Gå til innhold

Olympus 5050 v 5060 v Canon A80


Anbefalte innlegg

Jeg driver på amatørstadiet med undervannsfotografering. Fikk en lekasje på mitt Canon A70 kamera og har sendt det på service. Er nok tvilsomt om det lar seg reparere :no:

 

Går derfor med tanker om å kjøpe et nytt kamera og undervannshus, og lurer litt på Olympus 5050 eller 5060.

Har merket meg at 5060 har vidvinkel på 27 mm, men det er jo også mulig å få kjøpt vidvinkel optikk så vet ikke hvor avgjørende dette skal være. På den andre side har 5050 en bedre linse på F 1,8, og dette teller kanskje mer enn en moderat vidvinkel. Begge ting er er viktige under vann der lyset ofte er dårlig, og det gjelder å komme nært motivet. :wow:

 

Ser at 5060 er ca. 1000 kroner dyrere enn 5050, og lurer på hva dere som er brukere av disse kameraene vil anbefale.

 

Eller kanskje jeg enkelt å greit skulle oppgradere til A80 :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har bare prøvd C5060, men jeg tror begge kameraene burde gjøre jobben. A80 er jeg litt usikker på, men får du ikke veldig mange uskarpe bilder? Jeg har lest at autofokusen på dette ikke er særlig bra.

 

Jeg tror styrkene til C5060 og C5050 vil utjevne hverandre. For når du kjøper vidvinkel til 5050 så vil også lysstyrken bli litt dårligere.

 

Ellers er C5060 er knallkamera med ingen så langt store svakheter. Jeg er litt usikker på hvordan fokuslampen vil gjøre det under vann da..... Men du har jo mulighet for manuell fokus (selv om den er veldig treg og dårlig).

 

lykke til.

Lenke til kommentar

Hei!

Så framt du ikke trenger et kamera med karaftig vidvinkel og til action - fotografering, ville jeg gå for C5050. Kameraet har alt og i bildekvalitet er det fortsatt helt i toppsjiktet. Jeg har også prøvd C5060, men bildekvaliteten var ikke helt den samme - selv om det var små marginer - så jeg valgte å beholde min C5050. Blitsen er vel fortsatt den sterkeste på kompaktsiden.

Ps - du kan ikke samenligne A 80 med C5050 eller C5060 - begge disse går under benevnelsen semiproff kameraer, og det skulle si det meste!

mvh

s-ki

Lenke til kommentar

Det ser ut til at Olympus satser mer på 5060 som undervannskamera enn 5050.

Du vil få mer tilpasset utstyr til 5060 enn 5050.

Se: www.camerasunderwater.co.uk

Videre fusket jeg litt selv i faget undervannsfotografering og fant ut at i norske farvann med dårlig sikt er en god vidvinkel viktig.

Enda viktigere er et godt blitzanlegg med god vinkel mellom blitz og objektiv slik at du minimerer refleksjoner fra partikler i vannet.

Selv om jeg hadde 5050 selv en stund og synes det var et skikkelig flott kamera vil jeg nok anbefale 5060 pga vidvinkelobjektivet. (Forutsatt at du koster på deg en skikkelig blitz)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...