klxm Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Vurderer å gå til innkjøp av et nytt kamera. Hadde tidligere et Canon 6D som jeg var veldig fornøyd med. Etter noen år kjøpte jeg et Canon m50 som et reisekamera før en utenlandsreise, men dette er jeg ikke helt fornøyd med (var fullstendig klar over at dette ikke var et kamera på høyde med 6D). Størrelsen er for so vidt god for meg, da jeg syns 6D vart for stort til å ta med meg "overalt". Ettersom jeg nå savner å ta mer bilder med kvalitet, vurderer jeg nå å kjøpe et nytt - har sett på R8, som nå er på tilbud til kr. 14 300 (kun hus). Med et objektiv eller to (kanskje brukt pga. pris) kommer vel totalpris på rundt kr. 20 000, noe som er maks av det jeg er villig til å betale her og nå. Eksisterer ikke en god fotobutikk i nærheten av meg, så jeg får ikke sett og kjent på kameraer - blir å lese seg frem. Tar mest bilde av natur, portrett og litt barn i fart. Men det viktigste er egentlig natur og portrett. Nordlys inni mellom. Noen som har erfaringer med dette kameraet? Del gjerne, og kom gjerne med andre tips Var mye mer inn i fotoverden tidligere, men noen år utenfor gjør det vanskelig å sette seg inn i alt det nye merker jeg.....
joandreas Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai (endret) Ville sagt r7 er mye bedre om man tenker på knipse fugler. og da canon ennå ikke har tredjeparts fullformat blir objektivene noe billigere. eier r6 til foretrekke den siden ikke bruker video. (jeg dropper mk 2 og 3 grunnet mye høyere pris for ytelsen) https://cameradecision.com/compare/Canon-EOS-R8-vs-Canon-EOS-R6 24-105 f4 er anbefalt over de kit linsene enkelt forklart. https://www.stavangerfoto.no/brukt/154445/canon-ef-24-105mm-1-4-l-is-usm-brukt-brukt-se-beskrivelse Endret 19. mai av joandreas
Mafalda Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni Endte du med å kjøpe R8? Jeg vurderer samme kamera, mye fordi det er det kameraet som desidert ligger best i hånden. R7 ble altfor stort (små hender).
joandreas Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni (endret) R7 er teknisk sett større. om man nok får tak i r6 mk 1 til 12-14 tusen. et spørsmåltegn om man heller vil ha 4k 60 på r8. Da på foto er det veldig lite som skiller. om man og har r5 til 20-25 som er en god kandidat. Endret 7. juni av joandreas
joandreas Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Om og ville sagt minnekort og lagring på pc for 4k 60 vil koste betydelig mye idag.
klxm Skrevet 24. juli Forfatter Skrevet 24. juli Mafalda skrev (På 7.6.2026 den 13.37): Endte du med å kjøpe R8? Jeg vurderer samme kamera, mye fordi det er det kameraet som desidert ligger best i hånden. R7 ble altfor stort (små hender). Har ikke bestemt meg enda. Har ikke fått sett de i butikk heller, liker å kjenne på kamera før jeg kjøper. Bruker sjelden kameraet til film, so den delen er ikke så viktig for meg. Batteritiden er viktig for meg, og jeg ser at r8 har dårlige batteri enn r7. r8 har nesten samme batteri som m50, og det er litt lite syns jeg. Liker å kunne ha med meg kameraet uten å tenke på å drasse med ekstra batteri hele tiden. Har også lyst å kjøpe meg bedre objektiv enn de standard som følger med, og da trengs det litt cash til det også...
