til det som interreserer deg mer. Jeg bruker linksys hjemme og synes dette er stabiltet som bare det. Rekkevidden kan vel diskuteres litt, iogmed at den eksterne antennen på deres pci kort er begrenset (den bare stikker ut bakfra) og ikke som mange andre som har en kabel pluss antenne som gjør at du kan flytte det rundt omkring. Men jeg opplever å ha "good" signal styrke når ruteren er i kjelleren og jeg går helt på loftet i et 3 etasjes hus. Jeg opplevede ett rom der styrken var poor, men fremdeles stabilt. Dvs det gikk bare utover den maksimale farten.

 

Buffalotech ruteren derimot fungerte helt ypperlig når det kom til rekkevidde og dårlig signaler. Stabiliteten har jeg ikke fått testet skikkelig i "normale" forhold da jeg brukte den som bygg til bygg trådløst pga bridge mulighetene disse ruterne har. Men alt tilsier at de ikke er noe værre en alle andre når det kommer til "normale" forhold.

Endret av pantrax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...