Gå til innhold

Kan døde pixeler komme etter en stund?


Mushaboom

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må ha et visst antall døde pixler for at det skal regnes som en defekt på produktet. Det gjelder så godt som alle produsenter.

Philips hadde en fin garanti en gang der det holdt med 1, men har sett Compaq og Dell operere med minst 15 på bærbare PC'er for et par år siden. Hva de har nå vet jeg ikke.

 

Du får sjekke med leverandør/produsent da?

Endret av Holmesdale End
Lenke til kommentar
Har jeg hatt en skjerm i 3 mnd, og en pixel døde, og jeg ikke fikk ny - da hadde jeg trødd skjermen over hodet på selgeren  :devil:

Du har virkelig mye å bidra med.

Hehe, var jo bare en kødd da :laugh:

 

Men fra spøk til alvor, så hadde jeg ikke gitt meg hvis jeg ikke hadde fått den bytta. Jeg tror at siden han har hatt skjermen så kort stund, så får han den bytta.

Lenke til kommentar
Men fra spøk til alvor, så hadde jeg ikke gitt meg hvis jeg ikke hadde fått den bytta. Jeg tror at siden han har hatt skjermen så kort stund, så får han den bytta.

Det regnes ikke som en feil på skjermen, og er følgelig en totalt grunnløs reklamasjon. Det er slik garantien er definert fra produsenten.

 

Dessuten må det en ekstrem godvilje til for å tolke forbrukerkjøpsloven i forbrukers favør i dette tilfelle. En gjenstand skal i følge §15 i forbrukerkjøpsloven ha følgende egenskaper:

 

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

 

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

 

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

 

d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell

 

e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen

 

f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning

 

g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet.

 

Følgelig har varen, i følge §16, en mangel dersom en eller flere av kravene i §15 ikke er oppfylt.

 

Etter min mening har ikke skjermen en juridisk mangel når en tusendels promille av skjermen viser feil farge.

 

Samsung har vel 3-års utbyttegaranti på sine skjermer (hvilket omfatter 2 eller flere pixelfeil på en 15" såvidt jeg har forstått) og etter min mening er dette meget bra og i mange tilfeller bedre enn forbrukerkjøpsloven gir deg.

Lenke til kommentar
en død pixel er ikke en feil på produktet, sorry mac!

 

Skjermen må ha 3-4 døde pixler for at noen skal godta det som garantisak.

tja kommer an på skjermen.

 

noen skjermer har null tolleranse på sånt ergo byttes med engang.

andre må det både 3 til 6+ døde prikker.

 

 

MR_T

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...