Mafalda Skrevet 25. juli Skrevet 25. juli (endret) On 7/24/2026 at 4:43 PM, klxm said: Har ikke bestemt meg enda. Har ikke fått sett de i butikk heller, liker å kjenne på kamera før jeg kjøper. Bruker sjelden kameraet til film, so den delen er ikke så viktig for meg. Batteritiden er viktig for meg, og jeg ser at r8 har dårlige batteri enn r7. r8 har nesten samme batteri som m50, og det er litt lite syns jeg. Liker å kunne ha med meg kameraet uten å tenke på å drasse med ekstra batteri hele tiden. Har også lyst å kjøpe meg bedre objektiv enn de standard som følger med, og da trengs det litt cash til det også... Man må til de store fotobutikkene for å få sett de utstilt. Jeg holdt på å utelukke r8 pga batteritiden, men har bestemt meg for å kjøpe det likevel. Ekstra batteri er veldig enkelt å ta med, så jeg har bestemt meg for at det ikke skal være noe problem. Det er viktigere med bildekvalitet og at kameraet ligger godt i hånda mi. For meg er r7 utelukket fordi det er for stort for mine små hender. Hadde jeg hatt mer penger, så ville jeg nok fortsatt valgt r8 foran r6, selv om r6 også ligger ganske godt i hånda, og har mye bedre batteritid. Det 24-105mm objektivet som følger med r8, er nok veldig bra. Denne varianten får du fra Scandinavian photo. På tilbud ut uken. Endret 25. juli av Mafalda
joandreas Skrevet 25. juli Skrevet 25. juli (endret) Fullformat av min erfaring koster mer på canon da det ikke er tredjeparts objektiv.Da crop modellene som r50/r10/r7 har tilgang til sigma / Tamron. Bedre svi av penger på objektiv og gi blaffen i ytelsen. crop gir og en 1.6 økning på brennvidde Endret 25. juli av joandreas
Mafalda Skrevet 28. juli Skrevet 28. juli On 7/24/2026 at 4:43 PM, klxm said: Har ikke bestemt meg enda. Har ikke fått sett de i butikk heller, liker å kjenne på kamera før jeg kjøper. Bruker sjelden kameraet til film, so den delen er ikke så viktig for meg. Batteritiden er viktig for meg, og jeg ser at r8 har dårlige batteri enn r7. r8 har nesten samme batteri som m50, og det er litt lite syns jeg. Liker å kunne ha med meg kameraet uten å tenke på å drasse med ekstra batteri hele tiden. Har også lyst å kjøpe meg bedre objektiv enn de standard som følger med, og da trengs det litt cash til det også... Hvis du har råd, så er det tilbud på r6 markii hos japan photo nå. Ca 28 500 kr med 24-105mm. Jeg vurderer å gå for denne.
joandreas Skrevet 28. juli Skrevet 28. juli (endret) Når mk1 er mye billigere er ikke oppgraderingen verdt det. Hadde man brukt mye video er det nok det. Stavanger foto og foto.no selger de brukt til 12-14 laken (14 for en R8 is skrivende stund) https://mirrorlesscomparison.com/canon-vs-canon/r6-vs-r6-mark-ii/ Endret 28. juli av joandreas
Mafalda Skrevet 28. juli Skrevet 28. juli Siden du ikke har mulighet til å prøve fysisk i butikk, så kan du få litt hjelp fra google. Legger ved et par bilder som viser forskjell i størrelse på 6D jmf med R7 og R8. Som du sier er 6D et tyngre kamera, men husker du hvordan du syns grepet var? Som du ser gir R7 et dypere grep enn 6D. For meg med små hender ga R7 et ubehagelig grep. R8 vil gi et mye bedre grep enn R50, og er perfekt hvis du ønsker et kamera som er lett å ta med seg. Med mindre du ønsker å bruke tunge objektiv, og samtidig ikke har tenkt å filme, så ville gått for R8 med 24-105mm. Du får pakkedeal hos Scandinavian photo til 1 august, hvor du kan spare noen tusenlapper. Det finnes flust av videoer på youtube om R8 (og R7) som kan være verdt å få med seg.
joandreas Skrevet 7. august Skrevet 7. august Den er nok på tilbud til ny modell kommer. der det spørs hvor mange som opgraderer nåværende R8 https://www.canonrumors.com/the-canon-eos-r8-discontinuation-has-begun/
joandreas Skrevet 24. august Skrevet 24. august Kommer en mk 2 med ibis som eneste forandring. https://www.canonrumors.com/the-canon-eos-r8-mark-ii-is-coming-on-september-15/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå