Gå til innhold

ASUS bekrefter feil på K8V Deluxe


Anbefalte innlegg

Jeg antar at bakgrunnen for denne feilen henger sammen med denne:

http://www.spectrum.ieee.org/WEBONLY/resou...feb03/ncap.html

 

I korte trekk er årsaken til de defekte komponentene industrispionasje, der en komponentfabrikk stjal og tok i bruk en ufullstendig formel fra en konkurrent.

 

IBM var de første som innrømmet å ha brukt disse dårlige komponentene.

http://www.stalphonsos.com/~chad/exploding_caps.html

er det noen bilder av ødelagte kondensatorer.

 

Det kan ta flere år før kondensatorene sprekker.

Vær obs på at kjemikaliene inni dem kan være svært giftige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I tillegg er det jo bemerkelsesverdig hvor mye feil/problemer en hører om på HK til AMD platformen for tiden... (google is your friend) Er jo mulig at AMD dokumenterer platformene sine for sent/dårlig, men det ville jeg selvsagt aldri skrevet her siden jeg har nok pepper hjemme i kjøkkenskapet mitt. :ermm:

Så det er liksom AMD sin feil at Asus slurver med kvalitetssjekken sin nå? :no:

 

Dette kunne ha skjedd med et hvilket som helst hovedkort, uansett plattform enten det er Intel eller AMD. Ansvaret for disse problemene ligger ene og alene hos hovedkortprodusent, de må rette opp eventuelle feil som blir gjort.

 

Jeg husker godt mitt første dual Intel P3-system med et Abit VP6 hovedkort, og det røyk også sånn plutselig og årsaken var dette:

http://www.spectrum.ieee.org/WEBONLY/resou...feb03/ncap.html

 

Dette problemet rammet da de fleste hovedkort-produsentene, men ble av de fleste forsøkt skjult. Det er derfor en stor forbedring at Asus nå går ut og gir beskjed om problemet synes jeg da.

Lenke til kommentar
huff huff!

Dette var dråpen....

Nå får jeg vel bare plukke det ut og sende det tilbake.

(Sendte en defekt amd64 3000+ tilbake forrige uke)

 

Noen som har forslag til hvilket hovedkort jeg burde kjøpe isteden?

Tror ikke jeg skal overklokke det noe.

Dette : http://www.hwb.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=491

 

er super stabilt på min A64 3000, masse dippedutter og får også med

norton internet security :)

 

Jeg kan jo ikke garantere for alle av denne typen, men jeg er kjempefornøyd.

Det klokker fint lite, men hvem trenger vel klokking med et så raskt system.

Jeg er ute etter stabilitet.

Endret av airguard
Lenke til kommentar

Ser ut som jeg har hatt litt flaks iallefall.

Sjekket hk og fant ut at jeg ikke hadde noen av disse problem-delene.

 

Mine er merket med RLZ 0337 og RLZ 0327 så vidt jeg kan se!

Skal prøvekjøre det når cpu'en kommer, så får jeg se om det inn hvis det godtar corsair minne mitt.

 

Takk for hk tipset, har også sett på MSI sitt kort men har ikke hørt noen erfaringer med det.

Lenke til kommentar
This problem has been confirmed to result from quality control of RLZ 0333 capacitors, and proven to happen only on a small number of such capacitors which can be easily distinguished from the RLZ 0333 marking (see Figure 2) on them.

 

 

Ja det kan jo virke sånn.

Krysser fingrene for at det!

Lenke til kommentar

herregud,er det ingen som kan lage hk lengere..

Snekker`n fikk jo ødelakt mye hardware p.g.a dette kortet.

nå har jeg også kjøpt dette.og skal hente cpu på posten,men orker ikke slite

med et til hk..

og ram-brikkene til asus kortet da.på hjemmesiden stod det at det skulle støtte

twinmos-brikker med det er jo helt feil..

skal sende alt tilbake,tror jeg kjøper pentium istede.(orker ikke mere shit nå)

 

og jeg som solgte xp 2500 og msi(hk)det kunne jeg ha spart meg for. :no:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg har dette kortet akkurat nå, men skal få helt nytt system. Hos meg har dette kortet bare forårsaket problemer til de grader. Sjelden vært borti værre. Komplett sender meg nytt P4 system nå p.g.a. dette. Hos meg takler det ikke 2 minnebrikker (av typen Twinmos 512 PC3200 CL 2.5). Èn derimot fugerer greit. Ellers fortalte komplett-karen meg at rett og slett hele A-64 systemet er for nytt til at det anbefales å kjøpes enda. VIA chipsettet hadde de altså ikke for mange god-ord om. Bios er oppgradert til det nyeste osv. Funker heller ikke da. Nok er nok for meg.

Lenke til kommentar

Finner dere ikke RLZ 0333 på Hovedkortet så

er det ingen grunn til å sende det tilbake da er Kortet OK

Løp og kjøp

 

Kanskje en ide å ringe å spørre før man bestiller.

 

Dette er teksen på Asus sin Hjemmeside

 

It has been discovered recently that the nine electrolytic capacitors CE18, CE19, CE20, CE21, CE22, CE25 , CE38, CE39, CE45 used at power stabilization circuitry) may expand and fracture. This problem has been confirmed to result from quality control of RLZ 0333 capacitors, and proven to happen only on a small number of such capacitors which can be easily distinguished from the RLZ 0333 marking (see on them.

 

If you need further support after finding RLZ 0333 capacitors at these nine locations, or experiencing symptom as described above on K8V Deluxe motherboards, please kindly contact your place of purchase, supplier, or the nearest ASUS service centre for immediate follow-up.

Endret av Fumle
Lenke til kommentar
Jeg har dette kortet akkurat nå, men skal få helt nytt system. Hos meg har dette kortet bare forårsaket problemer til de grader. Sjelden vært borti værre. Komplett sender meg nytt P4 system nå p.g.a. dette. Hos meg takler det ikke 2 minnebrikker (av typen Twinmos 512 PC3200 CL 2.5). Èn derimot fugerer greit. Ellers fortalte komplett-karen meg at rett og slett hele A-64 systemet er for nytt til at det anbefales å kjøpes enda. VIA chipsettet hadde de altså ikke for mange god-ord om. Bios er oppgradert til det nyeste osv. Funker heller ikke da. Nok er nok for meg.

Det har riktignok vært en del feil på dette hovedkortet, men hvis ditt ikke hadde kondensatorer av typen "RLZ 0333" så skal alt være i orden. TwinMOS-minne er dessverre av veldig variabel kvalitet og det skaper ofte problemer på Athlon 64-hovedkort, og det fungerer spesielt dårlig på de som er basert på VIA K8T800-brikkesettet slik som Asus K8V Deluxe bare se denne tråden:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=203816

 

Selv har jeg vært med å sette sammen over 10 stk. Athlon 64-maskiner basert på dette hovedkortet og de har alle fungert glimrende uten nevneverdige problemer, men de bruker samtlige minnebrikker fra Corsair og spesielt deres XMS 3200(LL) kan jeg anbefale på det sterkeste. Jeg synes derfor det er svært beklagelig at du har fått så dårlig hjelp og råd fra Komplett i denne saken, for det de heller skulle ha gjort her var å tilby deg å bytte inn det TwinMOS-minnet ditt i noe de burde vite ville fungere skikkelig som f.eks. Corsair XMS 3200 eller Corsair Value Select 3200.

Lenke til kommentar

"Kanskje en ide å ringe å spørre før man bestiller."

 

Øhh.. Det skal man for f.... ikke behøve når man kjøper et HK til 1500-1600 kroner! Nå man betaler så mye skal man kunne forlange at man får en vare som funker og ikke så mangelfullt og dårlig som dette har vist seg å være. De opplysningene som er oppgitt på komplett.no sine sider skal være til å kunne følge. Er de ikke det, så er det bare for de å kvelde.

 

"Jeg synes derfor det er svært beklagelig at du har fått så dårlig hjelp og råd fra Komplett i denne saken, for det de heller skulle ha gjort her var å tilby deg å bytte inn det TwinMOS-minnet ditt i noe de burde vite ville fungere skikkelig som f.eks. Corsair XMS 3200 eller Corsair Value Select 3200. "

 

Så mye problemer, så er jeg mer enn glad for at jeg slipper hele 64-biten (selvsagt vet jeg at det ikke er dens skyld). Gutta fortalte nettopp det du fortalte nå, at det og det minnet er testet og skal funke fint. Men jeg valgte å bytte hele dritten for dette er det mest ustabile og herja opplegget jeg har vært borti. Hastverksprodukter kaller jeg dette som omtrent ikke er kompatibelt med "noe som helst " minne. Det samme sa de fleste jeg prata med der inne. Menmen, heldigvis er jeg ferdig med dette. Intel here I come.

 

:no:

Endret av Vapor
Lenke til kommentar
Så mye problemer, så er jeg mer enn glad for at jeg slipper hele 64-biten (selvsagt vet jeg at det ikke er dens skyld). Gutta fortalte nettopp det du fortalte nå, at det og det minnet er testet og skal funke fint. Men jeg valgte å bytte hele dritten for dette er det mest ustabile og herja opplegget jeg har vært borti. Hastverksprodukter kaller jeg dette som omtrent ikke er kompatibelt med "noe som helst " minne. Det samme sa de fleste jeg prata med der inne. Menmen, heldigvis er jeg ferdig med dette. Intel here I come.

Ja, men alle problemene dine skyldes bruk av feil minne. Det var ikke for ingenting at den tråden jeg refererte til ble opprettet. Athlon 64-hovedkort stiller generelt sett strengere krav til minnet enn hovedkort for Athlon XP og P4 idag. Det var forøvrig lignende minne-problemer når hovedkort for Athlon XP og P4 først ble introdusert med støtte for doble minnekanaler (dual-DDR) og det tok noe tid før alle hovedkort-produsentene fikk lagt til god minnestøtte i BIOS. Slik er det også med hovedkort for Athlon 64, selv fra giganter som Asus, men hvis man velger kvalitetsminne som f.eks. Corsair så slipper man som regel slike problemer. Hvis de du snakker med hos Komplett sier noe annet så har de ikke peiling hva de snakker om :no:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Personlig mener jeg at de Twinmosbrikkene jeg har er kvalitetsminne. Uansett ser jeg på dette som et hastverksprodukt. Gutta på komplett vet nok hva de snakker om vet rimelig godt hva du snakker om også. Men er det slik, bør det stå på siden deres at de og de minneseriene(brikkene) ikke fungerer. At en, to eller tre minneserier (satt på kanten) fungerer er for meg og de fleste andre altfor lite og dårlig. Dette håper jeg du er enig i. Asus har forresten også tapt seg etter min mening på hovedkort-fronten.

Lenke til kommentar
Personlig mener jeg at de Twinmosbrikkene jeg har er kvalitetsminne. Uansett ser jeg på dette som et hastverksprodukt. Gutta på komplett vet nok hva de snakker om vet rimelig godt hva du snakker om også. Men er det slik, bør det stå på siden deres at de og de minneseriene(brikkene) ikke fungerer. At en, to eller tre minneserier (satt på kanten) fungerer er for meg og de fleste andre altfor lite og dårlig. Dette håper jeg du er enig i. Asus har forresten også tapt seg etter min mening på hovedkort-fronten.

Jeg er ikke enig i at TwinMOS er kvalitetsminne, det er heller hva jeg kaller kvantitetsminne som ikke testes godt nok før de kommer i salg. Du kan være heldig og få tak i minne som fungerer glimrende, jeg har f.eks. et par TwinMOS m/Windbond BH-5 selv og det er kjempekvalitet. Men TwinMOS m/Windbond som selges nå er ikke BH-5 men CH-5 som ikke er like bra som mange har fått erfare så kvaliteten på deres minnebrikker er veldig variabel fra det glimrende til det elendige. Det hadde likevel ikke vært noe problem for deg å finne ut at det var minnet som var problemet hvis du hadde fått gode råd eller spurt her på forumet - det er bare å kjøre en grundig sjekk med f.eks. Memtest86+:

http://www.memtest.org

 

Asus K8V Deluxe har ikke vært i salg her i Norge mer enn noen få måneder og er allerede kommet i ny revisjon, K8V SE Deluxe så det begynner å bli et ganske modent design. Jeg er enig i at kvalitetssjekken hos Asus var for dårlig siden de slapp ut kort med feil, men de sa la seg i det minste flate og heldigvis har jeg ikke vært borti kort med defekte kondensatorer. Når det gjelder kompatibilitetsproblemer med minnebrikker så pleier det som regel det å løse seg med BIOS-oppdateringer etterhvert som de får testet det og på dette området er fortsatt Asus blant de beste i verden vil jeg si. Er man usikker på hvilket minne man skal velge så kan det være lurt å sjekke hjemmesiden til produsentene og se hva de anbefaler og det gjelder de fleste hovedkort. Dessverre gidder ikke de fleste og gjøre det og kjøper det billigste de kommer over og det har den siste tid vært enten OEM eller TwinMOS.

 

Når det gjelder min erfaring med Komplett så er de ikke flinke nok til å teste produktene selv, og kommunikasjonen mellom selgere og teknikkere er ikke alltid helt god for å si det mildt så jeg forsvarer dem ikke på noen som helst måte her. Jeg har som sagt vært med å sette sammen en god del systemer basert på dette hovedkortet og ikke hatt noen som helst problemer, men jeg er ekstremt kvalitetsbevist og kjøper aldri noe uten at jeg vet det vil fungere perfekt og jeg sparer aldri på minne av erfaring. Det kan være lurt å spørre folk her på forumene neste gang du bestiller noe for å være sikker på at det vil virke ordentlig, og det gjelder uansett plattform :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...